STRATEGI MENINGKATKAN HASIL BELAJAR GEOGRAFI MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING PADA SISWA KELAS XII IPS-3 SMAN 2 MAJENE SULAWESI BARAT)

Sulaiman Zhiddiq(1*), Putri A Syamsul(2), Erman Syarif(3), Muhammad Yusuf(4), Abdul Mannan(5),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(5) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.56680/slj.v5i2.61227

Abstract


This Classroom Action Research aims to determine whether the application of the discovery learning model can improve the geography learning outcomes of students of class XII-IPS3 SMAN 2 Majene. Initial observations showed that the learning process was less dynamic, the students' learning outcomes had not met the KKM, besides that because they had not or did not use a learning model. Therefore, this research took the topic of applying the discovery learning model in the hope of improving learning outcomes. The results of this study showed an increase in learning outcomes by using the discovery learning model seen from the average value of learning outcomes in cycle I which was 75.86 with a percentage of classical learning completeness of 31.03% then increased in cycle II with an average value of 88.62 with a percentage of classical learning completeness of 86.20%.

Keywords


Learning Model, discovery learning, learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Abu, N., Amelia, R. N., & Samili, A. O. (2023). Pengaruh Project Based Learning Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Mata Pelajaran Geografi Kelas XI IPS 1 SMA Bina Karya Kabupaten Halmahera Selatan. Jurnal PANGEA:Wahana Informasi Pengembangan Profesi dan Ilmu Geografi, 5(1), 19–28.

Alnursa, D. S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Pada Materi Dinamika Perubahan Hidrosfer Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Mangoli Utara. International Multidisciplinary Research in Academic Science (IMRAS), 1(01), 1–8.

Barus, N. C. B. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas Xi IIS SMA Negeri 2 Malinau. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 3(3), 118–123.

Cahya, R. D., Suharto, Y., & Insani, N. (2023). Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir analitis siswa pada mata pelajaran Geografi di SMAN 1 Kademangan. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 3(7), 726–740.

Chaniago, S., Yeni, D. F., & Setiawati, M. (2022). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X pada Mata Pelajaran Geografi di MAN I Koto Baru. Sultra Educational Journal, 2(3), 184–191.

Hanif, M. (2023). Penerapan Pembelajaran berorientasi HOTS Materi Letak Geologis Indonesia Melalui Model Discovery Learning Pada Siswa Kelas VIIA SMPN 1 Simpang Empat. Jurnal Pendidikan SEROJA, 2(1), 53–60. Retrieved from http://jurnal.ut.ac.id/index.php/jp/search/authors/view?givenName=Mery Noviyanti &familyName=&affiliation=Universitas Terbuka&country=ID&authorName=Mery Noviyanti

Hayati, K. N. (2023). Penerapan Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 3(4), 1–23.

Herdiansyah, D., & Kurniati, P. S. (2020). Pembangunan Sektor Pendidikan Sebagai Penunjang Indeks Pembangunan Manusia Di Kota Bandung. Jurnal Agregasi : Aksi Reformasi Government dalam Demokrasi, 8(1), 43–50.

Kadir, S. H. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas X SMA Negeri 7 Kota Ternate. GeoCivic Jurnal, 1(2), 118–125.

Kaharuddin, H., & Avicenna, A. (2021). Studi Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning pada Proses Motivasi dan Kreatif Siswa SMA Muhammadiyah 1 Unismuh Makassar. Jurnal Konsepsi, 10(2), 99–105. Retrieved from https://p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/66

Mufidah, I., & Ekawati, R. (2023). Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Critical Thinking dan Literasi Membaca dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Discovery Learning Model to Improve Critical Thinking and Reading Literacy in Indonesian Language Learning for Eleme. journal Of Innovation And Teacher Professionalism, 1(3), 134–144.

Muliyadi. (2022). Pengembangan Kreatifitas Peserta Didik Melalui Pembelajaran Aktif Tipe Sort Card Pada Materi Geografi. La Geografia, 20(3), 330–345.

Rahman, S., Anwar, S., & Khairani, K. (2022). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Geografi sebagai Bagian Salah Satu Dasar Pembentukan Karakter Bangsa. Journal on Education, 4(2), 844–851.

Rodiaman, I. (2021). UPAYA MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN GEOGRAFI MATERI DINAMIKA KEPENDUDUKAN DENGAN PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNINGPADA KELAS XI IPS DI SMA NEGERI 1 DENPASAR.pdf. Jurnal Geographia, 2, 2798–7264.

Salmi, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Peserta Didik Kelas Xii Ips.2 Sma Negeri 13 Palembang. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 6(1), 1–16.

Salo, Y. A. (2016). Kecerdasan Ruhaniah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 16(3), 298–304.

Saputra, R., Utami, F. B., & Kasih, D. (2024). Discovery Learning Model to Improve the Quality of Student Learning Post Covid 19 Pandemics. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 9(1), 143.


Article Metrics

Abstract view : 154 times | PDF view : 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Sulaiman Zhiddiq, Putri A Syamsul, Erman Syarif, Muhammad Yusuf, Abdul Mannan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


              
 Office of Social Lanscape Journal: