Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru Yang Bersertifikasi Pendidik Pada Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Kota Makassar
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/ujtv.v7i3.52971
Abstract
This study aims to determine: (1) the effect of education level on the performance of educator-certified teachers in Makassar City; (2) the influence of work motivation on the performance of educator-certified teachers in Makassar City; (3) the effect of teaching experience on the performance of educator-certified teachers in Makassar City (4) the effect of education level, work motivation and teaching experience on the performance of educator-certified teachers in Makassar City. The type of research used is descriptive quantitative. The sample in this study were 134 certified educator teachers in Makassar City. Data collection techniques using questionnaires and documentation. Data were analyzed using descriptive statistical analysis, analysis prerequisite test, and hypothesis testing. The research results show that; (1) there is an effect of education level on the performance of educator-certified teachers in Makassar City; (2) there is an effect of work motivation on the performance of educator-certified teachers in Makassar City; (3) there is an effect of teaching experience on the performance of educator-certified teachers in Makassar City (4) there is an influence of education level, work motivation and teaching experience on the performance of educator-certified teachers in Makassar City.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A. Hussein Fattah. 2017. Kepuasan Kerja dan Kinerja Pegawai. Yogyakarta: Elmatera.
Abd Majid, M. Shabri, Said Musnadi, Fachreza. 2018. Pengaruh Motivasi Kerja, Lingkungan Kerja, dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan Dan Dampaknya Pada Kinerja Bank Aceh Syariah di Kota Banda Aceh. Jurnal Magister Manajemen. Vol. 2. No. 1.
Abdul Muis, & Riskayani. (2020) Analisis Kinerja Guru Bersertifikasi Pendidik pada Sekolah Menengah Kejuruan Negeri di Kabupaten Soppeng. Program Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar.
Affandi, A., Rozi, A., & Sunarsi, D. (2021). Manajemen SDM Strategik (Wahyudi, Ed.). Bintang Visitama.
Purnamawati, Andi Indah Juliarti & Darmawang. (2019) Analisis Kinerja Guru Smk Yang Sudah Tersertifikasi Di Kabupaten Sinjai. Program Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar.
Arfandi, Anas, and Onesimus, Sampebua. 2018. The Study of Vocational Higher Education Graduates Skills That Requires in Industry. Advanced Science Letters 24(5): 3632–35
Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Asrori, & Rusman. (2020). Classroom Action Research: Pengembangan Kompetensi Guru. Banyumas: Pena Persada.
Azwar, Saifuddin. 2010. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
B. Uno, Hamzah. 2008. Teori Motivasi dan Pengukurannya, Jakarta : Bumi Aksara
Budiman. (2014). Menyiapkan Guru Profesional Di SMK Teknik Kendaraan Ringan (Tkr). Prosiding Konvensi Nasional Asosiasi Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan (Aptekindo) Ke 7 Fptk Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, 13 Sd.14 November 2014, November, 1–7.
Callahan, J. & Clark, L. (2018). Teaching in the middle and secondary schools, planning for competence. New York : Maxwell Macmillan International Editions.
Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Devitha, C. T. P., Baharuddin, F. R., & Purnamawati, P. (2021). Analisis Pengaruh Masa Kerja dan Sertifikasi Terhadap Kompetensi dan Kinerja Guru Produktif SMK Negeri di Kota Kendari. Jurnal Nalar Pendidikan, 9(1), 69-78.
Dimyati dan Mudjiono. 1999. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Djamarah, Syaiful bahri dan Zain, Aswan. Strategi belajar mengajar. (Jakarta : PT. Rineka Cipta, 2014).
Duryat, M. (2018). Pengejawantahan Pendidikan, Interpretasi dan Model Islam Keindonesiaan (Muh. Aripin Nurmantoro, Ed.). K-Media
Eka Santi, V., & Widodo, S. (2021). Pengaruh Kompensasi dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Tiki Jalur Nugraha Ekakurir, Jakarta. In Jurnal Ilmiah Manajemen Surya Pasca Scientia | (Vol. 10).
Geldenhuys, J.L. & Oosthuizen, L.C. (2015). Challenges Influencing Teachers' Involvement in Continuous Professional Development: A South African Perspective. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 51(1), 203-212.
Hatta, HS. M. (2018). Empat Kompetensi Untuk Membangun Profesionalisme Guru. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.
Hasanah, & Husnaeni. (2022). Pengaruh Pelatihan, Pendidikan Lanjutan, dan Pengalaman Mengajar Terhadap Peningkatan Profesionalisme Guru Produktif pada SMK Negeri di Kota Makassar. Program Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar.
Kepmendikbud No.56 Tahun 2022. Struktur Kurikulum Merdeka SMK-MAK.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang Guru dan Dosen Nomor 14 Tahun 2005 Pasal 10 Ayat 1
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia nomor 14 Tahun 2005
Purnamawati, Celia Tri Pristya D., & Fiskia Rera Baharuddin. (2021). Analisis Pengaruh Masa Kerja Dan Sertifikasi Terhadap Kompetensi Dan Kinerja Guru Produktif Smk Negeri Di Kota Kendari. Jurnal Nalar Pendidikan. Volumen 9 No,1 ISSN: 2330-0794 DOI:10.26858/jnp.v9i1.20633
Purnamawati, & Edwar Luden. (2022). Analisis Kompetensi Profesional Guru di SMK Negeri Kabupaten Tana Toraja. Program Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar.
Safitri, D. (2019). Menjadi Guru Profesional. Riau: PT. Indragiri Dot Com.
Situmorang, J.B., Winarno, 2019. Pendidikan Profesi & Sertifikasi Pendidik: Kompetensi Pedagogik, Kepribadian, Profesional, dan Sosial. Klaten, Saka Mitra Kompetensi.
Sugiyono. 2010 dan 2017. Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sutrisno, E. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. KENCANA.
Suwatno dan Priansa, Donni Juni. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Organisasi Publik Dan Bisnis. Bandung : Alfabeta.
Tanrasula,, Lamada, Mustari & Lahming. 2021. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Employability Skills Peserta Didik Di Smk Enrekang. Vol.6, No.3
Article Metrics
Abstract view : 111 times | PDF view : 20 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.