Upaya Orangtua dalam Mengatasi Ketergantungan HP Android pada Anak-anak di Desa Kaweron Kecamatan Talun Kabupaten Blitar

Sulailiya Sulailiya(1*), Wikan Galuh Widyarto(2),

(1) Institut Agama Islam Negeri Tulungagung
(2) Institut Agama Islam Negeri Tulungagung
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijosc.v1i2.22303

Abstract


This study aims to describe the impacts of android cellphone dependence on children, describing parents' efforts in overcoming android cellphone dependence on children, and describing the response in children to the efforts given by their parents. In this research, in Kaweron Village, District, there are two children who are key informants, while supporting informants such as private academic tutors, private Koran tutors and siblings of one of the informants and parents. The data were collected by using observation, interview, and documentation methods called data triangulation. Data analysis was carried out by reducing data, presenting data, and drawing conclusions and verification. Research findings show that children's dependence on android phones, such as staying up late playing online or offline games until late at night, makes eyes tired, feels worried if one day doesn't hold an android phone and sometimes sweats palms.


Keywords


Gadget (HP), children, parents' efforts.

Full Text:

PDF

References


Afni, N., & Jumahir, J. (2020). Peranan Orang Tua Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Anak. Musawa: Journal for Gender Studies, 12(1), 108–139. https://doi.org/10.24239/msw.v12i1.591

Andrian, K. (2019). Ini Ciri- Criri Kecanduan Gadget dan Tips Menanggulanginya. Hellosehat.

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330.

Dewi, A. C., & Saryanto, R. (2017). Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling Untuk Mereduksi Dampak Kecanduan Media Sosial Pada Anak. Prosiding Seminar Nasional Peran Bimbingan Dan Konseling Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Universitas Ahmad Dahlan 2017, 37–46.

Junaedi, E., Hufad, A., & Fathurohman, M. (2021). PENGGUNAAN HANDPHONE ANDROID BAGI PERKEMBANGAN. 2(1), 94–106.

Kecanduan Gawai Ancam Anak-anak. (2018). Kementrian Komunikasi Dan Informasi Republik Indonesia.

Kenali Ciri-ciri dan Bahayanya Kecanduan Gadget Pada Anak dan Remaja. (2020). Fakultas Kedokteran Universitas Airlangga.

Manshur, F. M., & Mada, U. G. (2020). METODE PENDIDIKAN PROFETIK DALAM AL-QUR ’ AN : KAJIAN AYAT-AYAT METODE PENDIDIKAN PROFETIK DALAM AL-QUR ’ AN : July.

Marsari, H. (2021). Perkembangan Emosi Anak Usia Sekolah Dasar. 5, 1816–1822.

Martani, W., & Psikologi, F. (2012). Metode Stimulasi dan Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Juni, 39(1), 112–120.

Nur’aini, R. D. (2020). Penerapan Metode Studi Kasus Yin Dalam Penelitian Arsitektur Dan Perilaku. INERSIA: LNformasi Dan Ekspose Hasil Riset Teknik SIpil Dan Arsitektur, 16(1), 92–104. https://doi.org/10.21831/inersia.v16i1.31319

Nurfadilah, F. (2019). Upaya Orang Tua Untuk Mencegah Ketergantungan Anak Terhadap Penggunaan Gadget. Edukids, 16(229), 90–98.

Oktaviani, S., Nisa, J., & Baroroh, U. (2019). Hubungan antara penggunaan gadget dengan perkembangan balita. Indonesia Jurnal Kebidanan, 3(2), 44–51.

Roslan, S., Ridwan, H., Tawulo, M. A., & Belakang, A. L. (n.d.). TERHADAP DAMPAK PENGGUNAAN TEKHNOLOGI SMARTPHONE PADA ANAK DI KELURAHAN DAPU-DAPURA. 50–56.

Rudiana Marlia, P., Novita Azizah, M., & Ibnu, M. (2017). Islamic Counseling Untuk Nomophobia Di Kalangan Remaja. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 190.

Sugiyono. (2016a). Memahami Penelitian Kualitatif (pp. 121–131). Alfabeta.

Sugiyono. (2016b). Metode penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (p. 227). Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (pp. 365–372). Alfabeta.

Sunita, I., Mayasari, E., & Masyarakat, K. (2018). PENGAWASAN ORANGTUA TERHADAP DAMPAK. 3(38), 510–514.

Suwartini, S. (2016). Teori Kepribadian Social Cognitive: Kajian Pemikiran Albert Bandura Personality Theory Social Cognitive: Albert Bandura. Al-Tazkiah, 5, 38.

Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 538. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.22310

Widyarto, W. G., & Rifauddin, M. (2020). Problematika Anak Pekerja Migran di Tulungagung dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 5(3), 91–103. https://doi.org/10.17977/um001v5i32020p091


Article Metrics

Abstract view : 79 times | PDF view : 22 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Published by:

Prodi Bimbingan dan Konseling Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar