Tingkat Kesiapan Guru SMA Negeri di Kota Makassar dalam Mengimplementasikan Kurikulum 2013 Ditinjau dari Kompetensi Pedagogik

Musarrafa Musarrafa(1*), Andi Nur Fatimah Ahmad(2), Naslia Rizki Kadar(3), Nurfaida Nurfaida(4), Reski Amalia Putri Djaya(5),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jnp.v5i2.4873

Abstract


Abstract

This study aims to determine the Public High School teacher readiness level in Makassar city in implementing the 2013 curriculum in terms of pedagogic competence. The readiness in this research is related to teacher pedagogic competence that is the ability of teachers to manage learners' learning which includes comprehension to learners, readiness of teaching, management of learning process, and evaluation of learning outcomes. The population of this research are the teachers of Public High School in Makassar that teaching by using the 2013 curriculum. The type of this research is descriptive quantitative with data collection method using questionnaire. This questionnaire is an adaptation result instrument and tested by field validation. Data analysis techniques used are descriptive statistics and categorization. The result of the research shows that Public High School teacher readiness level in Makassar city in implementing the 2013 curriculum in terms of pedagogic competence is in high category.

Keywords: Pedagogic competency, Public high school teacher in Makassar,  Readiness level, 2013 curriculum

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kesiapan guru SMA Negeri di kota Makassar dalam mengimplementasikan kurikulum 2013 ditinjau dari kompetensi pedagogik. Kesiapan dalam penelitian ini dikaitkan dengan kompetensi pedagogik guru yakni kemampuan guru mengelola pembelajaran peserta didik yang meliputi pemahaman terhadap peserta didik, kesiapan mengajar, pengelolaan proses belajar mengajar, dan evaluasi hasil belajar. Populasi penelitian ini adalah guru SMA Negeri di kota Makassar yang mengajar pada kurikulum 2013. Jenis penelitian ini yaitu deskriptif kuantitatif dengan metode pengumpulan data menggunakan kuesioner. Kuesioner yang digunakan merupakan hasil adaptasi sehingga hanya dilakukan validasi lapangan secara uji coba terpakai. Teknik analisis data yang digunakan yaitu statistik deskriptif dan pengkategorian. Hasil penelitian menunjukkan tingkat kesiapan guru SMA Negeri di kota Makassar dalam mengimplementasikan kurikulum 2013 ditinjau dari kompetensi pedagogik berada dalam kategori tinggi.

Kata kunci: Kompetensi pedagogik, guru SMA Negeri Makassar, tingkat kesiapan, kurikulum 2013


Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 331 times | PDF view : 160 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Musarrafa Musarrafa, Andi Nur Fatimah Ahmad, Naslia Rizki Kadar, Nurfaida Nurfaida, Reski Amalia Putri Djaya

Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License


Analisis Web Menjadi Mudah - StatCounter

Check out my statistics