Hubungan Antara Minat Belajar dengan Keterampilan Menulis Bahasa Jerman

Wahyu Mardyana(1), Syarifah Fathimah Al Ilmul(2*), Hasmawati Hasmawati(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/.v1i2.37393

Abstract


Abstract. This study aims to obtain data on the relationship between interest in learning and writing skills in German class XI MAN 1 Makassar City. The variables in this study were students' interest in learning (X) with students' German writing skills (Y). The population in this study were students of class XI MIA MAN 1 Makassar with a total class of 7 classes and a total of 279 students, and the sample in this study was conducted randomly or Random Sampling, from randomly selected class XI MIA 1 MAN 1 Makassar totaling 39 students. The data from this study were obtained from a learning interest test with a German writing skill test. Based on the results of the Product Moment Correlation data analysis shows that r count is greater than r table (0,347 > 0,316). The results of data analysis showed that there was a significant positive relationship between interest in learning and writing skills in German in class XI MAN 1 MAKASSAR.

 

Keywords: Interest in Learning, Writing Skills, German Language

Full Text:

PDF

References


Abbas, S. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Andira, A., Hasmawati, H., & Mantasiah R, M. R. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Team Achievement Division) Dalam Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Jerman. Journal of Language, Literature, and Linguistics" INTERFERENCE", 1(2), 128-133.

Angreany, F., & Saud, S. (2017). Keefektifan Media Pembelajaran Flashcard Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 9 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 138-146.

Baroroh, T. (2017). Pengaruh Minat Belajar dan Penguasaan Gramatik Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 1 Temanggung. Skripsi S1. Yogyakarta : Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman, FBS Universitas Negeri Yogyakarta.

Dahrul, D., Khalik, S., & Hanafi, M. (2020). Kemampuan Menulis Puisi Melalui Metode Outdoor Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Pancarijang. Cakrawala Indonesia, 5(1), 10-13.

Hairun, N., Isa, A. H., & Rahmat, A. (2020). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Pada Kelompok A Di Tk Negeri Pembina Limboto. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo, 137-144.

Hardianti, H., & Asri, W. K. (2017). Keefektifan Penggunaan Media Video Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XII Ipa Sma Negeri 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).

Harianto, H., Dalle, A., & Anwar, M. (2021). Pengaruh pembelajaran kooperatif dan gaya belajar terhadap keterampilan menulis bahasa Jerman mahasiswa. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 49-56.

Hasrar, H., Dalle, A., & Usman, M. (2018). Hubungan penguasaan kosakata dengan keterampilan menulis karangan deskriptif bahasa jerman siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2), 32-40.

Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh Kualitas Sarana Dan Prasarana Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 113-126.

Muyassaroh, M., & Ihsan, M. B. (2021). Penggunaan Bahasa Persuasi Dalam Iklan Layanan Masyarakat Untuk Menyosialisasikan Kehidupan Baru Pada Era Pandemi Covid-19 Di Kabupaten Tulungagung. Kongres Internasional Masyarakat Linguistik Indonesia, 227-233.

Nur, M., Burhanuddin, B., & Mannahali, M. (2021). Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Puisi Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 64-70.

Tarigan, H, G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.


Article Metrics

Abstract view : 68 times | PDF view : 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.