Media pembelajaran Mystery Bag Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman

Inda Purnama(1), Wahyu Kurniati Asri(2*), Laelah Azizah(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/.v1i2.37389

Abstract


Abstract. The purpose of this research is to find out how much positive and significant influence the use of Mystery Bag learning media has on the mastery of German vocabulary in class X SMA Negeri 15 Makassar. This type of research is a quasi-experimental design (non-equivalent control group design). The population in this study were students of class X MIPA 1 as the experimental class and students of class X MIPA 2 as the control class which were selected using a random sampling technique. The instrument in this study was a test consisting of multiple choice tests, matchmaking and wording. The data analysis used the Independent sample t-test which showed that the value of  >  was 3.165 > 1.99547 and the value of Asymp. Sig. (2-teiled) which is equal to 0.002 (p < 0.05) which means the results of this study indicate that the use of the Mystery Bag learning media has a positive and significant effect on the mastery of German vocabulary in class X SMA Negeri 15 Makassar.

 

Keywords: Influence, Vocabulary Mastery, Media, Mystery Bag


Full Text:

PDF

References


Arsyad. (2013). Media Pembelajaran. Bandung: Rajawali Press.

Cahyawati. (2015). “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8 Standar Kompetensi Menangani Surat/Dokumen Kantor Pada Siswa Kelas X Kompetensi Keahlian Administras Perkantoran Smk Muhammadiyah 1 Wates”. Fakultas Ekonomi. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Daryanto. (2015). Media Pembelajaran. Bandung: PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Djiwandono, S. (2011). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Malang: PT Indeks.

Elistiani, Y. (2014). Der Einfluss der Mystery Bag Spieltechnik Auf Die Steigerung der Deutschen Wortschatzbeherrschung der Schüler In der Klasse X Sma Negeri 15 Medan Jahrgang 2013/2014. Abschlussarbeit. Universitas Negeri Medan. Medan.

Harum, A. (2015). Hubungan antara Penguasaan Koskata dengan Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman Kelas XII Ipa 7 Sma Negeri Makassar. Makassar: FBS Universitas Negeri Makassar.

Hasrar, dkk. (2018). Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif Bahasa Jerman Siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2).

Hiebert, E. H. dan Michael L. K. (2005). Teaching and Learning vocabulary. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publischer.

Ihsan, I., & Al-Ilmul, S. F. (2021). Problematika Mahasiswa Pendidikan Bahasa Jerman Yang Belum Pernah Mendapatkan Pelajaran bahasa Jerman di Jenjang Pendidikan Sebelumnya. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 137-146.

Isjoni. (2014). Cooperative Learning Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabet.

Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran (Sebuah Pendekatan Baru). Jakarta: Referensi.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. Jurnal kependidikan, 5(2), 216-232.

Puteri, O. R. (2013). Efektivitas Teknik Permainan Mystery Bag untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata dalam Keterampilan Menulis Bahasa Perancis (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Rini, A. (2010). Be Smart and Fun with English Games. Jakarta: Kesaint Blanc.

Suardi, M. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Susilana & Riyana. (2008). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Vicky, D. (2019). Upaya Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Prancis Melalui Teknik Permainan Mistery Bag Pada Peserta Didik Kelas X Ipa 1 Sma Angkasa Adisutjipto Yogyakarta Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Yunisah, A. (2007). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII SMP 1 Depok, Sleman, Yogyakarta. Skripsi. FBS-UNY


Article Metrics

Abstract view : 109 times | PDF view : 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.