Analisis Kesalahan Penggunaan Bestimmte Artikel dan Unbestimmte Artikel dalam Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Jerman

Arham Hidayah Alda(1), Jufri Jufri(2*), Syamsu Rijal(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/academic.v1i1.38316

Abstract


Abstract. This research is a type of research with a quantitative descriptive method approach, this study aims to determine the types of errors made in the use of articles (Bestimmte Articles and Unbestimmte Articles) in simple sentence writing skills. The data from this research is the corpus of data in the use of articles, in this case the Bestimmte Articles and Unbestimmte Articles through questions that are done by students. Sources of data in this study were students of class SMA Negeri 7 Wajo with a total of 20 students. Based on the results of data analysis that has been carried out that the highest number of errors made by students is in the definite article or Bestimmte Article with the Dativ case for the Masculine and Neutral types as many as 19 (95%) students out of 20 students, and the error in using the indefinite article. or Unbestimmte Articles with Dativ cases for the Masculine type, Akkusativ cases for the Masculine and Feminine types, each of which amounted to 19 (95%) students from 20 students.

Keywords: Error analysis, Bestimmte Articles, Unbestimmte Articles, writing simple sentences, German.

Full Text:

PDF

References


Darjat. (2008). Siapapun Bisa Bahasa Jerman. Yogyakarta: C.V. Andi Offset.

Fajriah, T. N. (2014). Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Kalimat sederhana. Jurnal Education UPI

Gunawan, P. (2017). Penerapan Strategi Aktivitas Menulis Terbimbing (SAMT) untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Pengumuman Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Rambah Rokan Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau.

Hadiana, L H. dkk. (2018). Penggunaa Media Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Kalimat Sederhana. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Kasniati. (2011). Analisis Kesalahan Penggunaan Artikel (Kata Sandang) Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMA Negeri 8 Makassar. Skripsi. FBS. UNM

Krismasari d, Ni Nyoman. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Picture And Picture Berbantuan Media Visual terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Jurnal of Education Technology.

Mirwan, M., Mantasiah, R., & Saud, S. (2020). Penguasaan Kata Sandang Bahasa Jerman Siswa SMA Negeri 3 Sinjai Dalam Menyusun Kalimat Sederhana. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(1).

Mirwan. (2020). Penguasaan Kata Sandang Bahasa Jerman Siswa SMA Negeri 3 Sinjai dalam Menyusun Kalimat Sederhana. Universitas Negeri Makassar, Makassar

Nawangsasi, E. (2015). Analisis Kesalahan Berbahasa Mahasiswa S1 Manajemen Tahun 2011 STIE AUB Surakarta. Surakarta: STIE AUB Surakarta.

Nisa, K. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Berita dalam Media Surat Kabar Sinar Indoensia Baru. Jurnal Bindo Sastra.

Palimbong, Y. W., Saud, S., & Saleh, N. (2021). Penerapan Media Video Animasi dalam Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Bahasa Jerman. Phonologie: Journal of Language and Literature, 2(1), 1-8.

Setyawati, N. (2010). Analisis Kesalahan Berbahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan Secara Linguistik. Yogyakarta: Duta Wahana University Press.

Sitanggang, S. M., Fatimah, S., & Saud, S. (2018). Analisis Kesalahan dalam Menggunakan Possesivepronomen Bahasa Jerman. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1), 28-34.


Article Metrics

Abstract view : 299 times | PDF view : 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.