Penggunaan Media Flashcard dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Jerman

Indra Rosanda(1), Wahyu Kurniati Asri(2*), Ambo Dalle(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v1i1.38470

Abstract


Abstract. This research is a quasi-experimental research that aims to obtain data and information about the effectiveness of using Flashcard media in mastering German vocabulary for students of class X MIPA MAN 2 Bulukumba. The population of this study were all students of class X MIPA MAN 2 Bulukumba as many as 4 classes, then the samples were Class X MIPA 1 as the experimental class and X MIPA 3 as the control class which were selected by random sampling. The data analysis technique used t-test analysis. Based on the results of the research data analysis showed that the value of 8.45 > 2.011, with a significant level of 0.05. The results showed that the use of Flashcard media was effective in learning German vocabulary for class X MIPA students at MAN 2 Bulukumba.

Keywords: Effectiveness, Flashcard Media, Vocabulary Mastery

Full Text:

PDF

References


Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2019). Pengembangan kemampuan bahasa reseptif anak usia dini dalam memperkenalkan bahasa inggris melalui flash card. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 274-279.

Angreany, F., & Saud, S. 2017. Keefektifan Media Pembelajaran Flashcard Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra.

Asri, W. K. (2018, July). Letter Writing Skills In German Language The Students of SMA Negeri 8 Makassar. In Seminar Nasional Dies Natalis UNM Ke (Vol. 57, p. 9).

Dalle, A., Anwar, M., & Asri, W. K. 2019. Penerapan Media Flashcard dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Karangan Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Educational Studies

Djiwandono, S. M. (2008). Tes Bahasa (Pegangan Bagi Pengajar Bahasa). Jakarta: PT.Indeks.

Hasrar, H., Dalle, A., & Usman, M. (2018). Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif Bahasa Jerman Siswa. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(2), 32-40

Helmanto, F. (2020). Flashcard: Belajar Mufrodat Bahasa Arab Semakin Menantang. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 141-151.

Hotimah, E. (2017). Penggunaan media flashcard dalam meningkatkan kemampuan siswa pada pembelajaran kosakata bahasa Inggris kelas II MI Ar-Rochman Samarang Garut. Jurnal Pendidikan UNIGA, 4(1), 10-18.

Indriana, D. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Jogyakarta: Diva Press.

Komachali, M. E. & Khodareza, M. (2012). The Effect of Using Vocabulary Flash Card on Iranian Pre-University Studentsʼ Vocabulary Knowledge.

Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.

Satriana, A. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1 sampai 5 Melalui Media Flashcard Bagi Siswa Tuna Grahita Sedang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus. Volume 1 Nomor 2 Mei 2013

Yunisah, A. (2007). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII SMP 1 Depok, Sleman, Yogyakarta. Skripsi. FBS-UNY


Article Metrics

Abstract view : 171 times | PDF view : 28 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.