Seaweed Farmers Perceptions of Children's Formal Education Level in Bulu-Bulu Village, Tonra District, Bone Regency

Maddatuang Maddatuang(1*), Suprapta Suprapta(2), Wildi Winarti(3),

(1) Prodi Pendidikan Geografi, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar
(2) Prodi Pendidikan Geografi, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar
(3) Prodi Pendidikan Geografi, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/lageografia.v20i1.24243

Abstract


This research is a descriptive study that aims to: 1) Knowing the condition of formal education for the children of seaweed farmers in Bulu-Bulu Village. 2) Know how seaweed farmers' perceptions of the level of formal education of children in Bulu-Bulu Village, Tonra District, Bone Regency. 3) Knowing what factors influence the perceptions of seaweed farmers on the level of formal education of children in Bulu-Bulu Village. The population ini this study was 114 housedhold heads. The sampling technique used the Snowball Sampling technique with a sample size of 30 household heads. Data collection was carried out by means of observation, interviews, and documentation. Data analysis technique using descriptive statistical analysis techniques.The results of this study indicate that the most of the formal education conditions of the children of seaweed farmers  in the village of Bulu-Bulu, Tonra subdistrict, are mostly still continuing their education at the primary and secondary levels. Perception of seaweed farmers on the level of formal education of children in Bulu-Bulu Village, Tonra District is quite good (positive). Seaweed farmers' perceptions of the level of formal education of children are influenced by factors such as education level, income level, and workload.


Keywords


perception; seaweed farmers; formal education for children

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. R., Pairin, P., & Rasmi, R. (2020). Analisis Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah di Kecamatan Amonggedo Kabupaten Konawe. DIRASAH: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 1(1), 19–25.

Adri, J. (2019). Persepsi orang tua terhadap pentingnya pendidikan anak di desa taduasa kecamatan batuatas kabupaten buton selatan. Jurnal Akademik Pendidikan Ekonomi, 6(1).

Amsir, J., & Arifyanto, A. T. (n.d.). FAKTOR-FAKTOR PENGHAMBAT PERENCANAAN KARIR SISWA. Jurnal Ilmiah Bening: Belajar Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 57–66.

Astuti, W., Sion, H., & Erang, D. (2021). Pengaruh Pendidikan dan Pendapatan Orang Tua Terhadap Tingkat Pendidikan Anak Keluarga Nelayan Tradisional Kecamatan Seruyan Hilir Kabupaten Seruyan. Edunomics Journal, 2(1), 35–42.

Burdames, Y., & Ngangi, E. L. A. N. L. A. (2014). Kondisi Lingkungan Perairan Budi Daya Rumput Laut di Desa Arakan, Kabupaten Minahasa Selatan. E-Journal BUDIDAYA PERAIRAN, 2(3).

Fahmi, F., Bakhtiar, Y., Saleh, A., Ismail, A. F.-H., Tandewi, S. A. M. S., Lubis, F. A. S., Silitonga, D. N. F., Syahidah, D. M., Umam, F. K., & Noor, M. I. F. (2020). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Tingkat Pendidikan Anak. Jurnal Pusat Inovasi Masyarakat (PIM), 2(6), 996–1002.

Harmayani, H., & Basri, B. (2017). Persepsi Keluarga Petani Terhadap Pendidikan Formal Anak (Studi Tentang Keluarga Anak Putus Sekolah Di Desa Baturijal Hulu Kecamatan Peranap Kabupaten Indragiri Hulu). Riau University.

Ikhsan, A. M., Hasriyanti, H., & Syarif, E. (2020). Pendidikan Formal Anak Dalam Perspektif Nelayan Suku Bajo di Kampung Bajo. LaGeografia, 18(3), 269–288.

Ikhsanudin, M., & Nurjanah, S. (2018). Dampak Pernikahan Dini Terhadap Pendidikan Anak Dalam keluarga. Al-I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 38–44.

Irwan, I. (n.d.). Persepsi Keluarga Petani terhadap Pendidikan Formal Anak di Desa Sungai Toman Kecamatan Salatiga Kabupaten Sambas. Tanjungpura University.

Jomi, M., Widodo, S., & Hariani, E. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang di Pasar Reok Kabupaten Manggarai Nusa Tenggara Timur Tahun 2020. Economie, 2(1), 1–16.

Karo-Karo, D. (2014). Membangun Karakter Anak dengan Mensinergikan Pendidikan Informal dengan Pendidikan Formal. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2).

