The Relationship Between The Socio-Economic Environment And Attitudes Towards Physical Education Learning Outcomes. Residents Learn Paket B in Makassar City

Syahruddin Syahruddin(1*), Hasmyati Hasmyati(2), Hikmad Hakim(3), Ahmad Rum Bismar(4), Hikmah Manganni(5),

(1) Universitas Negeri Makassar, SCOPUS ID: 57211493922
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Dinas Pendidikan Kota Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/cjpko.v13i2.21782

Abstract


This study aims to determine; The relationship between the socio-economic environment and attitudes towards physical education learning outcomes for residents studying Paket B in Makassar City. This research is a type of correlational research. The population is residents studying Paket B in Barru Regency with a sample of 60 residents studying Paket B using cluster random sampling technique. The data analysis technique used is a correlation at a significant level of 95% or 0.05. Based on these results it can be concluded that; (1) There is a significant relationship between the socio-economic environment on the physical education learning outcomes of residents studying Paket B in Makassar City, it is proven that r0 = 0.585 or P < 0.05, (2) There is a significant relationship between attitudes towards physical education learning outcomes for residents studying Paket B in Makassar City, it is proven that r0 = 0.515 or P < 0.05, and (3) There is a significant relationship between socioeconomic environment and attitudes towards physical education learning outcomes of residents studying Paket B in Makassar City, proven R0 = 0.586 or P < 0.05.

Keywords


Environment; Socio-Economic; Attitudes; Learning Outcomes; Paket B.

Full Text:

PDF

References


Amini, R. P. (2016). Hubungan Antara Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sdn Gugus Srikandi Kecamatan Semarang Barat. Skripsi, Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang, 1–90.

Azwar. 1995. Sikap Manusia, Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Chulsum, U. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kedisiplinan Siswa, Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Di Sma Negeri 7 Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(1), 5–20. Https://Doi.Org/10.26740/Jepk.V5n1.P5-20

Dahlan, A. (2018). Pengaruh Kesegaran Jasmani Dan Status Sosial Ekonomi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Smp Negeri 17 Halmahera Selatan. Artikel, Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar, 1–18. Http://Eprints.Unm.Ac.Id/10968/

Dedi Aryadi. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar, Perhatian Orang Tua, Dan Kebugaran Jasmani Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudi, 4(1), 52–62. Https://Stkipsetiabudhi.E-Journal.Id/Jpds/Article/View/93

Febrianto, R. A. (2020). Pengaruh Peran Pendamping Dan Motivasi Belajar Terhadap Perubahan Perilaku Pengelolaan Keuangan Pada Keluarga Penerima Manfaat (Kpm) Program Keluarga Harapan (Pkh). Tesis, Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, Pasca Sarjana, Universitas Negeri Semarang, 1–101. Https://Lib.Unnes.Ac.Id/36968/

Frasetya, D. (2015). Hubungan Antara Tingkat Kecerdesan Intelektual Dan Status Sosial Ekonomi Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 4 Gamping Tahun Pelajaran 2014/2015. Skripsi, Jurusan Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Yogyakarta, 1–160. Https://Eprints.Uny.Ac.Id/22945/1/Skripsi.Pdf

Hambara, A. (2016). Pengaruh Sikap Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Mi Darul Huda Jatirejo. Skripsi, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Malang, 4(4). Https://Eprints.Umm.Ac.Id/33854/

Handayani, D. (2013). Kehidupan Sosial Warga Belajar Satuan Pendidikan Non Formal Sanggar Kegiatan Belajar Kabupaten Banjar. Journal Of Chemical Information And Modeling, 5(3), 1–15. Https://Edarxiv.Org/Qnu7f/Download?Format=Pdf

Haqque, H. I. (2017). Pengaruh Disiplin Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Warga Belajar Paket B Di Sanggar Kegiatan Belajar Kabupaten Tegal. Skripsi, Pendidikan Luar Sekolah, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang, 1–52. Https://Lib.Unnes.Ac.Id/31118/

Hidayat, D. (2016). Dampak Pembelajaran Keterampilan Fungsional Terhadap Peningkatan Keterampilan Kewirausahaan Warga Belajar Kejar Paket B. E-Plus, Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 1(2), 145–155. Http://Jurnal.Untirta.Ac.Id/Index.Php/E-Plus/Article/View/1160

Jalal, Fasli. 2004. Peran Pendidikan Luar Sekolah Dan Pemuda Dalam Mencapai Masyarakat Cerdas, Terampil, Dan Mandiri. Jakarta: Dirjen Dislusepa Depdiknas.

