Efektivitas Discovery Learning pada Pembelajaran Geografi untuk mengurangi Miskonsepsi Peserta Didik

Ayu Indriana(1*), Muhammad Yusuf(2), Rosmini Maru(3), Alief Saputro(4),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/lageografia.v19i3.14718

Abstract


This study aims to: 1) find out how the picture of learning outcomes of students by using the Discovery The purpose of this study was to determine the application of the Discovery Learning learning model and the effect of the Discovery Learning learning model in overcoming the misconception of atmospheric material. Data was collected in February-March 2020. The research design method used was an experimental method with the Pretest and Posttest control group design. In this study conducted in two classes, namely X IPS1 as an experimental class and X IPS2 in SMA Negeri 2 Makassar as a control class. The instrument used is a multiple-choice diagnostic test with the CRI (Certainity Response Index) method. The results of the study that there is an influence of student learning models regarding learning models, it can be concluded that the concept of atmospheric component components decreased misconception by 34%, the concept of weather and climate components decreased misconception by 33% and the concept of climate classification components experienced a decrease in misconception by 32%. It can be concluded that there is an influence of Discovery Learning learning model in overcoming misconceptions that occur in atmospheric material in SMA Negeri 2 Makassar.


Keywords


discovery learning; misconception; atmosphere

Full Text:

PDF

References


Aksa, F. I., Utaya, S., & Bachri, S. (2019). Geografi dalam Perspektif Filsafat Ilmu. Majalah Geografi Indonesia, 33(1), 37–43.

Fatmahanik, U. (2018). Penelusuran Miskonsepsi Operasi Bilangan Bulat dalam Pembelajaran Matematika Pada Mahasiswa PGMI dengan Menggunakan Cri (Certainty of Respon Index). Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 16(1), 167–187.

Hasriyanti, H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas. LaGeografia, 18(1), 36–42.

Komara, E. (2014). Belajar dan pembelajaran interaktif. Bandung: Refika Aditama.

Menteri Pendidikan, P., & Kebudayaan, D. (n.d.). MENTERI PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN REPUBLIK INDONESIA.

Moita, C. N., & Musyawarah, R. (2019). PENINGKATAN HASIL BELAJAR GEOGRAFI SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING PADA MATERI FLORA DAN FAUNA DI INDONESIA DAN DUNIA. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 5(4), 412–421.

Muna, I. A. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa PGMI Pada Konsep Hukum Newton Menggunakan Certainty of Response Index (CRI). Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 13(2), 309–322.

Murni, D. (2013). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa Pada Konsep Substansi Genetika Menggunakan Certainty of Response Index (CRI). Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1).

Muslim, B. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Penguasaan Konsep Pembelajaran Geografi. Herodotus: Jurnal Pendidikan IPS, 1(01).

Nurjannah, H., Saputro, A., Maddatuang, M., & Fikri, M. J. N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Treffinger Pada Pembelajaran Geografi. LaGeografia, 19(1), 113–127.

Pratiwi, P., Zhiddiq, S., Umar, R., & Saputro, A. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Geografi Melalui Model Discovery Learning. LaGeografia, 19(2), 226–242.

Rafika, A. (2015). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Subtopik Struktur dan Fungsi Organel Sel Menggunakan Instrumen CRI dan Wawancara Diagnostik. State University of Surabaya.

Ramalis, T. R. (2011). Identifikasi Miskonsepsi IPBA Di SMA Dengan CRI Dalam Upaya Perbaikan Urutan Materi Pada KTSP.

Santosa, S., & Sarwono, S. (2016). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN MULTIMEDIA INTERAKTIF TERHADAP HASIL BELAJAR HAKIKAT GEOGRAFI DITINJAU DARI TINGKAT MOTIVASI BELAJAR GEOGRAFI SISWA KELAS X IPS SMA NEGERI 2 JAYAPURA TAHUN 2014/2015. GeoEco, 2(1).

Sipahutar, H., & Gaol, A. Y. D. L. (2015). Koreksi Miskonsepsi Mahasiswa Terhadap Materi Biologi Sel Dengan Media Pembelajaran Berbasis Video. SEMIRATA 2015, 4(1).

Sugiyono, P. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan) (A. Nuryanto (ed.); Ke-3). Alfabeta.

Sutomo, S. (2013). Kompetensi Pembelajaran Geografi Dalam Penanaman Konsep Geo-Spasial Siswa Untuk Pembangunan Karakter. Geo Edukasi, 2(1).

Syarif, E., & Syamsunardi, S. (2019). Geography Teacher Problems inSMAN 4 Takalar in the Implementation of 2013 Curriculum. Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 9(1), 10–16.

Syarif, E., Syamsunardi, S., & Saputro, A. (2020). Implementation of Discovery Learning to Improve Scientific and Cognitive Attitude of Students. Journal of Educational Science and Technology (EST), 6(1), 23–31.

Uhlenwinkel, A., Béneker, T., Bladh, G., Tani, S., & Lambert, D. (2017). GeoCapabilities1 and curriculum leadership: balancing the priorities of aim-based and knowledge-led curriculum thinking in schools. International Research in Geographical and Environmental Education, 26(4), 327–341. https://doi.org/10.1080/10382046.2016.1262603

Widawati, D., Suroso, S., & Aji, A. (2021). Aktivitas Belajar Siswa Dalam Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Mata Pelajaran Geografi di Ma Al Asror Kota Semarang. Edu Geography, 9(1), 36–41.

Widayanto. (2021). The Effectiveness of Discovery Learning Model in Writing Descriptive Text. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 2(2), 196–214. https://doi.org/10.46245/ijorer.v2i2.92


Article Metrics

Abstract view : 826 times | PDF view : 342 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ayu Indriana, Muhammad Yusuf, Rosmini Maru, Alief Saputro

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

LaGeografia: Jurnal Program Studi Pendidikan Geografi, Jurusan Geografi, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar.

Email: lageografia@unm.ac.id | +6285298749260

 

Editorial Office

Flag Counter