Model Pembelajaran Kumon Secara Daring Dalam Kemampuan Membaca Bahasa Jerman

Diannisa Pratiwi(1*), Nurming Saleh(2), Misnawaty Usman(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/phonologie.v1i2.21517

Abstract


Abstract. The purpose of this study was to obtain data about the effectiveness of online Kumon learning model in reading skill in German in class XI SMA Negeri 8 Makassar. This research was a ‘true experiment’ research. The population of this study were students of class XI SMA Negeri 8 Makassar which consisted of 9 classes of 297 students. The sample technique that used was random sampling. The subject of this research was students of class XI SMA MIPA 6 which consisted by 33 students as the experimental class and students of class XI IPS 1 which consisted by 33 students as the control class. The results of data analysis using t-test was tcount 6.49> ttable 1.999 at α 0.05 level. The results showed that the online Kumon learning model was effective in the reading ability of German students of class XI SMA Negeri 8 Makassar.

Full Text:

PDF

References


Ahuja, P & Ahuja, G.C. (2010). Membaca Secara Efektif dan Efisien. (Terj. Martiani, Tina). Bandung: PT Kiblat Buku Utama.

Al-Tabany & Trianto, I .B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenada Media Group.

Alvionicha, F., Jufri, J., & Dalle, A. (2021). Keterampilan Menulis dan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Berbasis Model Pembelajaran SAUD. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 1-10.

Asri, W. K. (2010). Peningkatan Kemampuan Pembelajaran Bahasa Jerman Dengan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Pada Siswa SMA Negeri 8 Makassar. Jurnal Lingua Didaktika Volume 4 Nomor 1 (Hlm 72). Makassar: Universitas Negeri Makassar FBS.

Astuti, A., & Mannahali, M. (2018). Peningkatan Keterampilan Menulis Kalimat Bahasa Jerman Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH). Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1).

Bilfaqih, Y & Qomarudin, M.N. (2015). Esensi Pengembangan Pembelajaran Daring. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Bonita, E., & Effendi, M. S. (2020, October). Efektivitas Model Pembelajaran Kumon terhadap Keterampilan Menulis Teks Cerita Fabel Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 (Model) Lubuklinggau. In Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra (Vol. 1, No. 1, pp. 136-146).

Ehlers, S. (2010). Lesen als Vertsehen. Berlin: Druckhaus Langenscheidt.Funk, Kuhn, Demme. 2015. Deutsch als Fremdsprache. Jakarta: Katalis.

Halimah. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kumon Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik Kelas XI IPA MAN Sidrap. Skripsi. Makassar: UIN Alauddin Makassar.

Haling, A. (2007). Belajar dan Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit Unversitas Negeri Makassar.

Jaya, S. I., & Azizah, L. (2018). KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN IMAJINATIF DALAM KETERAMPILAN MENULIS PARAGRAF BAHASA JERMAN SISWA KELAS XII IPA SMA NEGERI 3 MAKASSAR. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1).

Karyanti, K. (2017). Pengaruh model pembelajaran kumon terhadap pemahaman matematis ditinjau dari gaya kognitif peserta didik pada mata pelajaran matematika kelas viii smp negeri satu atap 4 pesawaran (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Kemenristekdikti. (2017). Buku Panduan Survei Pembelajaran Dalam Jaringan. Jakarta: Ristekdikti.

LAZUARDI, D. R. (2019). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS TEKS PIDATO MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KUMON SISWA KELAS X MA AL-MUHAJIRIN TUGUMULYO. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(2), 122-128.

Mawaresna, A., & Anwar, M. (2020). HUBUNGAN ANTARA PENGUASAAN KOSAKATA (WORTSCHATZ) DENGAN KEMAMPUAN MEMBACA MEMAHAMI (LESEVERSTEHEN) TEKS BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 153-158.

Mutmainna, M., & Burhanuddin, B. (2018). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA BAHASA JERMAN MELALUI PENDEKATAN SCIENTIFIC. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2).

Sanusi, Y. H., Mannahali, M., & Anwar, M. (2020). KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD) DALAM KEMAMPUAN MEMBACA TEKS BAHASA JERMAN SISWA KELAS X MIPA SMA NEGERI 1 BARRU. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(1).

Subyantoro. (2013). Pembelajaran Bercerita. Yogyakarta: Ombak.

Suprijono, A. (2013). Cooperatif Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pusaka Belajar.

Tarigan, H.G. (2010). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angka Bandung.

Thalheim, B & Ivor, N. (2015). Wissenschaft und Kunst der Modellierung. Berlin: Walter de Gruyter GmbH.

Ukai, N. (1994). The Kumon Approach To Teaching and Learning. The Journal of Japanese Studies, (Winter, 1994), Sosiety For Japanese Studies, Vol 20, No 1

Widyastuty, H. (2013). Kemampuan Membaca Memahami Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 3 Makassar. Skripsi. Makassar: FBS Universitas Negeri Makassar.

Yaumi, M. (2013). Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran. PT. Fajar Interpratama Mandiri: Kencana.

Yolandasari, M,B. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas II A MI UNGGULAN MIFTAHUL HUDA TUMANG CEPOGO BOYOLALI. Skripsi. Salatiga: IAIN Salatiga

Zevallos, J.M. (2009). Vergleich der Modelle zum organisatorischen Lernen nach Senge und Zara. Hamburg: Diploma Verlag GmbH.


Article Metrics

Abstract view : 322 times | PDF view : 130 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter