TINGKAT PEMAHAMAN MAHASISWA KEGURUAN TERHADAP PERANGKAT PEMBELAJARAN KURIKULUM MERDEKA
(1) Universitas Jenderal Soedirman
(2) Universitas Negeri Malang
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.56680/slj.v5i3.66638
Abstract
One of the primary goals of teacher education programs is to produce qualified educators. As aspiring teachers, students must be capable of designing effective learning materials. These materials should be tailored to meet the specific needs of their students and align with the principles of the current curriculum. The Independent Curriculum has recently replaced the 2013 Curriculum. This study aimed to assess the extent of undergraduate student’s understanding of how to develop learning materials based on the Independent Curriculum. Employing a quantitative research design, data was collected through a brief quiz focused on Independent Curriculum-related topics. Participants were third-year students enrolled in the Economics Education program at Jenderal Soedirman University. The findings revealed that these undergraduate student as pre-service teachers faced several challenges in developing learning materials. Notably, they exhibited a limited understanding of key components within the Learning Goal Pathway, such as Learning Achievement and Learning Objectives. Furthermore, the students struggled to grasp the concept of the Pancasila Student Profile, a new feature of the Independent Curriculum. The students also perceived significant differences between the assessment methods used in the Merdeka Independent and those employed in the 2013 curriculum.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bokingo, M. F., Rusiyah, Nurfaika, Lahay, R. J. , & Hendra. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Pada Pembelajaran Geografi Materi Dinamika Litosfer Untuk SMA. Social Landscape Journal, 4(3), 212–223.
Dewi, R. P., & Krismawati, S. (2018). Kemampuan menyusun perangkat rencana pelaksanaan pembelajaran mahasiswa program studi pendidikan bahasa dan sastra indonesia angkatan 2014 tahun akademik 2016/2017. Pertemuan Ilmiah Bahasa Dan Sastra Indonesia (PIBSI), XL, 633–648.
Fatkhurrokhman, M., Permata, E., Ekawati, R., & Rizal, S. U. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Teknik Digital Berbasis Project Based Learning di Jurusan Pendidikan Teknik Elektro. Jurnal Pendidikan Vokasi, 7(1), 101–109.
Febriana, E. P., Listiani, T., & Sitompul, H. (2020). Pentingnya Kompetensi Profesional Bagi Mahasiswa Calon Guru Kristen Dalam Kegiatan Pembelajaran Matematika [The Importance Of Professional Competence For Pre-Service Christian Teachers In Mathematics Learning Activities]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 121–144.
Haliza, R. Mur. (2022). Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Membuat Perangkat Pembelajaran PPKn SD yang sesuai dengan Kurikulum Merdeka. Best Practice: Universitas Negeri Surabaya.
Hasrul, H. (2020). Penerapan Pembelajaran Terstruktur dengan Pemberian Tugas terhadap Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas VI UPT SD Negeri 054 Kanandede Kecamatan Limbong Kabupaten Luwu Utara. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 131–146.
Kemdikbudristek. (2022, October 9). Kurikulum Merdeka Ciptakan Kreativitas dan Fleksibilitas bagi Guru. Kemdikbudristek. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/02/kurikulum-merdeka-ciptakan-kreativitas-dan-fleksibilitas-bagi-guru
Kemdikbudristek. (2023, October 9). Kurikulum Merdeka Ciptakan Kreativitas dan Fleksibilitas bagi Guru. Pusat Indormasi Guru Kemdikbud. https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/hc/id/articles/7211744742425-Apa-Itu-Perangkat-Ajar
Mahmudah, I. (2023). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Guru MI dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Kurikulum Merdeka. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), 191–203.
Masitah, M. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Untuk Memfasilitasi Guru Menumbuhkan Rasa Tangung Jawab Siswa SD Terhadap Masalah Banjir. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning, 15(1), 040–044.
Mustika, D., Hidayat, B., Ain, S. Q., & Sopiandi, D. A. (2022). Pendampingan Pembuatan Perangkat Pembelajaran di Sekolah Dasar Desa Empat Balai Kecamatan Kuok Kabupaten Kampar. Joong-Ki: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 491–496.
Oktaviani, S., Suherman, S., & Rahmani, A. (2023). Pengaruh Kurikulum Merdeka Berbasis Proyek terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPAS di Kelas IV SDN Komplek Multatuli. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 7(1), 7–15.
Panjaitan, B., Pakpahan, B. A., Situmorang, M., & Simanungkali, M. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional dan Pedagogik Calon Guru. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 59–69.
Pratomo, L. C. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Gotong Royong dan Integritas Kepribadian. Prosiding Seminar Nasional Salingdidik (Sains, Lingkungan Dan Pendidikan), 9, 389–398. https://prosiding.ubt.ac.id/index.php/salingdidik/article/view/155
Rahayu, M. S., Hasan, I., Asmendri, A., & Sari, M. (2023). Relavansi Kurikulum dan Pembelajaran dalam Pendidikan. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(1), 108–118.
Rani, P. R., Asbari, M., Ananta, V. D., & Alim, I. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pembelajaran yang Relevan, Sederhana, dan Fleksibel. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 78–84.
Rantina, M., Utami, F., & Nurrizalia, M. (2023). Modul Ajar Digital Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 136–150.
Rindayati, E., Putri, C. A. D., & Damariswara, R. (2022). Kesulitan Calon Pendidik dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 18–27.
Riyan, M., Ramdhani, M. A., Rizky, M., Setiawan, M. E., & Majid, A. (2023). Tantangan dan Strategi dalam Menggunakan Assessment untuk Meningkatkan Pembelajaran di Era Digital: Indonesia. SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 552–562.
Sapriyah, S. (2019). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 470–477.
Simatupang, T. M. (2023). Perangkat Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka Bagi Para Pendidik dan Pelajar. Proceeding UM Surabaya.
Sudjoko, S. (2020). Kompetensi Profesional bagi Seorang Guru dalam Manajemen Kelas. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 12(1), 1–15.
Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13–28.
Article Metrics
Abstract view : 57 times | PDF view : 1 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Laurensia Claudia Pratomo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.