Motivasi Berwirausaha Generasi Millenial Berbasis Kuliner Di Kelurahan Maccorawalie Kecamatan Watang Sawitto Kabupaten Pinrang

Risma Risma(1*), Irmayani Irmayani(2), A Erna Sriwahyuningsih(3),

(1) Universitas Muhammadiyah Parepare
(2) Universitas Muhammadiyah Parepare
(3) Universitas Muhammadiyah Parepare
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/lageografia.v19i3.20104

Abstract


This study aims to determine the motivation of the culinary based millenial generation entrepreneurship in Maccorawalie Village Watang sawitto Disrict, Pinrang Regency. This research was conducted from August to October.The data collection method used was observation, questionnaires and interviews. And data  sources usedare primary data and seconddary dataa. Data analysis use in this research is descriptive statistics using the Likert scale method with a measurement scale that is Very high (5), High (4), Medium (3), Low (2), Very Low (1).The results of this study indicate that there are 4 Sub variables namely income, freedom/comfort, Personal dreams, independence that motivates culinary based millenial generation entrepreneurship in Maccorawalie Village, Watang Sawitto sub-district, Pinrang district.And of the 4 Sub Variables that most motivate entrepreneurship is the income sub variables with a value of 535 belonging to the very high category.


Keywords


motivation; entrepreneurship; millenial generation

Full Text:

PDF

References


Aadila, A. E., Sideng, U., & Hasriyanti, H. (2021). Kontribusi Usaha Gogos Terhadap Pendapatan Rumah Tangga. LaGeografia, 19(2), 262–272.

Agustin, R., Diana, N., & Afifudin. (2020). Pengaruh Ekspektasi Pendapatan, Motivasi, Pendidikan Kewirausahaan, Dan Norma Subyektif Terhadap Minat Untuk Berwirausaha. E-Jra, 09(04), 128.

Azzam, H. (2016). Pengaruh Ekspektasi Pendapatan, Lingkungan Keluarga dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Berwirausaha. Jurnal Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Jember, 1–12.

Hidayatullah, S., Waris, A., & Devianti, R. C. (2018). Perilaku Generasi Milenial dalam Menggunakan Aplikasi Go-Food. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(2), 240–249. https://doi.org/10.26905/jmdk.v6i2.2560

Mulyani, E. (2018). Motivasi berwirausaha mahasiswa Pendidikan Ekonomi setiap tahun kesempatan kerja yang tersedia semakin data pekerjaan bagi para lulusan sarjana-sarjana bekal pengetahuan , motivasi dan modal untuk mungkin hanya sedikit berpendapat upaya yang dapat dilakuk. 15(2), 204–211.

Pujiastuti, E. E. (2013). Pengaruh kepribadian dan lingkungan terhadap intensi berwirausaha pada usia dewasa awal. Jurnal Inovasi Dan Kewirausahaan, 2(1), 8.

Saiman, L. (2014). Kewirausahaan (Teori, Praktik, dan Kasus-kasus), edisi kedua. Salemba Empat, Jakarta.

Saragih, R. (2017). Membangun USAha Kreatif, Inovatif dan Bermanfaat melalui Penerapan Kewirausahaan Sosial. Jurnal Kewirausahaan, 3(2), 26–34.

Sobari, I. S., & Ambarwati. (2020). Membangun Jiwa Kewirausahaan Di Era Milenial Bagi ahasiswa Institut Stiami Kampus Tangerang Selatan. Jurnal Komunitas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 140–144.

Suhartini, Y. (2011). Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Dalam Berwiraswasta (Studi Pada Mahasiswa Universitas PGRI Yogyakarta). Akmenika Upy, Vol 7(2), 39–59.

Utami, M. A. P., & Sari, M. M. R. (2017). Pengaruh Motivasi Internal dan Motivasi Eksternal Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Jurusan Akuntansi Non Reguler. E-Jurnal Akuntansi, 20(1), 758–787.


Article Metrics

Abstract view : 230 times | PDF view : 67 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Risma Risma, Irmayani Irmayani, A Erna Sriwahyuningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

LaGeografia: Jurnal Program Studi Pendidikan Geografi, Jurusan Geografi, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar.

Email: lageografia@unm.ac.id | +6285298749260

 

Editorial Office

Flag Counter