PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SCRAMBLE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA TEMA INDAHNYA KERAGAMAN DI NEGERIKU KELAS IV SD

Lukman Ali(1*), Kamaruddin Hasan2(2), Dewiyanti Dewiyanti(3),

(1) UNM
(2) unm
(3) unm
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppsd.v1i1.33515

Abstract


This study examines the applying of the cooperative type scramble learning model to improve students achievement the beauty of diversity in my country grade IV UPTD SD Negeri 111 Barru. The approach used is a qualitative approach and the type of research is classroom action research (PTK). Based on the research data in the first cycle, the teacher's observations were in the sufficient category (C), the student observations were in the sufficient category (C) and the student learning outcomes showed the percentage of completeness was 58% and was in the less category (K). In the second cycle the teacher's observations were in the good category (B), the student observations were in the good category (B) and the student learning outcomes showed the percentage of completeness 82% and was in the good category (B). From this research, it can be concluded that by applying scramble type cooperative learning model, it can improve the process and student learning outcomes with the theme of the beauty of diversity in my country, grade IV UPTD SD Negeri 111 Barru.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S., Suhardjono & Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarh, S., B. & Azwar Z. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Fitriyah, N.I.L.,& Supriyanto. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SDN Ketapangkuning Jombang. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 5(3), 641-649.

Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Ustiawaty, R. A. F. J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Ria Rahmatul Istiqomah. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu Group.

Hasan, K., Nurul, M., & Ayu, L. (2020). “Penerapan Model Somatic, Auditory, Visualization, Dan Intelectually (Savi) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas IV.” JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(2), 165-169.

Hidayah, N. (2015). “Pembelajaran Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, Vol 2(1), 34-49.

Huda, M. 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hutabarat, L. (2017). “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas IV SD Negeri 012 Pagaran Tapah Darussalam.” Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau, 1(1), 117–126.

Kawanan, E., Lukman, Zaid, Z. (2021). “Evaluasi Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay Tingkat Sekolah Dasar Di Kabupaten Tanah Toraja”. Pinisi Journal Of Education. 1(1), 69–75.

Maryam M, S. (2012). “Penerapan Pembelajaran Kooperatif Numbered Head Together (NHT) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Pinrang. II(2): 112–121.

Mu’alimin, & Cahyadi, R.A.H. (2014). Penelitian Tindakan Kelas (Teori Dan Praktik). Pasuruan: Ganding Pustaka.

Mukrimaa, S. (2014). 53 Metode Belajar Pembelajaran. Bandung: ed. Sifa Siti Mukrimah.

Musfirah, Maryam, S. & Yunarsi, D. A. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Pop-up Book terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Perpindahan Kalor. Pinisi J. Educ. 1(1), 45–52.

Nabillah, T., & Agung, P.A. 2019. Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sesiomadika, 2(3), 659–663.

Sari, N.A., Sa’dun, A., & Yuniastuti. (2018). “Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Journal.Um.Ac.Id, 3(12), 1572–1582.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2012 Tentang Pendidikan Tinggi.


Article Metrics

Abstract view : 208 times | PDF view : 30 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Juara SD : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar






Published by:

Program Studi PGSD UPP Parepare

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Kampus V Parepare UNM: Jln. Jenderal Sudirman, No. 56 Kota Parepare Sulawesi Selatan

Email : juarajurnal@gmail.com

Terindeks