Pengembangan Media Bimbingan Konseling Permainan Monopoli Truth And Dare Untuk Meningkatkan Self Confidence Pada Peserta Didik

Azmi Septiani Thalib(1*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijosc.v1i1.19319

Abstract


This study developed truth and dare monopoly counseling guidance media to increase self-confidence in students. The focus of this research is: 1) How is the description of the service needs of the truth and dare game counseling guidance media effective in increasing self-confidence in students at SMP Negeri 8 Makassar ?, 2) What is the level of validity of the truth and dare game monopoly game counseling guidance media to be applied to students at SMP Negeri 8 Makassar ?, 3) What is the level of acceptance of the truth and dare monopoly game counseling guidance media to be applied to students at SMP Negeri 8 Makassar? The purpose of this study was to find out: 1) Knowing the description of the service needs of the truth and dare monopoly game counseling guidance media is effective in increasing self-confidence in students at SMP Negeri 8 Makassar, 2) Knowing the level of validity of the truth and dare game counseling guidance media for applied to students at SMP Negeri 8 Makassar, 3) Knowing the level of acceptance of the truth and dare monopoly game counseling guidance media to be applied to students at SMP Negeri 8 Makassar. This study uses the Research and Development (RnD) research method, by collaborating qualitative and quantitative research. The data collection technique used was the Material and Media Expert Validation Sheet to determine the validity of the media and the Student Response Questionnaire. The analysis technique used is the form and descriptive analysis technique. So the results showed that the truth and dare monopoly developed was valid and practically used for providing guidance and counseling services at SMP Negeri 8 Makassar

Keywords


Self confidence, Monopoly truth and dare

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Borg, W.R & Gall, M.D. 2003. Educational Research: an Introduction Seventh Edition. New York: Logman Inc.

Corey, G. 2009. Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. USA: Thomson Higher Education.

Farida, N.I 2014. Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Remaja Putri yang Mengalami Pubertas Awal Melalui Layanan Penguasaan Konten dengan Teknik Role Playing Di Kelas VII SMPN 13 Semarang. Skripsi. Bimibingan Konseling Fakultas ilmu pendidikan Universitas Negeri Semarang.

Hakim, T. 2002. Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Puspa Swara

Haryati, S. 2012. Research and Development (RnD) sebagai salah satu model penelitian dalam bidang pendidikan. Jurnal Research And Development (R&D). Vol. 37 (1): 11-26.

Hurlock, E. B. 2004. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Alih Bahasa Istiwidayanti. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Hurlock, E. B. 2012. Psikologi Perkembangan, Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Lauster. 1999. Kepercayaan Diri (Self Confidence). (online). http://decungkringo,wordpress.com/2012/03/31/kepercayaan-diri-selfconfidenceDiakses pada 11 Januari 2020.

Mahnun, N. 2012. Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam. Vol. 37 (1): 27.

Maulida, A.R., & Dhania, D.R. 2012. Hubungan antara Kepercayaan Diri dan Dukungan Orang Tua dengan Motivasi Berwirausaha pada Siswa SMK. Jurnal Psikologi Undip. Vol. 11 (2): 1-8.

Nainggolan, T. 2011. Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Kecemasan Sosial pada Pengguna Napza. Jurnal Sosiokonsepsia. Vol. 16 (2): 166- 172.

Nurseto, T. 2011. Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi & Pendidikan. Vol. 8 (1): 1-34.

Pranoto, H., dkk. 2017 Layanan Bimbingan kelompok mahasiswa Prodi BK menggunakan media Ict(information and communications technology) basis social media. Jurnal Mikrotik. Vol. 7(2): 16-17

Prayitno & Anti, E. 2015. Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah: Berbasis Integrasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Safitri, Y & Hidayanti, E. 2013. Hubungan antara Pola Asuh Orang Tua dengan Tingkat Depresi Remaja di SMKN 10 November Semarang. Jurnal Keperawatan Jiwa . Vol. 1 (1): 11-16

Soraya, N.A.R. 2016. Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Kelas VII SMP Negeri 21 Bandar Lampung. Skripsi. Bimbingan konseling Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung:Penerbit Alfabeta.

Susanto, A., Raharjo., Muji S. R. 2012. Permainan Monopoli sebagai Media Pembelajaran Sub Materi Sel pada Siswa SMA Kelas XI IPA. Jurnal Pendidikan Biologi .Vol. 1(1) : Universitas Negeri Surabaya .

Suprapto, A.N. 2013. Permainan Monopoli Sebagai Media Untuk Meningkatkan Minat Belajar Tata Boga di SMA. Jurnal Ilmiah Guru “COPE”. Vol. 1

Walgito, B. 2000. Bimbingan dan Konseling (Studi dan Karir). Yogyakarta: Andi.

Wardati & Jauhar. 2011. Implementasi Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Widyaningtyas, D & Farid, M. 2014. Pengaruh Experiential Learning Terhadap Kepercayaan Diri dan Kerjasama Tim Remaja. Jurnal Psikologi Indonesia. Vol. 3 (3): 237-243.

Yuono, C., & Purwoko, B. 2015. Pengembangan Media Permainan Monopoli Percaya Diri pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Wonoayu. Jurnal Mahasiswa Unesa.


Article Metrics

Abstract view : 1279 times | PDF view : 393 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Published by:

Prodi Bimbingan dan Konseling Fakutas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar