HUBUNGAN PENGUASAAN KOSAKATA DENGAN KETERAMPILAN MENULIS KARANGAN DESKRIPTIF BAHASA JERMAN SISWA
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/eralingua.v2i2.6755
Abstract
The purpose of the study was to know the relationship between vocabulary mastery with a descriptive essay writing skills of language Germany. Data was collected using writing skill test. Data were analyzed through the Product Moment correlation. The population of this research is the grade XI IPA which consisting of 1 class, numbered 20 people. The sample was selected using the technique of Total Sampling namely whole grade XI IPA that add up to 20 students. The results of this study showed that there is a significant relationship between vocabulary mastery with a descriptive essay writing skills of language Germany grade XI IPA SMA Karya Sahari Bulukumba (rh = 0,609 > rt = 0,444).
Full Text:
PDFReferences
Annisa, Meidany. (2015). Jago Kuasai bahasa Jerman. Yogyakarta: Pustaka Baru Press
Azis, Abdul. (2009). Menulis Lanjut. Garut: Yayasan Al-Fatih.
Bolton, Sylbylle. (1995). Problem der Leistungmessung.München: Goethe Institute Langenscheid.
Clamer, F &Heilmann, E.G. (2007). Deutsch als Fremdsprache (Übungsgramatik für die Grundstufe). Germany-Dartmann: VerlagLiebaug.
Dalman. (2015). Keterampilan Menulis. Jakarta : RajaGrafindo Persada.
Destari, Paramita. (2013). Kontribusi Penguasaan Struktur Kalimat dan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Palangkaraya. Yogyakarta: Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Yogyakarta.
Djiwandono, M.Soenardi. (2008). Tes Bahasa. Jakarta: PT Indeks.
Djiwandono, Soenardi. (2011). Tes Bahasa (Pegangan bagi Pengajar Bahasa). Jakarta: PT Indeks.
Gie, T.L. (2002). Terampil mengarang. Yogyakarta: Andi.
Harum, Ardianus. (2015). Hubungan antara Penguasaan Koskata dengan Kemampuan Membaca Memahami Teks Bahasa Jerman Kelas XII Ipa 7 Sma Negeri Makassar. Makassar : FBS Universitas Negeri Makassar.
Hiebert, Elfrieda H dan Michael L. Kamil. (2005). Teaching and Learning Vocabulary. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publisher.
Jauhari, Heri. (2013). Terampil Mengarang. Bandung: Nuansa Cendekia.
JUFRI, J. (2007). Metode Penelitian Bahasa, Sastra dan Budaya.
Jufri, J. (2007). Metode Penelitian Bahasa. Sastra dan Budaya.
JUFRI, J. (2017). Strategi Pembelajaran Bahasa.
Junus dan Junus. (2011). Keterampilan berbahasa tulis. Makassar: Badan penerbit Universitas Negeri Makassar.
Mantasiah, R., Juffri, J., & Yusri, Y. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Jaring Laba-Laba (Webbed) dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(2).
Maryana, Tri. (2014). Penggunaan Media Memori Games dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Jerman. Skripsi
Nurlina. (2015). Hubungan penguasaan Kosakata dengan keterampilan Menulis Karangan sederhana bahasa Jerman siswa Kelas XI Ipa MAN Bulukumba.
Purwanto, M. Ngalim. (2012). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Qalbi, U. N., Mantasiah, R., Jufri, J., & Yusri, Y. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments dalam Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(1).
Rahman, Niaryanti. (2015). Hubungan Antara Penguasaan Gramatik Dengan Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Rantepao Kabupaten Toraja Utara. (Skripsi). Makassar: Jurusan Pendidikan Bahasa Jerman UNM.
Rismayanti Muslim. (2012). Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Memahami isi Teks Bahasa Jerman Siswa Kelas XI Sma Negeri 2 Bontotiro Kabupaten Bulukumba. Makassar : FBS Universitas Negeri Makassar.
Romadloni, A., & Mantasiah, R. Intercultural approach in foreign language learning to improve students’ motivation. Senior Editors, 61.
Saud, Syukur. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Menulis Deskripsi Bahasa Jerman Berbasis Model Komunikasi SMCR Berlo di SMA. Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar, Disertasi.
Semi, M. Atar. (2007). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Rev.ed. Bandung: Penerbit Angkasa.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Suparno, Yunus. (2010). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.
Suriati. (1998). Penguasaan KK Bahasa Indonesia Siswa kelas III SLTP Batara Gowa Sungguminasa Kec. Somba Opu Kab. Gowa.FPBS-IKIP Ujung Pandang.
Tarigan, H.G. (2011). Pengajaran koskata (Edisi Revisi). Bandung:Angkasa.
Tarigan, H.G. (2013). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa (Edisi Revisi). Bandung:Angkasa.
Waridah, Ernawati. (2008). EYD dan Seputar Kebahasaan Indonesia. Jakarta: Kawan Pustaka.
Yusri, Y., Mantasiah, R., & Jufri, J. (2018). The Use Of Two Stay Two Stray Model in English Teaching to Increase Student’s Learning Outcome. Journal Of Advanced English Studies, 1(1), 39-43.
Zainurrahman. (2011). Menulis Dari Teori Hingga Praktik. Bandung: Alfabet.
Article Metrics
Abstract view : 2169 times | PDF view : 132 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Eralingua has been indexed by: