Efforts To Improve Learning Outcomes Of Basic Techniques Of Pencak Silat Scrick Kicks Through Use Of Pecing Media In The Classroom VIII.A State Middle School 14 Tanralili Maros District

M Ali(1*), muhammad rachmat Kasmad(2), Nukhrawi Nawir(3), Muh. Adnan Hudain(4), Mutmainnah Mutmainnah(5),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/cjpko.v16i2.61199

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of basic pencak silat sickle kick techniques in the martial arts sport of pencak silat through the utilization of pecing media tools in class VIII.A students of SMP Negeri 14 Tanralili Maros Regency, the research used is class action research. This research method is Classroom Action Research which consists of 2 cycles and 1 pre-cycle as an initial observation. Data collection techniques using observation, namely looking for classes that have low levels of learning completeness, tests using sickle kick assessments, and documentation. The results of the research in the initial observation with a total of 32 students reached an average learning outcome of 71 with 37.50% of students completing. Cycle I learning outcomes reached an average of 76 with 53.12% of students complete. Cycle II learning outcomes reached an average of 81 with the number of students completed by 93.75%.  The conclusion that the basic technique of pencak silat sickle kick with the use of pecing media can improve student learning outcomes.

Keywords


media pecing; learning outcomes; pencak silat sickle kick

Full Text:

PDF

References


Alberta, L. T. (2014). Upaya meningkatkan Kemampuan Menggiring Bola Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Learning di kelas VI B SD Negeri Kota Makassar. Program Studi Pgsd Dikjas Jurusan Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Makassar.

Avendi, A. N., Ismani, & Alfindana, D. (2019). Meningkatkan Keterampilan Tendangan T Pencak Silat Melalui Pendekatan media Pecign siswa PSHT Rayon Mendolo Lor. Journal Of Social Empowerment, 26(1), 1–4.

Burhanuddin, S. (2020). Penelitian Tindakan Kelas dalam Bidang Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan. In H. Upu (Ed.), Global Research and Consulting Institute (Global-RCI) (Pertama, Vol. 5, Issue 3). Global Research and Consulting Institute (Global-RCI).

Didi, K. (2016). Meningkatkan Kesegaran Jasmani Siswa Kelas VI SD Negeri 2 Sidamulya Melalui Pendekatan Bermain dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 3(April), 49–58.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 1–17.

Pelawi, E. (2019). Upaya Meningkatkan Keterampilan Tendangan T Menggunakan Metode Drill Pada Siswa Kelas X Pokok Bahasan Bela Diri Pencak Silat SMA Negeri 1 Barus Jahe. 6–24.

Pratama, H., Simanjuntak, V. G., & Purnomo, E. (2013). Sabit Melalui Metode Resiprokal Kelas Vb Sdn 68 Pontianak. Prodi Penjaskesrek, FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak, 1–8.

Sahroni, B., & Hartati, S. C. Y. (2016). Pengaruh Penerapan Permainan Kecil Terhadap Motivasi Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan (Pada Siswa Kelas XI SMAN I Kecamatan Pulung, Kabupaten Ponorogo). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 04(03), 674–678.

Salman, A. (2015). Peningkatan Keterampilan Bermain Sepakbola dengan Metode Pembelajaran Cooperative Learning Siswa kelas XI ATR SMK Negeri 3 Kabupaten Enrekang Oleh. 1, 1, 1–7.

Mandagi, F. A. M., Palaboran, M., & Sudirman. (2021). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dan hasil belajar melalui Penerapan Model Problem Based Learning. Jurnal Media Elektrik, 19(2).

Masrur. (2018). Penerapan Gaya Resiprokal Dengan Menggunakan Modifikasi Bola Voli Mini Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Passing Atas Kelas V Sd Inpres Jatia Kabupaten Bantaeng Implementation. Eprints Universitas Negeri Makassar. http://eprints.unm.ac.id/10872/

Syarif, M. E. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Dalam Permainan Bola Voli Dengan Metode Pembelajaran Kooperatif Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 4 Watansoppeng.

Tyas, R. (2017). Kesulitan Penerapan Problem Based Learning dalam Pembelajaran Matematika. Tecnoscienza, 2(1), 43–52.

Yatulfani, R. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Passing Atas Dengan Model Pembelajaran Berpasangan Pada Permainan Bolavoli Siswa Kelas VII SMP Negeri 26 Makassar.

Yuwanita, I., Dewi, H. I., & Wicaksono, D. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa. Instruksional, 1(2), 152. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.152-158


Article Metrics

Abstract view : 93 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 M Ali, muhammad rachmat Kasmad, Nukhrawi Nawir, Muh. Adnan Hudain, Mutmainnah Mutmainnah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

COMPETITOR IS LICENSED BY :

 Creative Commons License COMPETITOR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


COMPETITOR EDITORIAL LOCATION :

 width= Kampus FIK Banta Bantaeng, Jalan Wijaya Kusuma Nomor 14, Rappocini, Makassar, Postal Code 90222


COMPETITOR IS INDEXED BY