Improving the Compliance of Makassar City Government to Public Service Standards: Analysis of Strengths and Weaknesses of the Ombudsman Republic of Indonesia Representative of South Sulawesi

Muhammad Afrisal(1*), Romansyah Sahabuddin(2), M. Ikhwan Maulana Haeruddin(3),

(1) Management, Faculty of Economics and Business. Universitas Negeri Makassar
(2) Management, Faculty of Economics and Business. Universitas Negeri Makassar
(3) Management, Faculty of Economics and Business. Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jo.v8i2.40020

Abstract


This study aims to determine the strengths and weaknesses of the Ombudsman Republic of Indonesia Representative of South Sulawesi in improving the Makassar City Government's compliance with public service standards. This is based on the Makassar City Government's compliance assessment which continues to be in the Yellow Zone. Qualitative research methods were chosen to facilitate the presentation of research results. Research data were obtained from interviews, observations, and document studies. The results of the study indicate that the main strength of the Ombudsman of the Republic of Indonesia Representative of South Sulawesi is having the political will of the organizers of public and community services, and the weakness of the human resources is only 17 people is not proportional to the breadth and magnitude of the supervisory task that must be carried out.


Keywords


Ombudsman; Weaknesses; Strengths; Compliance

Full Text:

PDF

References


Afrisal, M., & Sahabuddin, R. (2022). Strategi Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Sulawesi Selatan Dalam Meningkatkan Kepatuhan Pemerintah Kota Makassar Terhadap Standar Pelayanan Publik. Jurnal Mirai Management, 7(2), 172–190.

Alfiansyah, Mone, A., & Riskasari. (2021). Efektivitas Pelayanan Pemberian Izin Mendirikan Bangunan Di Kantor Pelayanan Perizinan Terpadu Satu Pintu ( Dpmptsp ) Kota Makassar. Juornal Unismuh, 2(3), 1–15.

Amirullah, A. N., Amirullah, I., Khaeriyah, & Anas, M. (2022). Efektifitas Pelayanan Bidang Pengembangan, Keselamatan Dan Penindakan (Pkp) Pada Dinas Perhubungan Kota Makassar. Jurnal Publikasi Manajemen Informatika, 1(1), 61–71. Https://Doi.Org/10.55606/Jupumi.V1i1.218

Hakim, A. (2015). Fungsi Dan Peran Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Nusa Tenggara Barat Dalam Mendorong Kepatuhan Pemerintah Daerah Terhadap Undang- Publik Compliance Toward The Act No . 25 Of 2009 Concerning. 1–18.

Hidayat. (2020, November 26). Pemkot Makassar Raih Penghargaan Top Inovasi Pelayanan Publik Penanganan Covid 19 Dari Panrb. Https://Makassarkota.Go.Id/Pemkot-Makassar-Raih-Penghargaan-Top-Inovasi-Pelayanan-Publik-Penanganan-Covid-19-Dari-Panrb/

Juharni, & Congge, U. (2021). Efektifitas Kinerja Ombudsman Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Administrasita’, 4(1), 65–72.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2018). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Sage Publications.

Mulyadi. (2002). Auditing. Buku Dua, Edisi Ke Enam. Salemba Empat.

Musabry, Burhanuddin, & Haerana. (2020). Inovasi Pelayanan Pembuatan Akta Kelahiran Dan Akta Kematian Di Dinas Kependudukan Dan Cacatan Sipil Kota Makassar. Journal Unismuh, Vol 25(No 1), Pp 1-9.

Nurdin. (2021). Kekuatan Hukum Rekomendasi Ombudsman Sebagai Bentuk Pengawasan Terhadap Pelayanan Publik. Jatiswara, 36(2), 2005–2218.

Putra, A., Usman, J., & Abdi. (2017). Inovasi Pelayanan Publik Pada Bidang Kesehatan Berbasis Home Care Di Kota Makassar. Kolaborasi: Jurnal Administrasi Publik, 3(3), 294–309. Https://Doi.Org/10.55426/Jksi.V12i1.138

Sari, D. P., Nurlinah, N., & Irwan, A. L. (2013). Inovasi Pelayanan Perizinan Dalam Peningkatan Pendapatan Asli Daerah (Pad) Pada Kantor Pelayanan Terpadu Satu Pintu Di Kota Makassar. Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Kesehatan Indonesia, 6(2), 101–110.

Sari, F. K., & Karay, A. C. (2020). Kewenangan Ombudsman Sebagai Lembaga Independen Dalam Pelaksanaan Laporan Masyarakat. 2(1), 13–24.

Sari, P. A., Kadir, A., & Batu Bara, B. M. (2019). Peranan Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Sumatera Utara Dalam Pengawasan Pelayanan Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kota Medan. Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, Dan Ilmu Komunikasi (Jipikom), 1(1), 1–12. Https://Doi.Org/10.31289/Jipikom.V1i1.141

Suleman, S., & Wance, M. (2020). Peran Ombudsman Sebagai Lembaga Pengawasan Pelayanan Publik Di Kabupaten Halmahera Selatan Provinsi Maluku Utara. Aristo, 8(2), 343–368. Https://Doi.Org/10.24269/Ars.V8i2.2085


Article Metrics

Abstract view : 132 times | PDF view : 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muhammad Afrisal, Romansyah Sahabuddin, M. Ikhwan Maulana Haeruddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.