Developing pubertal guidance application media for mild intellectual disabled students at SLB Negeri 1 Pinrang

astuti reski pratama(1*), Usman Bafadal(2), Farida Aryani(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v7i2.23770

Abstract


This research is aimed to find out (1) the description of media analysis. (2) the prototype of pubertal guidance application media. (3) the validity and practicality of the guidance application media for mild intellectual disabled students, made in the form of an application designed to display several lessons. This research method is a research and development (R&D), stage of research by Borg & Gall. Researchers applied interview data collection, questionnaires, and validation test instruments. The results showed that (1) an overview of the media needs for pubertal guidance applications was required for teachers and students with mild intellectual disability for puberty guidance (2) a prototype of pubertal guidance application media was developed in the form of an android application contained material contents, videos, and evaluations (3) based on a test, the validity and the practicality of the pubertal guidance application was valid and practical, applicable on the pubertal guidance class for mild intellectual disability students. 


Keywords


Media aplikasi; bimbingan; pubertas; tunagrahita ringan

Full Text:

PDF

References


Arifianto, T. (2011). Membuat Interface Aplikasi Android Lebih Keren dengan LWIT. Andi Offset.

Aghni, R. I. (2018). Fungsi dan jenis media pembelajaran dalam pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), 98-107.

Adi Purnomo, P. (2016). Profesionalisme Guru BK dalam Mengimplementasikan Program Bimbingan Konseling di Ma Nahdlatul Muslimin (Doctoral dissertation, STAIN kudus).

Ashoumi. H. (2017). Pendayagunaan Media Pembelajaran Untuk Memaksimalkan Kompetensi. 1(2), 42–56.

Evi, T. (2020). Manfaat Bimbingan dan Konseling Bagi Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2, 2–5.

Fauziah, U. Y. N. A. (2017). Penyimpangan perilaku seksualpada remaja tunagrahita. January.

Hallahan, K. dan. (2011). Determining Special Education Eligibility Intelectual Disability. Ally & Bacon.

Hermawan S. (2011). Mudah Membuat Aplikasi Android. Andi Offset.

Heward, W, Morgan, and K. (2017). Exceptional Children An Introduction to Special Education. The Oiho State University.

Hidayah, S., Wahyuni, S., & Ani, H. M. (2017). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Aplikasi Adobe Flash Cs6 Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Kompetensi Dasar Menganalisis Peran, Fungsi Dan Manfaat Pajak (Studi Kasus Siswa Kelas Xi Ips 1 Man 1 Jember Semester Genap Tahun Ajaran 2016. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(1), 117. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i1.5012

HIdayah S. (2017). Program Studi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Jember. 11, 117–123.

Hidayati, Y., & Mastuti, E. (2012). Perbedaan Tingkat Kecemasan Mengalami Pubertas Dini Pada Remaja Awal Ditinjau Dari Tingkat Dukungan Sosial. Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan, 1(03), 124–130.

Irianto, H. A. (2019). Statistik Konsep Dasar; Aplikasi, dan Pengembangannya.

Kesumawati, S. A., & Damanik, S. A. (2019). Model Pembelajaran Gerak Dasar Pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 18(2), 146-153.

Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Infotama, 14(1). https://doi.org/10.37676/jmi.v14i1.467

Maran, D. Y. (2018). Hubungan Kesiapan Diri Terhadap Perubahan Fisik Masa Pubertas Pada Remaja Putri Di SMP Negeri 21 Jambangan SURABAYA (Doctoral dissertation, Universitas Merdeka).

Murtiwiyati, & Lauren, G. (2013). Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran Budaya Indonesia Untuk Anak Sekolah Dasar berbasis Android. Jurnal Ilmiah, 12, 2,3.

N, A. (2012). Seluk Beluk Tunagrahita dan Strategi Pembelajarannya. Javalitera.

Oktaviani, T. (2018). Upaya Guru PAI Dalam Mengatasi Penyimpangan Perilaku Anak Tunagrahita di SMALB Negeri Salatiga Tahun Ajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, IAIN SALATIGA).

Prasetiawan, H., & Alhadi, S. (2018). Pemanfaatan Media Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah se-Kota Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 3(2), 87–98. https://doi.org/10.17977/um001v3i22018p087

Puspitasari, T., Susilo, B., & Coastera, F. F. (2016). Implementasi Metode Dempster-Shafer Dalam Sistem Pakar Diagnosa Anak Tunagrahita Berbasis Web. Rekursif: Jurnal Informatika, 4(1).

Putri, R. E., & Iswari, M. (2018). Media Video Tutorial dalam Keterampilan Membuat Boneka dari Kaus Kaki Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus (JUPPEKhu), 6(1), 178-185.

Ramiati, E., & Andini, Y. T. (2019). Peran Orang Tua Dalam Penyesuaian Diri Anak Tunagrahita Di Sekolah Luar Biasa Pgri Genteng Banyuwangi. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan dan Hukum Islam, 17(2), 255-269.

Rosita, Y. (2019). Hubungan Dukungan Keluarga dengan Kemandirian Perawatan Diri Pada Anak Retardasi Mental Di SLB Tunas Harapan II Desa Mancar Kecamatan Peterongan Kabupaten Jombang (Doctoral dissertation, STIKes Husada Jombang).

Santoso, S., & Firmansyah, A. (2019). Aplikasi Monitoring Rumah Kos Berbasis Android Di Kota Tangerang. Jurnal Maklumatika, 5(2).

Sitepu, T. J. (2017). Hubungan Penerapan Pendidikan Seks Oleh Orangtua Kepada Anak Tunagrahita Di SLB-C YPLB Cipaganti Bandung 2009. Jurnal Kesehatan Aeromedika, 3(2), 23-27.

Smaldino, S.E, Russel, H. (2008). Intructional Technology and Media For Learning (9th edition). Prentice Hall PEARSON.

Smart, A. (2011). Pengantar Pendidikan Luar Biasa. Universitas Terbuka.

Soemantri. (2014). Psikologi Anak Luar Biasa. Dikti Deppartemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Sukmadinata. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Tarigan, D., & Siagian, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(2), 187–200. https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i2.3295

Maulidiyah, F. N. (2020). Media Pembelajaran Multimedia Interaktif untuk Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan, 29(2), 93-100.

Wiguna, A. (2019). Pelaksanaan Pembelajaran IPS Pada Siswa Tunagrahita Ringan Kelas XI SLB Negeri Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Yaumi, M. (2018). Media dan teknologi pembelajaran. Prenada Media.

Zamzania, A. W. H., & Aristia, R. (2018). Jurnal Wulan Adea. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 1–13. http://eprints.umsida.ac.id/4050/1/Evaluasi pembelajaran Adea_Risa-1.pdf


Article Metrics

Abstract view : 195 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 astuti reski pratama, usman bafadal, farida

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats