BIAS GENDER DALAM BUKU TEKS PELAJARAN BAHASA INDONESIA SEKOLAH MENENGAH ATAS

Dewi Ulfah(1*), Idawati Garim(2), Sultan Sultan(3),

(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract: Gender Bias in Indonesian Language Textbook in Senior High School.This research to described gender bias based on the subject-object viewpoint and author-reader viewpoint of Sara Mills theory on textbook. The data of this research are vocabulary, clause, sentence, or paragraph that contain gender perspective and the source of the data of this research is reading text on the Indonesian language textbook for senior high school grade X by Kemendikbud, revised edition of 2017. Technique of data collection are reading and writing. The whole data collected were analyzed in depth and identified based on gender perspective. The results of this research are (1) forms of gender bias of the subject-object viewpoint are subordination and stereotyped to women, (2) forms of gender bias of the author-reader viewpoint, there are two aspects of the findings, namely indirect sweeping carried out by means of mediation and cultural code. Direct sweeping which uses first-person singular pronoun, third-person singular pronoun, and third-person plural pronoun.


Keywords


textbook, critical discourse, gender, subject-object position, author-reader position.

Full Text:

PDF

References


Aziz, A., Muflikhatul K., Rochimah, Nabila N., Lilik H., Siti R. D. 2015. Gender, Islam dan Buda-ya. Surabaya: Pusat Studi Gender dan Anak (PSGA) UIN Sunan Ampel Surabaya.

Budiwati, T. R. 2011. Representasi Wacana Gender dalam Ungkapan Berbahasa Indonesia dan Bahasa Inggris: Analisis Wacana Kritis. Jur-nal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(1): 213-320.

Creswell, J. W. 2016. Research Design: Pendekatan Metode Kualitataif, Kuantitatif dan Campuran.

Darma, Y. A. 2009. Analisis Wacana Kritis. Ban-dung: Yrama Widya.

Dewiki, S. 2008. Perspektif Gender dalam Bahan Ajar Cetak pada Pendidikan Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan, 9(1): 41-50.

Eriyanto. 2003. Analisis Wacana: Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta: LkiS.

Faqih, M. 2016. Analisis Gender dan Transformasi Sosial. Yogyakarta: INSISTPress.

Ismail, A. 2015. Analsis Teks Buku Bahasa dan Sastra Indonesia Kelas VII SMP/MTS Ditijau dari Persfektif Gender (Analisis Model Sara Mills). Skripsi. Makassar: Fakultas Bahasa dan Sastra Universitas Negeri Makassar.

Isma, M. & Hatim G. 2016. Perempuan dalam Citra Ketidakadilan Gender (Kajian Feminis dan Resepsi atas Kisah Yusuf dalam Serat Yusuf). Jurnal STAIN Pekalongan: 8(2): 201-223.

Mahmuda, D. 2012. Representasi Perempuan Pada Teks Kekerasan dalam Rumah Tangga (Ana-lisis Wacana Feminis pada Teks Rubrik “Nah Ini Dia" di Harian Pos Kota). Jurnal Studi Komunikasi dan Studi Media: 16(2):137-150.

Marzuki. 2011. Gender dalam Wacana Tafsir Keaga-maan di Indonesia dalam Perspektif Islam. Bandung: Penerbit Mizan.

Mills, S. 1995. Feminist Stylistics. London: Rout-ladge.

Muslich, M. 2008. Textbook Writing Dasar-dasar Pe-mahaman, Penulisan, dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Murfi, A. 2014. Bias Gender dalam Buku Teks Pen-didikan Agama Islam dan Kristen. Jurnal Pen-didikan Islam, 3 (2): 267-287.

Murniarti, A. Nunuk P. 2004. Getar Gender. Mage-lang: Indonesia Tera.

Muthahhari, M. 2012. Filsafat Perempuan dalam Is-lam. Yogyakarta: Rausyanfirk Institute.

Moleong, L. J. 2017. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nensilianti. 2012. Manifestasi Gender dalam Struktur Budaya Spritual Masyarakatan Toani Tolo-tang. Jurnal Retorika,8(2):134-137.

Nugroho, R. 2008. Gender dan Strategi Pengarus-utamaannya di Indonesia. Yogyakarta: Pus-taka Pelajar.

Nurfadlina. 2016. Bias Gender dalam Buku-Buku Teks Pendidikan Agama Islam (Analisis Kon-ten Pada Buku-Buku Teks Pendidikan Agama Islam Kelas XII SMA/SMK). Tesis. Banten: Pendidikan Agama Islam Sultan Maulana Ha-sanuddin.

Peratura Menteri Pendidikan Dasar dan Mengenah No. 8 tahun 2016 pasal 2 ayat 2 tentang Buku yang Digunakan oleh Satuan Pendidikan

Santoso, A. 2012. Studi Bahasa Kritis: Menguak Ba-hasa Membongkar Kuasa. Bandung: Mandar Maju.

Singgih, D. G. 2004. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: Gunung Mulia.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif Kua-litatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukardi, D. 2015. Kajian Kekerasan Rumah Tangga dalam Perspektif Hukum Islam dan Hukum Positif. Jurnal Mahkamah, 9(1): 41-49.

Tarigan, H. G. & Djago T. 2009. Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: Penerbit Ang-kasa.

Suherli, M. S., Aji S., & Istiqamah. 2017. Bahasa In-donesia Kelas X SMA. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.




DOI: https://doi.org/10.26858/retorika.v12i2.8935

Article Metrics

Abstract view : 106 times | PDF view : 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Dewi Ulfah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Published by:

Department of Indonesian Language, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Ikatan Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (IKAPROBSI). 

Address: Department of Indonesian Language Office, DE Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

  Email: [email protected]

e-ISSN 2614-2716

p-ISSN 2301-4768

Indexed by:

 

Creative Commons License
RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra,dan Pengajarannya is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View Retorika Stats