Persepsi Masyarakat Terhadap Pendidikan Formal Kaitannya dengan Jumlah Anak-anak Putus Sekolah

Bunga Tubu(1*), Abd Malik(2), Erman Syarif(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/lageografia.v19i3.20526

Abstract


This study aims to determine : 1). Public perception of formal education in Takalar Village, Mappakasunggu Disrict, Takalar Regency. 2). Factors affecting school dropout in Takalar Village, Mappakasunggu Disrict, Takalar Regency. 3). The relationship between public perceptions of formal education with factor affecting children dropout school. The population in this study are people who have children age 7-18 years old but do not attend school. The number of population is this study is not known with certainly, so the sampling was carried out in a non random- way, namely by using the snowball sampling technique. The sampel in this study amounted to 36 people. This research ia a quantitative descriptive research. Data collaction technique include observasion, questionnaires and documentation. Data analysis was performed using descriptive analysis and Rank spearman correlation test. Based on the research results, the level of public perception in Takalar Village is still low, namely 58,3%. In general, the factor that cause children dropout of school in Takalar Village, Mappakasunggu Disrict, Takalar Regency are due the parents recent education, parents job, income, total dependents, parent motivation and interest in children learning. There is a significant relationship between the latest education work and income to the community’s perception of formal education.


Keywords


Perception; formal education; school dropout

Full Text:

PDF

References


Ikhsan, A. M., Hasriyanti, H., & Syarif, E. (2020). Pendidikan Formal Anak Dalam Perspektif Nelayan Suku Bajo di Kampung Bajo. LaGeografia, 18(3), 269–288.

Karo-Karo, D. (2014). Membangun Karakter Anak dengan Mensinergikan Pendidikan Informal dengan Pendidikan Formal. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2).

Lickona, T. (2012). Educating for character: Mendidik untuk membentuk karakter. Jakarta: Bumi Aksara, 20–28.

Mulyanti, D. (2019). PERAN ORANG TUA DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PAI DI MTS ISLAMIYAH BENGKEL KECAMATAN PERBAUNGAN. UNIVERSITAS DHARMAWANGSA.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 128–135.

Purba, H. (2018). Membangun Keluarga Islami: Tinjauan Terhadap Ayat-Ayat Alquran dan Hadis Rasul saw. Almufida: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(1).

Rasyid, A. (2017). KORELASI ANTARA TINGKAT EKONOMI ORANG TUA TERHADAP TINGKAT PENDIDIKAN ANAK (STUDI KASUS PADA MASYARAKAT DESA PANGKAT KECAMATAN LEMBAH SORIK MARAPI KABUPATEN MANDAILING NATAL). UNIMED.

Sari, R. P., Holilulloh, H., & Yanzi, H. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi pola pikir masyarakat terhadap pentingnya pendidikan di desa Cugung. Jurnal Kultur Demokrasi, 4(7).

Saroni, M. (2011). Orang miskin, bukan orang bodoh. Bahtera Buku.

Shaleh, N. (2011). Pendididkan Dan Masyarakat Kajian Peran Pendididkan Dalam Bidang Sosial, Politik, Ekonomi, Dan Budaya. Perkembangan Pendidikan Di Negara Maju, Nerkembang Dan Terbelakang. Yogyakarta: Sabda Media.

Sudirman, S. (2020). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Melalui Pembelajaran Berbasis Lingkungan. LaGeografia, 18(3), 323–338.

Sugiharto. (2020). Wanawiyata Widyakarya Memacu Produksi Sutera Nasional.

Sugiyono, P. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan) (A. Nuryanto (ed.); Ke-3). Alfabeta.

Sugiyono, P. D. (2010). Metode Penelitian Bisnis (Cetakan ke-15). Bandung: Penerbit Alfabeta.

Syarif, E. (2020). Penataan Lingkungan Sekolah Yang Kondusif Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas IX IPS SMA Negeri 6 Takalar. LaGeografia, 18(2), 171–177.

Syarif, E., Syamsunardi, S., & Saputro, A. (2020). Implementation of Discovery Learning to Improve Scientific and Cognitive Attitude of Students. Journal of Educational Science and Technology (EST), 6(1), 23–31.

Takalar, P. K. (2017). Kabupaten Takalar dalam Angka. Badan Pusat Statistik (BPS) Kabupaten Takalar.

Wassahua, S. (2016). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah Di Kampung Wara Negeri Hative Kecil Kota Ambon. Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 204–224.


Article Metrics

Abstract view : 541 times | PDF view : 247 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Bunga Tubu, Abd. Malik, Erman Syarif

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

LaGeografia: Jurnal Program Studi Pendidikan Geografi, Jurusan Geografi, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar.

Email: lageografia@unm.ac.id | +6285298749260

 

Editorial Office