Application of Static Stretching Movement Variations Based on Student Engagement in Sports Education Learning

Iqbal Akbar Albani(1*), Ari Wibowo Kurniawan(2), Abdul Hadi Setyo Pramono(3), Tya Clarita(4),

(1) Malang State University
(2) Malang State University
(3) Malang State University
(4) Malang State University
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/cjpko.v16i3.69065

Abstract


Stretching is the basis of the exercise process, exercising without stretching can trigger several health problems in the body. In sports learning, statistical stretching can increase the feeling of dread before exercise, but it seems monotonous and boring compared to dynamic stretching. This study aims to apply a variety of statistical stretching movements and test their effectiveness. The method used in this research is experimental research using a one-group pretest-posttest design. Data collection techniques were carried out using several research instruments including observation sheets, pretest posttest questionnaires, and fitness test assessments. Meanwhile, data analysis techniques were carried out using the T-test and the Komologrow-Smirnov test. The results of the study showed an increase after treatment of almost 2.275% compared to before treatment. Apart from that, if tested using the T-test, it is known that the significance results show a value of 0.0008 which is smaller than the normality rule of 0.05 so Ho can be rejected and Ha is accepted so it can be concluded that this research on the application of variations in statistical stretching movements is very effective in Sport Education Learning or known as PJOK.

Keywords


Static Stretching; Variations Based; Sports Education; Learning.

Full Text:

PDF

References


Annisa, N., & Darussyamsu, R. (2023). Validitas dan Praktikalitas Pengembangan Multimedia Interaktif pada Materi Sistem Koordinasi untuk Kelas XI SMA/MA. Jurnal Biologi dan Pembelajarannya (JB&P), 10(1), 49-57.

Arfanda, P. E., Puspita, L., & Wahid, W. M. (2022). Implementasi Ilmu Keolahragaan Dalam Perkembangan Olahraga Disabilitas Indonesia. Penerbit NEM.

Arianti, A. (2019). Peranan guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 117-134.

Blegur, J. (2020). Soft skills untuk prestasi belajar: Disiplin percaya diri konsep diri akademik penetapan tujuan tanggung jawab komitmen kontrol diri. Scopindo Media Pustaka.

Diana, S., & Mail, E. (2019). Buku ajar asuhan kebidanan, persalinan, dan bayi baru lahir. CV Oase Group (Gerakan Menulis Buku Indonesia).

Enni, A. (2022). Survei Motivasi Berolahraga dan Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani Selama Masa Pandemi Covid-19 di SMPN 6 Palopo (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Palopo).

Firmansyah, A. J., & Hadi, M. S. (2024). Implementasi Program Running ABC di SMP Muhammadiyah Al-Mujahidin: Meningkatkan Kesehatan dan Kinerja Fisik Siswa di SMP Muhammadiyah Al-Mujahidin. SEMNASFIP.Fitriana, L. A. (2024). Keperawatan Olahraga. Bumi Medika.

Hadin, H., Pauji, H. M., & Aripin, U. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematik Siswa MTS Ditinjau Dari Self Regulated Learning. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 657-666.

Hakim, L. N. (2013). Ulasan metodologi kualitatif: Wawancara terhadap elit. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 4(2), 165-172.

Hanafi, A. B. (2015). Perbedaan Pengaruh Model Pembelajaran Streching Statis dan PNF terhadap Hasil Belajar Fleksibilitas pada Siswi Putri Kelas X SMK Negeri 1 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015.

Larasati, D. P., Lesmana, R., Pratiwi, Y. S., & Lubis, V. M. T. (2021). Profil Daya Tahan Otot, Kekuatan Otot, Daya Ledak Otot, Dan Kelentukan Pada Atlet Senam Ritmik Kota Bandung Menurut Standar Koni Pusat. Jurnal Ilmu Faal Olahraga Indonesia, 1(1), 32-40.