Kurniawan, R. Y. (2016). Identifikasi permasalahan pendidikan di Indonesia untuk meningkatkan mutu dan profesionalisme guru. Konvensi Nasional Pendidikan Indonesia, 1415–1420.

Lestari, M., Zakso, A., & Al Hidayah, R. (n.d.). FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB RENDAHNYA MINAT MELANJUTKAN PENDIDIKAN KE PERGURUAN TINGGI (KASUS PADA REMAJA DI DESA SEPADU). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(7).

Mawar, R. (2021). PROBLEMATIC OF CHILDREN DROPPED OUT OF SCHOOL IN DUWANUR VILLAGE, EAST FLORES. Sociological Education, 2(1), 29–35.

Muhammad, M., Gani, H., & Arifin, A. (2017). Pengaruh Faktor Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Anak di Desa Wunse Jaya Kecamatan Wawonii Tenggara Kabupaten Konawe Kepulauan. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 10(1), 163–180.

Novrinda, N., Kurniah, N., & Yulidesni, Y. (2017). Peran Orangtua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Ditinjau Dari Latar Belakang Pendidikan. Jurnal Ilmiah Potensia, 2(1), 39–46.

Nurhadi, M. A. (2006). Desentralisasi dan Mahalnya Biaya Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2).

Putri, E., & Mardhiah, D. (2020). Pemaknaan Anak Petani Terhadap Pendidikan Formal di Jorong Kaludan Nagari Sungai TalangKecamatan Guguak Kabupaten Lima Puluh Kota. Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi Dan Pendidikan, 3(3).

Singarimbun, M., & Effendi, S. (1998). Metode Penelitian Sosial. Jakarta: LP3ES.

Siregar, N. S. S. (2013). Persepsi orang tua terhadap pentingnya pendidikan bagi anak. JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political Social UMA), 1(1), 11–27.

Siregar, S. (2018). Persepsi Orangtua Tentang Pendidikan Tinggi Bagi Anak Perempuan Di Desa Simatorkis Kec. Dolok Kab. Padanglawas Utara. Jurnal Kajian Gender Dan Anak, 2(2), 171–190.

Sugianto, E., & Bahri, S. (2017). Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah Tingkat SMA di Desa Bukit Lipai Kecamatan Batang Cenaku Kabupaten Inderagiri Hulu. Riau University.

Sugianto, S., & Yul, Y. T. P. (2020). FAKTOR PENYEBAB PENGANGGURAN DAN STRATEGI PENANGANANPERMASALAHAN PENGANGGURAN PADA DESA BOJONGCAE, CIBADAK LEBAK PROVINSI BANTEN. IKRA-ITH EKONOMIKA, 3(2), 54–63.

Sukamti, D. (2018). Penyebab Tingginya Angka Pengangguran di Kota Metro. IAIN Metro.

To, M. W. (2018). MOTIVASI ORANG TUA DALAM PENDIDIKAN FORMAL ANAK: STUDI KASUS MASYARAKAT NELAYAN PULAU KETER LAUT, KABUPATEN, BINTAN. Asian People Journal (APJ), 1(2), 222–242.

Trisnawati, W., Oktavia, D., & Putra, I. M. (2020). SOSIALISASI PERANAN ORANG TUA TERHADAP PENDIDIKAN ANAK DI DESA TIRTA KENCANA. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 1(1), 28–34.

Tubu, B., Malik, A., & Syarif, E. (2021). Persepsi Masyarakat Terhadap Pendidikan Formal Kaitannya dengan Jumlah Anak-anak Putus Sekolah. LaGeografia, 19(3).

Ustama, D. D. (2009). Peranan pendidikan dalam pengentasan kemiskinan. Dialogue, 6(1), 1–12.

Wulandari, A. (2017). Pengaruh Persepsi Orang Tua Tentang Pendidikan Formal Dan Lingkungan Tempat Tinggal Terhadap Pekerja Anak Di Kelurahan Pidada Kecamatan Panjang Kota Bandar Lampung.

Yusuf, A. (2014). Analisis kebutuhan pendidikan masyarakat. Jurnal Penelitian Pendidikan, 31(2).


Article Metrics

Abstract view : 117 times | PDF view : 42 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Maddatuang Maddatuang, Suprapta Suprapta, Wildi Winarti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

LaGeografia: Jurnal Program Studi Pendidikan Geografi, Jurusan Geografi, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar.

Email: lageografia@unm.ac.id | +6285298749260

 

Editorial Office