Effectiveness of Audio Podcast Learning Media in The Listening Ability of German Language

Fitriani Fitriani(1), Ambo Dalle(2*), Syamsu Rijal(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/.v1i2.37397

Abstract


Abstract. This study aims to determine the effectiveness of audio podcast media the listening ability of German language at SMA Negeri 8 Bulukumba. This research is a quasi-experimental research where there is an experimental class and a control class as a comparison. The design of this research is a two group pre-test post-test control desaign. The population of this research was all students of class XI SMA Negeri 8 Bulukumba which amounted to 175 students. The sample of this research were MIPA 4 as an experimental class with 30 students and MIPA 5 as a control class with 30 students. The sampling technique uses simple random sampling. The data of this research consists of quantitative data. Quantitative data comes from the listening ability of German language test which consists of two tests, namely pre-test and post-test. The data were analyzed using the t-test technique. The results showed that the tcount of 7.203 was greater than the ttable of 2.002 (7.203>2.002) with a significance level of α = 0.05. Thus it can be concluded that the use of audio podcast media is effective in the learning listening ability of German Language.

 

Keywords: Listening Ability, Audio Podcast, German Language


Full Text:

PDF

References


Amalia, M. N. (2021). Sebuah Kajian Pustaka: Tren Podcast sebagai Media dalam Pembelajaran Bahasa kedua. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 7(2), 168-176.

Anding, M. F., Saud, S., & Rijal, S. (2021). Peningkatan Kosakata Bahasa Jerman Melalui Penggunaan Media Cerita Pendek. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 57-63.

Angreany, F., Saleh, N., & Mannahali, M. (2021). YouTube-Based Audio Visual Media in German Listening Learning. In International Conference on Science and Advanced Technology (ICSAT).

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Bonini, T. (2015). The Second Age Of Audio podcasting: Reframing Audio podcasting as A New Digital Mass Medium. Quaderns del CAC 41 18(July): 21–30

Bunna, V., Fathimah, S., & Azizah, L. (2020). Media Pembelajaran Permainan Bingo dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman Siswa. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Dinda, M. (2019). Materi Pembelajaran Bahasa Jerman untuk Keterampilan Menyimak melalui Media Audio podcast. Jurnal Pendidikan Bahasa Jerman

Ilana, V. R., Hidayat, E., & Mardasari, O. R. (2021). Pengembangan Media Podcast untuk Keterampilan Menyimak Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Mandarin Universitas Negeri Malang. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(2), 151-161.

Kesumaningtyas, S., Anjani, D. F., Yumerda, D., & Nugraha, D. (2022). Pengembangan Media Audio Berbasis Podcast dalam Pembelajaran Digital: Peran dan Kegiatan Ekonomi Masyarakat. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5331-5341.

Kusumadewi, S., & Julaikah, D. I. (2022). Kesesuaian Materi Laman Podcast Audio Lingua Sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Menyimak Dalam Pembelajaran Bahasa Jerman Kelas Xi. LATERNE, 11(02), 1-11.

Mayangsari, D., & Tiara, D. R. (2019). Podcast Sebagai Media Pembelajaran Di Era Milenial. Jurnal Golden Age, 3(02), 126-135.

Medika, Cut Z. (2020). Tren Diseminasi Konten Audio on Demand melalui Audio podcast : Sebuah Peluang dan Tantangan di Indonesia. Jurnal Pekommas 5 (2), Agustus 2021: 117-132

Pabumbun, A. R., & Dalle, A. (2017). Problematika Pembelajaran Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMAN 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 88-94.

Perayani, K., & Rasna, I. W. (2022). Pembelajaran Keterampilan Menyimak Dengan Menggunakan Media Podcast Berbasis Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 11(1), 108-117.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan media video pembelajaran matematika dengan model assure. Jurnal kebijakan dan pengembangan pendidikan, 3(1).

Putri, Y. E., Pratiwi, W. D., & Nurhasanah, E. (2021). Penerapan Media Podcast terhadap Menyimak Puisi dalam Pembelajaran Daring Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2371-2379.

Selviana, Y., Mannahali, M., & Dalle, A. (2020). Hubungan antara Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Bahasa. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 148-152.

Supardan, H. D. (2016). Teori dan praktik pendekatan konstruktivisme dalam pembelajaran. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1).

Suparlan, S. (2019). Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. ISLAMIKA, 1(2), 79-88.

Suparno, M. D. A. (2019). Materi Pembelajaran Bahasa Jerman Untuk Keterampilan Menyimak Melalui Media Podcast. LATERNE, 8(2).

Wardoyo, S. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Graha Ilmu.


Article Metrics

Abstract view : 72 times | PDF view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.