Development of Islamic Counseling Models To Improve Student’s Discipline

Edison Edison(1*),

(1) Universitas Muhammadiyah Buton
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v6i1.6865

Abstract


The purpose of this study is to find out (1) the analysis of the needs of the Islamic counseling model. (2) Developing an Islamic counseling model to improve student discipline. This study uses a modified Borg & Gall model of research and development (R&D) methods, with data collection techniques through interviews and student discipline questionnaires. The results of this study indicate that (1) SMA Negeri 8 Makassar students based on observations and interviews with counselors, the Islamic counseling model to improve student discipline is urgently needed in schools. (2) Producing an Islamic counseling model as guidance for counseling services for counselors to improve student discipline that is useful, decent, appropriate, and acceptable material for students in SMA Negeri 8 Makassar.

 


Keywords


Counseling Model, Islamic Counseling, Student Discipline, Developing Model

Full Text:

PDF

References


Ardi, A. 2019. Peran Bimbingan Konseling Islam Mengatasi Kecanduan Game Online. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 18(1), 802–810.

Basofi, M. H. 2017. Hakikat Doa. Putih Jurnal Pengetahuan Tentang Ilmu dan Hikmah, 2(1), 1–22.

Berutu & Yusuf. 2018. Implementasi Tata Tertib Sekolah Dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar Negeri Gue Gajah Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2).

Cahyaningrum, et al. 2017. Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan dan Keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 203–213.

Farida, S. 2016. Pendidikan Karakter Dalam Prespektif Islam. KABILAH: Journal of Social Community, 1(1), 198–207.

Fawaid, M. 2017. Implementasi Tata Tertib Sekolah Dalam Meningkatkan Karakter Kedisiplinan Siswa. Jurnal Civic Hukum, 2(1), 9–19.

Borg & Gall. 2003. Case Study Research. Educational Research: An Introduction, 123–163.

Gudnanto, G. 2015. Peran Bimbingan Dan Konseling Islami Untuk Mencetak Generasi Emas Indonesia. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(1).

Hadianti, L. 2017. Pengaruh Pelaksanaan Tata Tertib Sekolah Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa (Penelitian Deskriftif Analisis di SDN Suka karya II Kecamatan Samarang Kabupaten Garut). Jurnal Pendidikan UNIGA, 2(1), 1–8.

Haryono, S. 2016. Pengaruh Kedisiplinan Siswa dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(3), 261–274.

Hikmawati, F. 2015. Bimbingan dan Konseling Perspektif Islam. PT. Raja Grafindo Persada.

Lubis, A. M. 2016. Konseling Islami dan Problem Solving. Ri’ayah: Journal of Social and Religious, 1(02), 110–122.

Malayu, H. 2007. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bumi Aksara. Jakarta.

Maulana, R. 2016. Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Berbasis Islami Untuk Meningkatkan Kecerdasan Sosial Siswa SMK. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 2(1), 58–65.

Prayitno & Amti, E. 2015. Dasar-Dasar Bimbingan Dan Konseling. Rineka Cipta.

Ramayulis & Mulyadi. 2016. Bimbingan Konseling Islam di Madrasah dan Sekolah.

Razak, A. 2014. Aplikasi Modul Terapi Spritual Bagi Memantapkan Kualiti Jiwa Dalam Kalangan Penagi Dada. Disertasi. Universitas Kebangsaan Malaysia.

Rofiqah, T. 2017. Konseling Religius: Mengatasi Rasa Kecemasan Dengan Mengadopsi Terapi Zikir Berbasis Religiopsikoneuroimunologi Religious Counseling: Overcoming Anxiety with the Adoption of Religiopsikoneuroimunologi Based Remembrance Therapy. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 3(2).

Rohman, F. 2018. Peran Pendidik Dalam Pembinaan Disiplin Siswa di Sekolah/Madrasah. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1).

Rufaedah, E. A. 2015. Kajian Nilai-Nilai Bimbingan Dan Konseling Islami, (Telaah Berdasarkan Al-Qur’an dan Al-Hadist). Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 124–132.

Upoyo, A. 2016. Tausiyah Untuk Pengendalian Tekanan Darah Penderita Hipertensi Primer Di Wilayah Kerja Puskesmas Purwokerto Timur. Jurnal Skolastik Keperawatan| Vol, 1(2).

Zakaria, N. & Akhir, N. 2017. Theories and Modules Applied in Islamic Counseling Practices in Malaysia. Journal of Religion and Health, 56(2), 507–520.


Article Metrics

Abstract view : 331 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id / ilhambakhtiar@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats