Pengembangan Panduan Konseling Realitas Untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa di SMK Negeri 5 Bulukumba

A. Indi Tenri Pada(1*), Abdul Saman(2), Suciani Latif(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijosc.v5i1.69398

Abstract


This research aims to develop a reality counseling guide to increase students' learning responsibility at SMK Negeri 5 Bulukumba. . The research method used Research and Development (R&D) with the Borg and Gall model modified into seven stages: initial research, planning, product development, internal testing, revision, field trial, and final product. The research subjects were counseling teachers and grade XI students, with data collected through questionnaires and interviews. The results showed material validity with scores of 83.3% and 95%, as well as media validity with scores of 80% and 93%. Practicality was rated very good, with a score of 84.3% by the counseling teacher and 87% from the small group trial. Based on these results, the reality counseling guide is declared feasible for use in the guidance and counseling process at SMK Negeri 5 Bulukumba.


Keywords


Reality Counseling, Learning Responsibility, Guide Development, Vocational Students.

Full Text:

PDF

References


Bariyyah, Khairul. Hastini P,H., Sari, W,K,E. (2018). Konseling Realita Untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa. Konselor 7(1): 1–8.

Hidayati, H., Khotimah, & Hilyana, S, F. (2021). Pembentukan Karakter Religius, Gemar Membaca, dan Tanggung Jawab Pada Anak Sekolah Dasar”. Jurnal Pendidikan Glasser 5 (2), 76-82.

Insani, Ainun.(2021). Pengembangan E-Book Interaktif Bimbingan Karier Sebagai Informasi Studi Lanjut Bagi Siswa SMA di Kabupaten Sinjai : Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan. Bimbingan dan Konseling.Universitas Negeri Makassar. Makassar.

Kamelia, S, R., & Meilani, R. (2019). Efektivitas Therapy Gestalt Dalam Meningkatkan Rasa Tanggung Jawab Siswa. Fokus (Kajian Bimbingan dan Konseling Dalam Pendidikan), 2 (3), 81-86.

Prayogo, S.H., & Setiawan, H. (2022). Upaya Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Peserta Didik Melalui Layanan Konseling Kelompok denag Pendekatan Realita di Keals XI Mipa 1 SMAN 1 Manyaran Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK). 4(4), 176-184.

Pandang, A., Latif, S., & Harum, A. (2024). Teknik-teknik Konseling Kelompok Dasar teori, Langkah Operasional, dan Lembar Kerja. Depok : Rajawali Pers.

Suriani, Rini. (2020). Efektivitas Teknik Konseling Realitas Dalam Layanan Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas Muhammadiyah 1 Pekanbaru. Skripsi.Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Pendidikan. Universitas islam Negeri.Sultan Syarif Hidayatullah Riau.Riau.

Saman A., Umar, F,N., Baktiar, I, M., Harum, A. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva Untuk Membuat Media Bimbingan dan Konseling Bagi MGBK Kabupaten Gowa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Vol 4 No 2.

Triyani, E., Busyairi, A.,& Ansori, I. (2020). Penanaman Sikap Tanggung Jawab Melalui Pembiasaan Apel Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Kelas III. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 150-154.


Article Metrics

Abstract view : 45 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Published by:

Prodi Bimbingan dan Konseling Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar