Penerapan Metode Estafet Writing dalam Keterampilan Menulis 汉字 (hànzì) Siswa Kelas VIII SMP Frater Makassar

Jumria Febrianti(1*), Ambo Dalle(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/wenchuang.v2i2.36824

Abstract


This study aims to improve the writing skills of (hànzì) class VIII students at SMP Frater Makassar through the application of Estafet Writing method. The subjects of this study were the 30 students of class VIII E SMP Frater Makassar. This research is classroom action research which consists of two cycles. This research data consists of two types, namely: qualitative data and quantitative data. Qualitative data was obtained through observation, while quantitative data was obtained through writing skills tests in cycles I and II. The results showed that the writing skill (hànzì) with the average score of the writing skill test (hànzì) obtained by students from 69.43% with sufficient category in the first cycle increased to 78.1% with the good category in the second cycle. These results indicate that the application of Estafet Writing method can improve the writing skills of (hànzì) class VIII E students at SMP Frater Makassar.

 

Keywords: Estafet Writing, Writing Skills, (hànzì), Chinese Language


Full Text:

PDF

References


Abbas, Saleh. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efekif Di Sekolah Dasar. Jakarta: Depertemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.

Anggraeni, B. (2021). Peningkatan Kosakata Bahasa Mandarin Melalui Aplikasi Wordwall Siswa kelas VIII SMP Frater Makassar. Makassar: UNM.

Arikunto, S. 2007. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek Edisi Revisi VI. Jakarta: Rineka Apta.

Atar M, Semi. 1993. Metode Penelitian Sastra. Bandung: Penerbit Angkasa.

Cahyono, A. 2011. Pembelajaran Menulis Sastra dengan Metode Estafet Writing di SMA. http://bastind.fkip.uns.ac.id/wpcontent/uploads/2013/02/RiseCah yono.pdf Diakses pada tanggal 8 Januari 2022.

Dalman, H. (2014). Keterampilan menulis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Depdiknas.

Ditiyah, A. F. T., & Wahyuningsih, F. 2019.Penerapan Metode Estafet Writing Untuk Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas XI Semester ISMAN 3 Sidoarjo. Vol. 8, No.1. (Diakses pada tanggal 28 Januari 2022)

Djiwandono, Soenardi. 2008. Tes Bahasa: Pegangan bagi Pengajar Bahasa. Bandung. PT. Indeks.

Gie, T. L. (2002). Terampil Menulis. Yogyakarta: Andi Offset.

Gising, Basrah. 2008. Metode Penelitian Bahasa dan Sosial. Makassar: Era Media.

Jauhari, Heri. 2013. Terampil Mengarang. Bandung: Nuansa Cendekia.

Lahir, S. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Recount Melalui Metode Estafet Writing Pada Siswa Kelas IX a SMP Negeri 6 Sukoharjo Semester I Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Edunomika. Vol. 1, No.02.

Mukrima, Syifa Siti. 2014. Metode Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Nugrahanto, S. 2016. Keefektivan Strategi Estafet Writing dalam Pembelajaran Menulis Cerita Pendek pada Siswa Kelas IX SMP. https://eprints.uny.ac.id/46858/. (Diakses pada tanggal 06 Februari 2022)

Nurfadila. (2021). Penerapan Kahoot dalam Peningkatan Kosakata Bahasa Mandarin Siswa Kelas X SMA Celebes Global School. Makassar: UNM.

Nurwahyuni. 2021. Penerapan Struktural Analisis Sintetik (SAS) dalam Peningkatan Keterampilan Menulis 汉字 (Hànzì) Siswa Kelas XI Mas An-Nuriyah Bontocini Jeneponto. Makassar: UNM.

Priliandani, M. (2015). Jago kuasai bahasa Mandarin.

Purwanto, Ngalim. M. 2013. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdekarya

Rosalina, P. A. (2014). Keefektifan Metode Estafet Writing dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas XII di SMA Negerei I Sedayu bantul. Yogyakarta: Skripsi.

Salu, M. (2019). Keefektivan Metode Pembelajaran Estafet Writing dalam Keterampilan Menulis Karangan Bahasa Jerman Siswa Kelas XIIPA SMA Negeri 6 Toraja. Makassar: UNM.

Sanjaya, W. (2008). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Prenada Media.

Supendi, P., & Nurhidayat, S. P. (2008). Fun Game. Depok: Penebar Swadaya.

Sutama, I. (2016). Pembelajaran Menulis. Yogyakarta: Pustaka pelajar.

Syam, A. B., Dalle, A., & Junaeny, A. (2020). Kemampuan Menulis 汉字 (Hànzì) Siswa Kelas Xii Sma Insan Cendekia Syech Yusuf Gowa. Phonologie: Journal of Language and Literature. Vol. 1, No.1. (Diakses pada tanggal 21 Januari 2022)

Syathariah, Sitti. 2009. Menulis Berantai (Estafet Writing) sebagai Metode Inovatif. Pekanbaru: Yayasan Pendidikan Cendana.

_____________. 2011. Estafet Writing (Menulis Berantai). Yogyakarta: PT.Leutika Nouvalitera.

Tarigan, G. H. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV. Bandung: Angkasa.

Usman & Nurdin. (2002). Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Wahab, S. A. (2008). Tujuan Penerapan Program. Jakarta: Bulan Bintang.

Yungkin Lee, Philip. 2010. Menguasai 250 Karakter Mandarin Dasar. Jakarta. Penerbit Erlangga.

Yursizal, S. H. (2019). Efektivitas Metode Estafet Writing Berbasis Media Vlog Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Zainurrahman. 2011. Menulis dari Teori Hingga Praktik. Bandung: Alfabeta.

马正平.高等写作学引论:中国人民大学出版社有限公司,2011年04月30日


Article Metrics

Abstract view : 196 times | PDF view : 32 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jumria Febrianti, Ambo Dalle

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Published by:

Prodi Pendidikan Bahasa Mandarin

Fakutas Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Daeng Tata Raya Kec. Parangtambung Kota Makassar. Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: wenchuang@unm.ac.id  Contact: +6281354525821


This is a website that publishes an open-access article distributed under Licensed Creative Commons License Creative Commons License the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License.