Pengembangan Modul Kriya Logam pada Pendidikan Seni Rupa Fakultas Seni dan Desain Universitas Negeri Makassar

Muhammad syafruddin Akmal(1*), Nurlina Syahrir(2), Alimuddin Alimuddin(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/njad.v6i1.31539

Abstract


This study aims to produce a learning module on metal craftsmanship that will be used in synthetic material craft classes in the Fine Arts Education Study Program, Faculty of Art and Design, Makassar State University. This type of research is Research and Development (RnD) research by using a simplified research phase according to Borg and Gall. The object of this research is a metal craft learning module that has been developed based on the RPS used in the material craft class synthetic and has been validated by media and material experts. The analysis used is non statistical qualitative data analysis. The result oh the study resulted in a metal craft learning module that had content about what learning competencies were contained in the metal craft learning module. In additional, at the validation stage from the material and media expert validator it showed that the metal craft learning module that had been valid was used in the classroom synthetic material craft.

Key Word : Development, Learning, Metal Craft.

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan modul pembelajaran mengenai seni kriya logam yang akan digunakan pada kelas seni kriya bahan sintetik Program Studi Pendidikan Seni Rupa Fakultas Seni dan Desain Universitas Negri Makassar. Jenis penelitian ini adalah penelitian Research and Development (RnD) dengan menggunakan tahap penelitian yang disederhakan menurut Borg & Gall. Objek penelitian ini adalah modul pembelajaran seni kriya logam yang telah dikembangkan berdasarkan RPS yang digunakan dalam kelas seni kriya bahan sintetik dan telah divalidasi oleh ahli media dan ahli materi. Analisis yang digunakan adalah analisis data kualitatif yang bersifat non statistik. Hasil penelitian menghasilkan modul pembelajaran seni kriya logam yang memiliki konten mengenai apa-apa saja kompetensi belajar yang terdapat didalam modul pembelajaran seni kriya logam. Selain itu pada tahap validasi dari validator ahli materi dan media menunjukkan bahwa modul pembelajaran seni kriya logam yang telah valid digunakan dalam kelas seni kriya bahan sintetik.

 

Kata Kunci : Pengembangan, Pembelajaran, Seni Kriya Logam


Keywords


Development; Learning; Metal Craft; Pengembangan; Pembelajaran; Seni Kriya Logam

Full Text:

PDF

References


Emzir. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan. Depok: PT. Raja Graflndo Persada.

Putra, Nusa. 2012. Metode Penelitian Kualitatif Pendidikan. (Jakarta: Rajawali Pers).

Sudijono, Anas. 2011. Pengantar Evaluasi Pendidikan. (Jakarta: Rajawali Pers)


Article Metrics

Abstract view : 158 times | PDF view : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dipublikasikan oleh:

Program Studi Pendidikan Seni Rupa PPs Universitas Negeri Makassar.

Alamat Jl. Bonto Langkasa Gunung Sari Makassar, 90222

Kampus PPs UNM Makassar, Indonesia. Email: ijad@unm.ac.id

Creative Commons License
Nuansa Journal of Arts and Design is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

NJAD indexed by