Pendidikan Warga Kampung Naga Desa Neglasari Kecamatan Salawu Kabupaten Tasikmalaya Provinsi Jawa Barat

Mega Wulandari(1), Shafa Anggitari Azhari(2), Yaashinta Ayu Rachmawati(3*), Muhammad Zid(4),

(1) Universitas Negeri Jakarta
(2) Universitas Negeri Jakarta
(3) Universitas Negeri Jakarta
(4) Universitas Negeri Jakarta
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ugj.v3i1.8013

Abstract


This research was motivated by the curiosity of the condition of education of the people in the village who are still bound by adat, both in terms of aspects of community participation and from aspects of government assistance in the advancement of education. This study aims to determine the educational conditions of the people of Kampung Naga, and the participation of the people of Kampung Naga towards education, as well as subsistence assistance in education from the government for the people of Kampung Naga. In this study using qualitative methods and descriptive approaches. By using interview techniques and observations on 30 November - 2 December 2018. The results of this study indicate that the level of the economy and government subsidy assistance greatly impact on community participation in implementing education.


Penelitian ini di latar belakangi oleh adanya keingintahuan akan kondisi pendidikan  warga di Desa yang masih terikat adat, baik dari segi aspek partisipasi masyarakatnya maupun dari aspek bantuan pemerintah dalam kemajuan pendidikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kondisi pendidikan masyarakat Kampung Naga, dan partisipasi masyarakat Kampung Naga terhadap pendidikan, serta bantuan subsisdi pendidikan dari pemerintah untuk masyarakat Kampung Naga. Dalam penelitian ini menggunakan metode kualitatif dan pendekatan deskriptif. Dengan menggunakan teknik wawancara dan observasi pada tanggal 30 November- 2 Desember 2018. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat perekonomian  serta bantuan subsidi pemerintah sangat berdampak pada partisipasi masyarakat dalam melaksanakan pendidikan.


Keywords


Conditions of Education; Citizen Participation; Government's Role

Full Text:

PDF

References


http://antologi.upi.edu/file/artikel_b_indo_agung_setiana_1002696.pdf

https://id.wikipedia.org/wiki/Kampung_Naga

http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/GeoTadulako/article/viewFile/2625/1757

Student.cnnIndonesia.com

https://www.kompasiana.com/ivo_dwiputri/54f85eb3a33311845e8b4ace/peran-pemerintah-dalam-meningkatkan-mutu-pendidikan

_jurnalbydita,sucahyanto,ode.pdf

Subagiyo. 2015. Metodologi Penelitian dan Penulisan. Lentera Ilmu Cendekia : Jakarta

https://alampriangan.com/wisata-kampung-naga/

https://travel.detik.com/domestic-destination/d-4080218/mengenal-kampung-naga-di-jawa-barat

https://www.kobotoolbox.org/


Article Metrics

Abstract view : 1034 times | PDF view : 31 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Mega Wulandari, Shafa Anggitari Azhari, Yaashinta Ayu Rachmawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

UNM Geographic Journal is Indexed in

Editorial Office of UNM Geographic Journal: