HUBUNGAN PEMBELAJARAN TATAP MUKA TERBATAS DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS TINGGI SDN 9 TA KABUPATEN BONE

Abd Hafid(1), Muhammad Amran(2*), RIFKAH NURHIDAYAH AFRI(3),

(1) UNM
(2) UNM
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i4.36453

Abstract


This research is a quantitative research with the type of correlational research which aims to determine whether or not there is a significant correlation between limited face-to-face learning and high grade student achievement at SDN 9 TA Kabupaten Bone Based on descriptive statistical analysis the results of limited face-to-face learning with an average of 79,80 are in the very good category and student achievement is obtained an average of 84,35 is in the very good category. Based on inferential statistical analysis, it shows that thitung (3,507) value is greater than (>) ttabel value (1,67655) at the 5% significance level. Therefore H0 rejected and H1 accepted, so that the conclusion of this research is that there is a significant correlation between limited face-to-face learning and high grade student achievement at SDN 9 TA Kabupaten Bone.


Keywords


Correlation, Limited Face-to-face Learning, Learning Achievement

Full Text:

PDF

References


DAFTAR RUJUKAN

Adiyono. (2021). Implementasi Pembelajaran: Peluang dan Tantangan Pembelajaran Tatap Muka bagi Siswa Sekolah Dasar di Muara Komam. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 5017–5023.

Ambarita, J., Jarwati, & Restanti, D. K. (2020). Pembelajaran Luring. Indramayu: Penerbit Adab.

Jaya, I. M. L. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori, Penerapan, dan Riset Nyata. Yogyakarta: Quadrant.

Masyithoh, D., & Arfinanti, N. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (PTMT) Pada Era New Normal Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Madrasah Aliyah. Sigma : Jurnal Pendidikan Matematika, 13, 160–167.

Nissa, S. F., & Haryanto, A. (2020). Implementasi Pembelajaran Tatap Muka di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(2). https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i2.840

Ode, L., Aswat, H., Sari, E. R., Meliza, NurOde, L., Aswat, H., & Meliza, N. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (TMT) di Masa New Normal terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6).

Qolbi, F. (2022). Efektivitas Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Dalam Pembelajaran Tematik Materi Matematika Saat Pandemi Covid 19 di SDN 140 Seluma. Skripsi. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Rasyd, R., Amran, M., & Satriani, S. (2021). Analisis Kesulitan Guru Dalam Mengembangkan Indikator Pembelajaran Kurikulum 2013 SDN 210 Bottopenno. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 5(2). https://doi.org/10.36379/autentik.v5i2.146

Riinawati. (2021). Hubungan Konsentrasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2305–2312.

Rosyid, M. Z., Mustajab, & Abdullah, A. R. (2019). Prestasi Belajar. Batu: Literasi Nusantara.

Seftiani, D. S., Uswatun, D. A., & Amalia, A. R. (2022). Analisis Perbandingan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Jarak Jauh dan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Basicedu, 6(4), 6412–6418.

Sholihah, N., Hartatik, S., Akhwani, & Sunanto. (2021). Pengaruh Motivasi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Matematika Saat Pandemi Covid 19 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2482–2488.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, L., Tuteh, K. J., Nduru, M. P., & Pendy, A. (2022). Analisis Implementasi Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Masa New Normal. 6(3), 2234–2244. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1915

Susanti, L. (2019). Prestasi Belajar Akademik & Non Akademik: Teori dan Implementasinya. Batu: Literasi Nusantara.


Article Metrics

Abstract view : 170 times | PDF view : 19 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: jppsdunm@gmail.com HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats