INTERFERENSI POLA KALIMAT BAHASA INDONESIA TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA JERMAN SISWA

Rahmayana Rahmayana(1*), Mantasiah R(2), Hasmawati Hasmawati(3), Muddin Muddin(4),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/eralingua.v2i2.6753

Abstract


The purpose of this study was to find out how to use Indonesian sentence patterns on German speaking skills in class XI students of SMA 2 Bantaeng. This research is a qualitative descriptive study. The population of this study were all students of class XI SMA 2 Bantaeng. The sample in the study amounted to 32 students. The data obtained were analyzed using percentage techniques. The results of the data analysis showed that the interference with the use of Indonesian sentence patterns on students' German speaking skills was 11.4%.


Full Text:

PDF

References


Harianto, H., & Dalle, A. (2018). KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE BAMBOO DANCING DALAM KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI IPA SMA NEGERI 7 BULUKUMBA. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 2(1).

HP, Achmad Dan Abdullah, Alek. (2012). Linguistik Umum. Erlangga

Iskandarwassid Dan Sunendar, D. (2013). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Penerbit NUANSA.

JUFRI, J. (2007). Metode Penelitian Bahasa, Sastra Dan Budaya.

Jufri, J. (2007). Metode Penelitian Bahasa. Sastra Dan Budaya.

JUFRI, J. (2017). Strategi Pembelajaran Bahasa.

Lubis, Fitriani. (2012). Penyebab Interferensi Gramatis Bahasa Batak Angkola Dalam Karangan Berbahasa Indonesia Siswa Kelas 5 SDN 105010 Sigama Kecamatan Padang Bolak Taparuli Selatan. Medan: Universitas Negeri Medan, Diambil Dari Http://Digilib.Unimed.Ac.Id/Public/UNIMED-Article-23372-Fitriani%20lubis.Pdf, Diakses Pada Tanggal 28 Januari 2018.

Mahmudah. (2012). Sosiolinguistik. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Mantasiah, R. (2018, June). Pay It Forward Model In Foreign Language Learning To Increase Student’s Self Efficacy And Academic Motivation. In Journal Of Physics: Conference Series (Vol. 1028, No. 1, P. 012178). IOP Publishing.

Mantasiah, R., Juffri, J., & Yusri, Y. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Jaring Laba-Laba (Webbed) Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman. Indonesian Journal Of Educational Studies, 20(2).

Nurjamal, Daeng Dkk. (2015). Terampil Berbahasa, Bandung: CV. Alfabeta.

Purwo, Bambang Kaswanti. (2000). Kajian Serba Linguistik. Jakarta: Gunung Mulia, Diambil Dari Http://Www.Books.Google.Co.Id, Diakses Pada Tanggal 25 Januari 2018.

Qalbi, U. N., Mantasiah, R., Jufri, J., & Yusri, Y. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments Dalam Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Indonesian Journal Of Educational Studies, 20(1).

Romadloni, A., & Mantasiah, R. Intercultural Approach In Foreign Language Learning To Improve Students’ Motivation. Senior Editors, 61.

Saleh, Muhammad Dan Mahmudah. (2006) . Sosiolinguistik. Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Tenri, A., Asri, W. K., & Azizah, L. (2017). KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MEDIA BRETTSPIEL DALAM KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA JERMAN SISWA KELAS X SMA NEGERI 11 MAKASSAR. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1(1).

Yusri, Y. (2016). Kesalahan Pembentukan Komposita Nomina Dalam Bahasa Jerman Oleh Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman Fakultas Bahasa Dan Sastra Universitas Negeri Makassar. Jurnal Nalar Pendidikan, 4(1).

Yusri, Y., Mantasiah, R., & Jufri, J. (2018). The Use Of Two Stay Two Stray Model In English Teaching To Increase Student’s Learning Outcome. Journal Of Advanced English Studies, 1(1), 39-43.

Zulfikar, Z., & Azizah, L. (2017). KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN KARTU KUARTET DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI MA NEGERI 1 MAKASSAR. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1(2).


Article Metrics

Abstract view : 534 times | PDF view : 82 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

Flag Counter

 

Eralingua has been indexed by: