Peningkatan Motivasi, Aktivitas, dan Hasil Belajar Biologi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together Pada Peserta Didik Kelas XI IPA 5 SMA Negeri 1 Masamba

Muliyati M(1*), Rachmawaty Rachmawaty(2), Yusminah Hala(3), Oslan Jumadi(4),

(1) Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) 1 Luwu Utara
(2) UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
(3) UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
(4) UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/ujbe.v1i1.4948

Abstract


The research is a classroom action research which aims to discover the improvement of
motivations, activities, and Biology learning results with the implementation of Numbered Head
Together learming model to the students of class XI IPA 5 at SMAN 1 Masamba. The data of the
research on the students' learning motivation is obtained through the students' leaming
questionnaire which is fulfilled by the students at the end of each cycle. The data on the students'
activities are obtained through the students' activities observation sheet which is fulfilled by the
observers in every meeting and the data of the research on the students' Biology leaming results
are obtained from the score of evaluation test at the end of each cycle. The results of the research
of the utilization of cooperative learning model of Numbered Head Together type in Digestion
System material class XI IPA 5 students at SMAN 1 Masamba in Luwu Utara District can improve
the students' learning motivation, can improve the students' activities, and can improve the
students' learning results.


Keywords


numbered head together, motivation, learning result.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarata: PT Bumi Aksara.

Arens., Alvin A., & James Loebbecke. 2008. Pendekatan Terintegrasi. Jakarta : Erlangga.

Faisal., Saleh, A.R. & Zaenab, S. 2014. Pembelajaran Kolaboratif Melalui Kegiatan Lesson Study. Makassar. UNM. Jurnal INSANI. Vol 17. No. 4.

Hala, Y., Saenab, S. & Kasim, S. 2015. Pengemabangan Perangkat Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Konsep Ekosistem Bagi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Makassar. Journal of EST, Volume 1 Nomor 3 Desember 2015 hal 85-96

Nihayah, Ainun. 2009. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT). Semarang. Institut Agama Islam Negeri Walisongo Semarang.

Nurhayati. 2011. Strategi Belajar mengajar. Makassar. Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Prestama, Dika. 2013. Peningkatan Kualitas Pembelajaran PKN Melalui Model Cooperative Learning Tipe NHT dengan Media CD Pembelajaran. Semarang. Universitas Negeri Semarang

Yahya, Yudrik. 2003. Wawasan Kependidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sumawan, Andik. 2010. Implementasi Metode NHT (Numbered Head Together) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sukmara, Dian. 2005. Implementasi Program Life Skill Dalam Kurikulum Berbasis Kompetensi Pada Jalur Sekolah. Bandung: Mughni Sejahtera.

Trianto. 2010. Mendasain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Surabaya: Kencana.

Uno. 2011. Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara. Wijawati, Nanik. 2013. Penggunaan Model Pembelajaran Numbered Heads Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Universitas Negeri Semarang. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol. 2, No. 2, 2013, hlm 281 286.

Widodo. 2008. Penerapan Pendekatan Kooperatif Tipe Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Kompetensi Pendidikan Kewarganegaraan Peserta didik Kelas XI IPA-1 SMA Negeri 1 Simo. Jurnal Vol 2. N0.6 Oktober 2009. http://jurnal.pdii.lipi.go.id/admin/jurnal/26093238.pdf (GIPKn). Diakses 25 April 2012

Yahya, Yudrik. 2003. Wawasan Kependidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.


Article Metrics

Abstract view : 822 times | PDF view : 616 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Muliyati M, Rachmawaty Muchtar, Yusminah Hala, Oslan Jumadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Diterbitkan oleh

Program Study Pendidikan Biologi

Program Pasca Sarjana UNM

Address : Jl. Bonto Langkasa, Gedung AD PPs UNM, Makassar 90222

Email : ujb@unm.ac.id

p-ISSN : 2581-1959

e-ISSN : 2581-1967

Terindeks Oleh


 Hasil gambar untuk google scholars icon

Creative Commons License