Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Materi Asam dan Basa dengan Menggunakan Inquiry Based Learning (IBL) pada Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 5 Makassar

Reni Jauhariningsih(1*),

(1) SMA Negeri 5 Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jnp.v5i2.4876

Abstract


Abstract

This study aims to improve the learning outcomes of acid and alkaline material chemistry by using Inquiry Based Learning (IBL) of students of Class XI IPA 2 SMA Negeri 5 Makassar. This study is a classroom action research conducted in three cycles. Each cycle consists of planning, execution, observation and reflection. The population of this study amounted to 36 students. The focus of this research is student learning outcomes. The learning result data is obtained from the results evaluation test which is carried out at the end of the cycle. About the evaluation test each learning outcomes are equipped with five alternative answers. The result of data analysis showed that the average of student learning outcomes after the application of IBL in cycle I was 71.53 with 72.22% classical completeness, then rose to 78.79 with 83.33% classical completeness in cycle II, and increased to 83.97 with classical completeness 91.67% in cycle III. Based on the results of this study can be concluded that the application of IBL learning model can improve student learning outcomes of acidic and alkaline materials.

Kata Kunci : Classroom action research, IBL, Learning outcomes

Abstrak

Penelitian ini bertujuan meningkatkan hasil belajar kimia materi asam dan basa dengan menggunakan pembelajaran Inquiry Based Learning (IBL) siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 5 Makassar. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam tiga siklus. Tiap siklus  terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Subjek penelitian ini berjumlah 36 orang siswa. Fokus penelitian ini adalah hasil belajar siswa. Data hasil belajar diperoleh dari tes  evaluasi hasil yang dilaksanakan pada akhir siklus. Soal tes evaluasi hasil belajar masing-masing dilengkapi dengan lima alternatif jawaban. Hasil analisis data menunjukkan bahwa rata-rata hasil belajar siswa setelah penerapan pembelajaran IBL pada siklus I adalah 71,53  dengan ketuntasan klasikal 72,22% ,  kemudian naik menjadi 78,79  dengan ketuntasan klasikal 83,33% pada siklus II, dan meningkat menjadi 83,97 dengan ketuntasan klasikal 91,67% pada siklus III. Berdasarkan hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran IBL dapat meningkatkan hasil belajar siswa materi asam dan basa. 

Kata Kunci : Penelitian tindakan kelas, IBL, Hasil belajar

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 317 times | PDF view : 1882 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Reni Jauhariningsih

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License


Analisis Web Menjadi Mudah - StatCounter

Check out my statistics