Penerapan Kahoot dalam Peningkatan Kosakata Bahasa Mandarin Siswa Kelas X SMA Celebes Global School

Nurfadila Nurfadila(1*), Misnawaty Usman(2), Abd. Kasim Achmad(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/wenchuang.v1i2.31979

Abstract


ABSTRACT

 

This research aims to improve students' Chinese vocabulary through the kahoot application. The sample of this research is 10 students of class X. This research is a classroom action research which consists of two cycles. Each cycle consists of two meetings. The instrument used is a test of increasing Chinese vocabulary and observation sheets. This study consisted of two, namely qualitative and quantitative. The results showed that the application of kahoot could increase students' Chinese vocabulary. This can be proven by the increase in students' Chinese vocabulary from the first cycle, the average obtained is 66.5 and in the second cycle with an average of 82. These results indicate that the students' Mandarin vocabulary has increased by 15.5.


Full Text:

PDF

References


Faridlo, Galih. 2020. Artikel : Keefektifan Media Aplikasi Kahoot terhadap Kemampuan Menyusun Kalimat Sederhana Bahasa Mandarin Siswa Kelas X APH SMK 17 Agustus 1945: Surabaya.

Fitria Lianawati. 2011. Peningkatan Penguasaan kosakata Bahasa Mandarin Melalaui Metode Total Physical Response di SD Negeri 03 Jaten: Karangayar.

Fauzan, R. (2019). Pemanfaatan Gramification Kahoot.it sebagai Enrichment Kemampuan berpikir Historis Mahasiswa Pada Mata Kuliah Sejarah Kolonialisme Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, hlm. 254-262, Universitas Sultan Agung Tritayasa, Banten.

Graham, Krista, LOEX Quarterly- Volume 42, (online), (http://commons.emich.edu/loexquarterly/vol42/iss3/, diakses 15 Juni 2021)

Irma, Gloria Barus , Tatie Seodowo. 2019. Artikel : Penggunaan Media Kahoot dalam pengajaran struktur bahasa Inggris.

Kasno, (2004), Kamus Sebagai Sumber Rujukan dan Pengajaran Kosakata.

Kroeger, Paul. 2005. Analizing Grammar an Intruduction. Cambridge: Cambridge Universitas Press.

Kurnia, Dewi. 2018. Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Aplikasi Kahoot Pada Pembelajaran Matematika Kelas X. Skripsi, Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan

Karmila Anggraeni. Skripsi : Meningkat Hasil Belajar Bahasa Inggris Melalui Media Kahoot pada Siswa Tunarungu Kelas X SLBN 4: Jakarta

Nurgiyantoro, Burhan. 2014. Penilian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi: BPFE-Yogyakarta.

________. (2017). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi Edisi Kedua. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta

Signe Hjelen Stige Artikel: (Kahoot) as tool for adjusting teaching to match students’ knowledge level and promoting active learning in a lecture setting. Bergen: Departemen of Clinical Psychology, University of Bergen. 2016.

Supriadi, Tazkiyah, Isro. 2019. Pengajaran Menggunakan Aplikasi Kahoot untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Mandarin Siswa di SMP 3 Putera Harapan: Purwekerto.

Taringan, Henry Guntur. 2015. Pengajaran Kosakata. Bandung: Angkasa.

Waridah, Ernawati. 2016. EYD dan Seputar Kebahasaan Indonesia. Bandung: Ruang Kata.


Article Metrics

Abstract view : 246 times | PDF view : 57 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Wen Chuang





Published by:

Prodi Pendidikan Bahasa Mandarin

Fakutas Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Daeng Tata Raya Kec. Parangtambung Kota Makassar. Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: wenchuang@unm.ac.id  Contact: +6281354525821


This is a website that publishes an open-access article distributed under Licensed Creative Commons License Creative Commons License the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License.