Kemampuan Membaca Memahami Teks Berbahasa Jerman

Nurul Amalia Muin(1*), Putri Nurjayana Muin(2), Hasmawati Hasmawati(3), Syarifah Fatimah Al Imullah(4),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) SD Yayasan PG Camming
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v4i1.61918

Abstract


Abstract. This research aims to determine the level of reading ability to understand German texts for students of class X IPS SMA Negeri 10 Makassar. analysis using descriptive methods. For data collection, written text is used. The text consists of multiple choice and right and wrong tests. Then the data is analyzed with the percentage technique. The population in this study is class X IPS students at SMA Negeri 10 Makassar, which consists of 3 classes with 93 students. This research stamp is class X IPS 3 students, with as many as 30 selected randomly. The results of this study show that the ability to read and understand the German text of students of grade X IPS 3 SMA Negeri 10 Makassar is included in the excellent category (68.83%).

Keyword: Ability, Reading Understanding, Text

Full Text:

PDF

References


Damastuti, E. (2015). “Faktor-Faktor Prediktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Membaca Pemahaman Pada Siswa Yang Mengalami Kesulitan Membaca Pemahaman.”

Gamung, Y M. (2017). “Penerapan Teknik Skema Dalam Pembelajaran Membaca Bahasa Jerman Siswa Kelas X Ilmu Bahasa Dan Budaya SMA Negeri 3 Sidoarjo.” Laterne VI.

Herlinyanto, H. (2015). Membaca Pemahaman Dengan Strategi KWL: Pemahaman Dan Minat Membaca. Yogyakarta: DeePublish.

Joeliea, M D, Hasmawati, and Mantasiah R. (2021). “Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman.” Phonologie : Journal of Language and Literature 2(1):137. doi: 10.26858/phonologie.v2i1.31829.

Junining, E. (2017). Membaca Kritis, Membaca Kreatif: Panduan Praktis Bagaimana Cara Membaca Kritis Untuk Semua Kalangan. Pertama. Malang: Universitas Brawijaya Pres.

Kalawen, M. W., Fahmi. (2022). “Penerapan Metode PQ4R Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Peserta Didik Kelas XI.” E-Journal Laterne 11 Nomor 2.

Kurniawanti, R. (2013). “Membaca , Kecepatan Membaca, Pemahaman Bacaan, Kemampuan Membaca Siswa Kelas XII SMA Di Surabaya .” Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia 2–9(1):1.

Laily, I F. (2014). “Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Sekolah Dasar Idah Faridah Laily.” 3(1).

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 36 Tahun 2018.

Muhsyanur,. (2014). Membaca: Suatu Keterampilan Berbahasa Reseptif. edited by A. E. Subagyo, R. S. Sulastri, and A. Halid. Yogyakarta: Buginese Art.

Mustakim, Y. Y. (2022). “Analisis Penerapan Metode SQ3R Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Bahasa Jerman Siswa SMA ANALISIS PENERAPAN METODE SQ3R SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN BAHASA JERMAN SISWA KELAS X SMA Yehory Yoshy Mustakim.” Laterne 11(2):1–11.

Pena, S. (2020). Metode Membaca Cepat Akurat.

Rahim, F. (2018). Pengajaran Membaca Di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugawara, Etsuko, and Hiroshi Nikaido. (2014). “Properties of AdeABC and AdeIJK Efflux Systems of Acinetobacter Baumannii Compared with Those of the AcrAB-TolC System of Escherichia Coli.” Antimicrobial Agents and Chemotherapy 58(12):7250–57. doi: 10.1128/AAC.03728-14.

Sunarti, S. (2021). Pembelajaran Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar. Pertama. Penerbit NEM.

Suryani, A I. (2020). “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Membaca Siswa (Studi Kasus Di SDN 105 Pekanbaru).” Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 9(1). doi: 10.33578/jpfkip.v9i1.7860.

Tim Pengembang Ilmu Pendidikan, FIP-UPI. (2007). Ilmu Dan Aplikasi Pendidikan: Bagian 2 Ilmu Pendidikan Praktis. Kedua. Bandung: PT. Imperial Bhakti Utama.


Article Metrics

Abstract view : 91 times | PDF view : 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter