Analisis Peran Orang Tua dalam Proses Pembelajaran Daring di Masa Pandemi COVID-19 di Kelas I

muhammad asrul sultan(1*),

(1) 
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppsd.v1i1.33490

Abstract


This  study is a descriptive study with a qualilative approach that aims to determine the role of parents in the online learning process during the COVID-19 pandemic in class I UPTD SPF SDN 46 Tokare, Soppeng district. The subjects in this study were parents of class I students at UPTD SPF SDN 46 Tokare, Soppeng district. The instrumen used in this research are interviews and documentation. Based on the results of descriptive analysis, the data obtained indicate that parents have an important role in the online learning process. Children need assistance and guidance from parents. The role of parents during online learning is as a teacher at home, providing facilities in the form of facilities and infrastructure needed during online learning, providing motivation in the form of ethusiasm and support for children, and directing children according to their interests and talents.

Full Text:

PDF

References


Ahsani, E. L. F. (2020). Strategi Orang Tua dalam Mengajar dan Mendidik Anak dalam Pembelajaran At The Home Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Al-Athfal, 3(1), 37–47.

Anggraeni, R. N., Fakhriyah, F., & Ahsin, M. N. (2021). Peran orang tua sebagai fasilitator anak dalam proses pembelajaran online di rumah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 105–117. https://doi.org/10.30659/pendas.8.2.105-117

Ardiansyah, & Arda. (2020). PERAN ORANG TUA DALAM PROSES BELAJAR ANAK DI MASA PANDEMI COVID-19 DALAM MENUMBUHKAN SIKAP ILMIAH (Studi Kasus Pada Siswa Usia 10-12 Tahun pada Mata Pelajaran IPA).

Aslan, A. (2019). Peran Pola Asuh Orangtua di Era Digital. Jurnal Studia Insania, 7(1), 20. https://doi.org/10.18592/jsi.v7i1.2269

Chusna, P. A., & Utami, A. D. M. (2020). DAMPAK PANDEMI COVID-19 TERHADAP PERAN ORANG TUA DAN GURU DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DARING ANAK USIA SEKOLAH DASAR. Premiere, 2(1), 11–30. https://doi.org/10.1038/d41586-020-00548-w

Fitria, N., & Sholehuddin, S. (2020). Peran Orang Tua Dalam Pembelajaran Selama Pandemi COVID-19 di Kelas 3 SD Labschool FIP UMJ. Prosiding Seminar Nasional Penelitian …, ISSN: 2745, 1–10.

Handayani, T. (2020). PERAN ORANG TUA DALAM MEMBIMBING ANAK PADA PEMBELAJARAN DARING DI DESA NGRAPAH. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Salatiga.

Hasan, K. (2014). Membangun Kultur Sekolah (Menuju Pendidikan Berbasis Iman dan Taqwa). CV. Bina Karya Utama.

Indriyani, F., & Yusnani. (2021). Peran Orang Tua Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada Siswa Sekolah Dasar Di Pulau Rona Kecamatan Bangkinang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1). https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1434

Jayusman, I., & Shavab, O. A. K. (2020). STUDI DESKRIPTIF KUANTITATIF TENTANG AKTIVITAS BELAJAR MAHASISWA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN EDMODO DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH. Halaman | 13 Jurnal Artefak, 7(1).

Laili, D. N. V. (2020). Diajukan untuk Memenuhi Kewajiban dan Syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana Pendidikan (S.Pd) Oleh. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Salatiga.

Ratiwi, R. D., & Sumarni, W. (2020). Peran Orang Tua Dalam Pendampingan Belajar Daring. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(ISSN: 2686 6404), 304–309.


Article Metrics

Abstract view : 91 times | PDF view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Juara SD : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar






Published by:

Program Studi PGSD UPP Parepare

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Kampus V Parepare UNM: Jln. Jenderal Sudirman, No. 56 Kota Parepare Sulawesi Selatan

Email : juarajurnal@gmail.com

Terindeks