Jessicasari, A., & Hartati, S. C. Y. (2014). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kedisiplinan Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan (Studi Pada Kelas Xi Di Sman 3 Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 02(03), 661–666. Http://Ejournal.Unesa.Ac.Id/Index.Php-Pendidikan-Jasmani/Issue/Archive

Kelana, H. G., & Tk, B. F. (2016). Pengaruh Pembelajaran Peer Totoring Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga, Dan Kesehatan Materi Bolabasket. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 4(3), 585–591. Https://Jurnalmahasiswa.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Jurnal-Pendidikan-Jasmani/Article/View/19699

Khalid, M., & Suroso. (2007). Pengaruh Disiplin Belajar Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Ekonomi. Dinamika Pendidikan, 2(2), 185–204. Https://Doi.Org/10.15294/Dp.V2i2.447

Latief, A. (2014). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Pada Peserta Didik Di Smk Negeri Paku Kecamatan Binuang Kabupaten Polewali Mandar. Pepatudzu: Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 7(1), 13–26. Https://Journal.Lppm-Unasman.Ac.Id/Index.Php/Pepatudzu/Article/View/11

Musdalifah, Hidayat, M., & Abdi, A. R. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar, Metode Pembelajaran Dan Partisipasi Belajar Warga Terhadap Hasil Belajar Warga Belajar Program Paket C Spnf Skb Sidrap. Jurnal Magister Manajemen Nobel Indonesia, 2(1), 137–146. Https://E-Jurnal.Stienobel-Indonesia.Ac.Id/Index.Php/Jmmni/Article/View/1379

Mustika, A. S., & Aini, W. (2020). Hubungan Minat Belajar Warga Belajar Dengan Hasil Belajarnya Dalam Mata Pelajaran Bahasa Inggris Program Paket B Pkbm Generasi Muda Lubuk Basung. Ranah Research, Journal Of Multidicsiplinary Research And Development, 3(1), 305–318. Https://Jurnal.Ranahresearch.Com/Index.Php/R2j/Article/View/358

Nichen, A. P. (2019). Hubungan Dukungan Sosial Keluarga Dan Minat Siswa Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sd Gugus Budi Utomo Kecamatan Mijen Kota Semarang. Skripsi, Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang, 1–163. Https://Lib.Unnes.Ac.Id/33545/

Prayitno, A. (2017). Interaksi Sosial Warga Belajar Paket B Pada Uptd Skb Ungaran Kabupaten Semarang. Skripsi, Jurusan Pendidikan Luar Sekolah, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang, 1–59. Https://Lib.Unnes.Ac.Id/31134/

Rizal, A. (2009). Pengaruh Kompetensi Tutor Terhadap Hasil Belajar Warga Belajar Kejar Paket B Di Sanggar Kegiatan Belajar (Skb) Cepiring Kabupaten Kendal. Skripsi, Pendidikan Luar Sekolah, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang, 1–126. Https://Lib.Unnes.Ac.Id/2937/

Sahabuddin, Hakim, H., & Bismar, A. R. (2020). Analisis Kinerja Guru Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Terhadap Motor Ability Dan Hasil Belajar Pada Siswa Sd Negeri Di Kabupaten Pinrang. Ejurnal.Ubharajaya.Ac.Id, 1(1), 35–48. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.31599/Jces.V1i1.84

Santoso, Ma. A. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Dengan Media Audio Visual Terhadap Hasil Pembelajaran Pendidikan Jasmani Siswa Ditinjau Dari Jenis Kelamin. Thesis, Program Pascasarjana, Universitas Sebelas Maret, 1–90. Https://Core.Ac.Uk/Download/Pdf/43024779.Pdf

Setiawan, A., Yudiana, Y., Ugelta, S., Oktriani, S., Budi, D. R., & Listiandi, A. D. (2020). Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Siswa Sekolah Dasar: Pengaruh Keterampilan Motorik (Tinggi) Dan Model Pembelajaran (Kooperatif). Tegar: Journal Of Teaching Physical Education In Elementary School, 3(2), 59–65. Https://Doi.Org/10.17509/Tegar.V3i2.24513

Sobri, M., & Moerdiyanto, M. (2014). Pengaruh Kedisiplinan Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Madrasah Aliyah Di Kecamatan Praya. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan Ips, 1(1), 43–56. Https://Doi.Org/10.21831/Hsjpi.V1i1.2427

Styaji, A. A. (2009). Perbedaan Prestasi Belajar Warga Belajar Kejar Paket B Di Skb Cawas Kabupaten Klaten Ditinjau Dari Tingkat Ekonomi Keluarga. Skripsi, Pendidikan Luar Sekolah, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang, 1–79. Https://Lib.Unnes.Ac.Id/2105/

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sumarlin, & Baehakki, I. (2020). Analisis Kompetensi Pedagogik Dan Profesional Tutor Terhadap Hasil Belajar Warga Belajar Pendidikan Kesetaraan Paket C (Studi Pada Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat Bahtera Dua Blitar). Revatilisasi: Jurnal Ilmu Manajemen, 9(1), 100–106. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.32503/Revitalisasi.V9i1.1084

Syahruddin, S., Saleh, M. S., & Saleh, M. S. (2019). The Influence Of Kinesthetics, Attitude And Motivation On The Learning Results Of Sports Education. Jurnal Sportif : Jurnal Penelitian Pembelajaran, 5(2), 232. Https://Doi.Org/10.29407/Js_Unpgri.V5i2.12871


Article Metrics

Abstract view : 206 times | PDF view : 42 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Syahruddin Syahruddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

COMPETITOR IS LICENSED BY :

 Creative Commons License COMPETITOR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


COMPETITOR EDITORIAL LOCATION :

 width= Kampus FIK Banta Bantaeng, Jalan Wijaya Kusuma Nomor 14, Rappocini, Makassar, Postal Code 90222


COMPETITOR IS INDEXED BY