Media Lagu dalam Meningkatkan Kosakata Bahasa Jerman

Nabila Inas Suhailah(1), Syamsu Rijal(2*), Burhanuddin Burhanuddin(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/.v1i2.37398

Abstract


Abstract. This research is a class action research that consisted of two cycles. The aim of this research is to know the planning, the process and the outcome of the song to improve the vocabulary of the students XII MIPA 5 SMA Negeri 8 Makassar. The research data are quantitative and qualitative. The quantitative data from the tests in the first and second cycle and the qualitative data were collected from the observations and analyzed by the percentage technique. The results showed that the vocabulary proficiency was 69.5% in the first cycle and 85.5% in the second cycle and had reached the minimum completeness criteria value at SMA Negeri 8 Makassar with an average value of 75%. This means that the lied learning media for German vocabulary can improve the students XII MIPA 5 SMA Negeri 8 Makassar.

 

Keywords: Song media, Vocabulary, German Language


Full Text:

PDF

References


Dalle, A., & Anwar, M. (2019). Penerapan Media Flashcard dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Karangan Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Educational Studies (IJES), 22(2), 89-93.

Fathonah, U., & Bukhori, H. A. (2021). Analisis kesulitan siswa dalam pelaksanaan pembelajaran bahasa Jerman secara daring selama pandemi Covid-19 Di Sekolah Menengah Atas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1152-1160.

Hasrar, H., Dalle, A., & Usman, M. (2018). Hubungan penguasaan kosakata dengan keterampilan menulis karangan deskriptif bahasa jerman siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2), 32-40.

Junaedi, I. M. R. S., & Wahyuningsih, F. (2021). Lirik lagu lass uns gehen sebagai media pembelajaran keterampilan membaca Bahasa Jerman SMA. E-Journal Laterne, 10(3), 1-14.

Kirana, D. Z. (2014). Keefektifan Penggunaan Media Lagu Pada Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas X Di Madrasah Aliyah Negeri Purworejo. Skripsi). Fakultas Bahasa dan Seni. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. April 8, 2021.

Lestari, H., & Hasmawati, H. (2019). Kemampuan Berpikir Logis dan Penguasaan Kosa kata Bahasa Jerman. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 3(2), 123-128.

Malik, A. R., Emzir, E., & Sumarni, S. (2020). Pengaruh Strategi Pembelajaran Mobile Learning Dan Gaya Belajar Visual Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Siswa SMA NEGERI 1 MAROS. Visipena, 11(1), 194-207.

Mawaresna, A., & Anwar, M. (2020). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata (Wortschatz) Dengan Kemampuan Membaca Memahami (LESEVERSTEHEN) Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas XI. INTERFERENCE Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 153-158.

Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal pendidikan akuntansi indonesia, 8(2).

Pertalola, M., & Yulia, N. (2019). Efektivitas Media Lagu Bahasa Jepang Terhadap Penguasaan Goi Siswa Kelas X SMAN 05 Padang. Omiyage: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa Jepang, 2(2), 20-26.

Samsam. (2020). Penerapan Media Lagu Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMAN 2 Polewali. Skripsi: UNM

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas media pembelajaran interaktif pada proses pembelajaran rangkaian listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75-82.

Zulfikar, Z., & Azizah, L. (2017). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ma Negeri 1 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).


Article Metrics

Abstract view : 104 times | PDF view : 21 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.