Marisa, S. (2019). Pengaruh motivasi dalam pembelajaran siswa upaya mengatasi permaslahan belajar. Jurnal Taushiah, 9(2), 20-27.

Mulia, B. H. (2019). Pengaruh Pemberian Intervensi Senam Peregangan Di Tempat Kerja Terhadap Penurunan Gangguan Msds Dan Kadar Asam Urat Darah. Jurnal Keperawatan, 12(1).

Nasution, H. F. (2016). Instrumen penelitian dan urgensinya dalam penelitian kuantitatif. Al-Masharif: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Keislaman, 4(1), 59-75.

Pransiska, L., Santoso, G., Firmansyah, A. A., & Kartini, A. A. (2023). Mengukuhkan Kebersamaan Sikap Bergotong Royong Dan Kolaborasi Di Kelas 3. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(4), 102-126.

Prasetyo, H. J. (2015). Kegunaan Terapi Dan Rehabilitasi Dalam Cedera olahraga. Phederal: Physical Education, Health and Recreation Journal, 11(2), 157250.

Putra, R. T., Utomo, A. W., & Primiani, C. N. (2022). Anatomi Otot dan Latihan Beban Dalam Olahraga.

Putri, N. R. D., Sumiati, S., Sitompul, L., Patroni, R., & Ningsih, L. (2021). Efektifitas Peregangan dan Ice Breaking terhadap Pengetahuan dan Sikap Konsentrasi Belajar Daring pada Remaja SMA N 01 Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, Poltekkes Kemenkes Bengkulu).

Rasam, F., & Sari, A. I. C. (2018). Peran kreativitas guru dalam penggunaan media belajar dan minat belajar dalam meningkatkan prestasi belajar peserta didik SMK di Jakarta Selatan. Research and Development Journal of Education, 5(1), 95-113.

Rosita, I., & Leonard, L. (2015). Meningkatkan kerja sama siswa melalui pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1), 1-10.

Subekti, N. (2011). Pengaruh Latihan Plyometric Hurdle Hopping Dan Side Double Front Jump Combination Terhadap Peningkatan Power Otot Tungkai Pada Pesilat Putra Ukm Tapak Suci Putera Muhammadiyah Universitas Sebelas Maret Surakata Tahun 2011.

Surur, A. A. Z., Sarifin, G., & Anggraeni, A. S. D. (2024). PENERAPAN STRETCHING EXERCISE DALAM PENCEGAHAN TERJADINYA RESIKO CEDERA PADA ATLET SEPAKBOLA PSM JUNIOR U-16. KORSAcs: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 122-126.

Suryani, Arifani, Y., Zawawi, I., & Fauziyah, N. (2019). Student’s engagement behaviour and their success in abstract algebra: Structural equation modelling approach. Journal of Physics: Conference Series, 1188(1). https://doi.org/10.1088/1742 6596/1188/1/012105

Widodo, A. (2018). Makna dan Peran pendidikan jasmani dalam pembentukan insan yang melek jasmaniah/ter-literasi jasmaniahnya. Motion: Jurnal Riset Physical Education, 9(1), 53-60.

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran guru dalam pembelajaran pada siswa sekolah dasar. Fondatia, 4(1), 41-47.

Zen, Z., Reflianto, Syamsuar, & Ariani, F. (2022). Academic Achievement: The Effect of Project-Based Online Learning Method and Student Engagement. Heliyon, 8(11). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e11509


Article Metrics

Abstract view : 41 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Iqbal Akbar Albani, Ari Wibowo Kurniawan, Abdul Hadi Setyo Pramono, Tya Clarita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

COMPETITOR IS LICENSED BY :

 Creative Commons License COMPETITOR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


COMPETITOR EDITORIAL LOCATION :

 width= Kampus FIK Banta Bantaeng, Jalan Wijaya Kusuma Nomor 14, Rappocini, Makassar, Postal Code 90222


COMPETITOR IS INDEXED BY