Motor Educability Between Students of Joalampe 47th State Elementary School and Puri Taman Sari Elementary School Makassar

Syahruddin Syahruddin(1*), Muh. Sahib Saleh(2), Muhammad Syahrul Saleh(3),

(1) Makassar State University
(2) Makassar State University
(3) Makassar State University
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/cjpko.v16i3.67986

Abstract


This research is descriptive. This study aims to determine the comparison of the motor educability of students of SD Negeri 47 Joalampe with students of SD Puri Taman Sari Makassar. The population is all Grade V students of SD Negeri 47 Joalampe and SD Puri Taman Sari Makassar. The sample used was 50 students. The sampling technique was by random selection using a lottery (Simple Random Sampling). The data analysis technique used was descriptive analysis. The results of the study showed that; 1) the comparison of motor educability of students of SD Puri Taman Sari Makassar is better than the results of motor educability of students of SD Negeri 47 Joalampe.

Keywords


Motor Educability; Students; Elementary School.

Full Text:

PDF

References


Aryanti, N. E. (2019). Studi Korelasional Antara Motor Educability, Feedback, Dan Percaya Diri Dengan Keterampilan Dribbling Instep of the Foot Siswa Putra Ekstrakurikuler Sepakbola Smpn 29 Jakarta Tahun 2013. Jurnal Ilmiah Sport Coaching and Education, 3(1), 51–64. https://doi.org/10.21009/jsce.03106

Bismar, A. R., & Sahabuddin, S. (2019). Studi pelaksanaan evaluasi pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Siswa SMP di Makassar. Seminar Nasional LP2M UNM, 0(0). https://www.ojs.unm.ac.id/semnaslemlit/article/view/8250

Gede Yogi Saputra, R. M. A. (2021). Minat Siswa Kelas VII Dan VIII Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan SMP Negeri 15 Mesuji. Journal of Physical Education (JouPE), 2(1), 17–25. http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/pendidikanolahraga/index

Herlina, H., & Suherman, M. (2020). Potensi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (PJOK) Di Tengah Pandemi Corona Virus Disease (Covid)-19 Di Sekolah Dasar. Tadulako Journal Sport Sciences And Physical Education, 8(1), 1–7. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/PJKR/article/view/16186

Hidayatullah, F., & Anwar, K. (2020). Hybrid Learning Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar Dan Menengah Maupun Pendidikan Olahraga Perguruan Tinggi. Prosiding SENOPATI (Seminar Olahraga Pendidikan dalam Teknologi dan Inovasi), 1(1), 1–7. http://publikasi.stkippgri-bkl.ac.id/index.php/senopati/article/view/502/359

Hudah, M., Widiyatmoko, fajar A., Pradipta, G. D., & Maliki, O. (2020). Analisis Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Masa Pandemi Covid-19 Di Tinjau dari Penggunaan Media Aplikasi Pembelajaran dan Usia Guru. Jurnal Porkes, 3(2), 93–102. https://doi.org/10.29408/porkes.v3i2.2904

Iqbal Han Saputra, Dr. Irfan, M.Pd, Dr. Ramli, M. P. (2019). Perbandingan Motor Educability Antara Murid Universitas Negeri Makassar. Keolahragaan, Fakultas Ilmu Makassar, Universitas Negeri.

Irfan. (2019). Pengaruh Profesionalisme Guru penjas Terhadap Hasil Belajar Penjas Siswa SMA Negeri 1 Kajuara Kabupaten Bone. E-Prints, UNiversitas Negeri Makassar. http://eprints.unm.ac.id/14470/

Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 190–199. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.3892262

Komarudin, K., & Prabowo, M. (2020). Persepsi siswa terhadap pembelajaran daring mata pelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan pada masa pandemi Covid-19. MAJORA: Majalah Ilmiah Olahraga, 26(2), 56–66. https://doi.org/10.21831/majora.v26i2.34589

Kusuma, R. A., & Winarno, M. . (2018). Efektifitas Waktu Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di SMP. Gelanggan Pendidikan Jasmani Indonesia, 2(2), 135–141. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um040v2i2p135-141

Lesmana, H. S. (2018). Peran Motor Educability Di Dalam Meningkatkan Keterampilan Olahraga Pada Pembelajaran Penjas. Repository, Universitas Negeri Padang. http://repository.unp.ac.id/id/eprint/24442

Mahardika, D. B. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Latihan Dan Motor Educability Terhadap Keterampilan Drible Bolabasket. Unsika), JUDIKA (Jurnal Pendidikan, 4(2), 229–242. https://journal.unsika.ac.id/index.php/judika/article/view/387/0

Nazirun, N., Gazali, N., & Fikri, M. (2020). Minat Siswa Terhadap Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Penjakora, 6(2), 119. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/penjakora.v6i2.20898

Prasetyo, E., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Kelas III SDN Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1), 76–82. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1015

Pratama, A. N. (2017). Hubungan Motor Educability dan Percaya Diri Dengan Hasil Belajar Renang Gaya Bebas Pada Siswa Putra Kelas X SMA Budi Mulia Utama. Skripsi, FIK UNJ Jakarta. http://repository.unj.ac.id/186/1/SKRIPSI ADITIYA NOVAL PRATAMA.pdf

Ridlo, A. F. (2016). Hubungan Kemampuan Belajar Gerak (Motor Educability) Dengan Keterampilan Shooting Dalam Permainan Futsal Pada Tim UKM Futsal Universitas Islam 45 Bekasi. Motion, 7(2), 213–225. https://jurnal.unismabekasi.ac.id/index.php/motion/article/view/490

Saleh, M. S., & Malinta, S. S. (2020). Survei Minat Belajar Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di SMPN 30 Makassar. Kinestetik, 4(1), 55–62. https://doi.org/10.33369/jk.v4i1.10347

Sudirman, S. (2019). Analisis Motor Educability Dan Kelincahan Dengan Keterampilan Menggiring Bola Dalam Permainan Futsal. SPORTIVE: Journal Of Physical Education, Sport and Recreation, 3(1), 75. https://doi.org/10.26858/sportive.v3i1.16863

Suganda, O., Syafrial, S., Sutisyana, A., Arwin, A., & Prabowo, A. (2021). Peran Guru Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) Dalam Kegiatan Pelaksanaan Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) Di SMK Negeri Se-Kabupaten Bengkulu Utara. SPORT GYMNASTICS : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 2(2), 319–327. https://doi.org/10.33369/gymnastics.v2i2.17102

Syiroj, A., Sunarno, A., & Dewi, R. (2017). Perbedaan Gaya Mengajar Dan Motor Educability Terhadap Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli Pada Siswa Kelas XI MAN Rantauprapat. Jurnal Pedagogik Olahraga, 3(1), 15–31. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jpor/article/view/8196

Taqwim, R. I., Winarno, M. E., & Roesdiyanto, R. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(3), 110–116. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i3.13303

Taufan, J., Ardisal, A., Damri, D., & Arise, A. (2018). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif bagi Anak dengan Hambatan Fisik dan Motorik. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 2(2), 19. https://doi.org/10.24036/jpkk.v2i2.496


Article Metrics

Abstract view : 65 times | PDF view : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Syahruddin Syahruddin, Muh. Sahib Saleh, Muhammad Syahrul Saleh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

COMPETITOR IS LICENSED BY :

 Creative Commons License COMPETITOR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


COMPETITOR EDITORIAL LOCATION :

 width= Kampus FIK Banta Bantaeng, Jalan Wijaya Kusuma Nomor 14, Rappocini, Makassar, Postal Code 90222


COMPETITOR IS INDEXED BY