Keterampilan Berbicara (Sprechfertigkeit) Bahasa Jerman Melalui Metode Gruppenarbeit

Orinyundi Pasu(1), Jufri Jufri(2*), Misnawaty Usman(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/.v1i2.37388

Abstract


Abstract. The purpose of this study was to determine the improvement of speaking skills of class X IBB SMAN 5 Tana Toraja students through the application of the Gruppenarbeit method. the type of research used is classroom action research.  This research consisted of two cycles, each cycle consisting of the planning stage, implementation stage, observation stage, and reflection stage. research subjects were students of class X IBB SMAN 5 Tana Toraja, as many as 34 students.  the results of data analysis showed that the German speaking skill with the score obtained by the students in the first cycle was 56% and the second cycle 80%. From the data from this research, it can be concluded that the use of the Gruppenarbeit method can improve the German speaking skills of class X IBB SMAN 5 Tana Toraja students.

 

Keywords: Classroom Action Research, Speaking Skills, Gruppenarbeit Method.


Full Text:

PDF

References


Alvionicha, F., Jufri, J., & Dalle, A. (2021). Keterampilan Menulis dan Berbicara Bahasa Jerman Siswa Berbasis Model Pembelajaran SAUD. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 1-10.

Azizah, L., & Saleh, N. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Reward And Punishment dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(2), 98-104.

Dewi, E. R. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 2(1), 44-52.

Fatimah, F., Asri, W. K., & Saleh, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(2), 76-82.

Iskandarwassid & Sunendar D. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT. Remaja Rosda karya.

Iskandarwassid. (2008). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung. PT Rosda Karya.

Ismail. (2008). Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis Paikem. Semarang: Rasail Media Group.

Kaswadi, D. A., Wulandari, E., & Trisiana, A. (2018). Pentingnya Komunikasi Sosial Budaya Di Era Globalisasi Dalam Perspektif Nilai Pancasila. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2).

Nasution, M. K. (2018). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. Studia Didaktika, 11(01), 9-16.

Nurgiyantoro, B. (2015). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa. Jakarta: Gramedia

Rahayu, D. S. (2014). Fotosmedien von Aktivitäten Einzel-oder Gruppenarbeit in der Schreibfertigkeit auf Deutsch in der Klasse XI IPA 4 SMAN 1 Maospati, Magetan. Laterne, 3(1).

Ramayulis. (2008). Ilmu Pendidikan. Jakarta. Kalam Mulia

Roestiyah NK. (2008).Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Sanjaya. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media

Sarbunan, M., Tamaela, I. C., & Akihary, W. (2021). Hubungan Kerja Kelompok Dengan Hasil Belajar Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman. J-EDu: Journal Erfolgreicher Deutschunterricht, 1(2), 83-89.

Xiao, A. (2018). Konsep Interaksi Sosial Dalam Komunikasi, Teknologi, Masyarakat. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 7(2), 94-99.


Article Metrics

Abstract view : 92 times | PDF view : 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.