Hubungan Kompetensi Sosial Guru dengan Hasil Belajar IPS Kelas IV Sekolah Dasar

Sitti. Jauhar(1), Asriadi Asriadi(2*), Fadliyah Mubakhirah(3),

(1) UNM
(2) UNM
(3) UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pjppsd.v2i4.35453

Abstract


This research is a quantitative research with the type of correlational research which aims to determine the significant relationship between the teacher's social competence and the social studies learning outcomes of class IV. Based on the results of the study, it showed that the social competence of teachers was included in the very good category. Then based on the results of inferential statistics, the value of t_count is 0,54 greater (<) the value of t (table) 0,2706 at a significance level of 5%, thus H

0

is rejected and H

1

is accepted. From the results of the study, it was concluded that there was a significant relationship between teacher social competence and social studies learning outcomes in grade IV SD Inpres 12/79 Lonrae, Tanete Riattang Timur District, Bone Regency.

Keywords


Social Competence; Teacehr;Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Azzahra, A. F. (2015). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di SMP Plus Al-Kaustar Blimbing Malang (Vol. 151, Issue 2). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Fauzi, I. (2018). Etika Profesi Keguruan. IAIN Jember Press.

Handra Yani. (2013). Pengaruh Kompetensi Sosial Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Menengah Pertama Negeri 25 Kota Pekanbaru. UIN SUSKA RIAU.

Heryati, R. dan Y. (2015). Pendidikan Profesi Keguruan Menjadi Guru Inspiratif dan Inovatif. Pustaka Setia.

Indonesia, P. R. (2015). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 13 Tahun 2015 Tentang Perubabahan Kedua Atas Peraturan Pemerintah No.19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan (Issue 2).

Jihad, S. dan A. (2013). Menjadi Guru Profesional Strategi Meningkatkan Kualifikasi Dan Kualitas Guru Di Era Global. Esensi.

Lasompo, n., & Nadmuddin, A. (2018). Pengaruh Komunikasi antara Guru dan Siswa Kelas V di SDN 1 Paku Kecamatan Bolangitan Barat. In Skripsi. IAIN Sultan Amai.

Mudlofir, A. (2012). Pendidikan Profesional Konsep, Strategi, dan Aplikasinya dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Indonesia. Rajawali Pers.

Rahmawati, A., & Nartani, C. I. (2018). Kompetensi Sosial Guru Dalam B Erkomunikasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sd Negeri Rejowinangun 3 Kotagede Yogyakarta. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(3), 388–392.

Susanto, A. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Kencana.

UU No. 24 Tahun. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik Dan Kompetensi Guru: Vol. вы12у (Issue 235).


Article Metrics

Abstract view : 155 times | PDF view : 24 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



Program Studi PGSD Kampus VI UNM Bone

Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Jenderal Sudirman Nomor 59 Watampone Kabupaten Bone Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: jppsdunm@gmail.com HP: 085299249197




Web Analytics Made Easy - Statcounter View My Stats