The effect of self-concept and learning independence on achievement motivation of the students at X University in Samarinda

Tri Izatin Nabilla(1*), Dian Dwi Nur Rahma(2),

(1) Universitas Mulawarman
(2) Universitas Mulawarman
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v10i2.66241

Abstract


This study aims to investigate the influence of self-concept and independent learning on achievement motivation. This research used quantitative approach and simple random sampling technique. The sample was 117 students from the Faculty of Tarbiya and Teacher Training at X University. Data were collected using scales measuring achievement motivation, self-concept, and independent learning. Multiple linear regression technique was used to analyze the data. The results revealed that self-concept and independent learning significantly influence students' achievement motivation, with self-concept having a significant positive impact on achievement motivation. Future researchers are encouraged to explore other factors that may exert an influence on students' learning motivation. Furthermore, it is recommended for future studies to expand the sample size to provide better representation of a broader population.


Keywords


achievement motivation; self-concept; learning independence

Full Text:

PDF

References


Afandi, A. (2022). Faktor yang mempengaruhi kemandirian belajar mahasiswa di Indonesia pada masa pandemic covid-19. Satya Widya, 38(1), 57-67.

Ansel, M. (2020). Hubungan motivasi berprestasi dan kemandirian belajar peserta didik SDN Ende 5 Kabupaten Ende. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(1), 75-83.

Amseke, F. V., Daik, M. A., & Liu, D. A. L. (2021). Dukungan sosial orang tua, konsep diri dan motivasi berprestasi mahasiswa di masa pandemi covid 19. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 5(1), 241-250.

Arsa, A. A., Adiba, N. F., Dzilkaromah, M. M. K., Amien, H. B., & Qudsyi, H. (2022). Peran Religiusitas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Daring Pada Mahasiswa. Khazanah: Jurnal Mahasiswa, 14(1)

Burhan, Sigit, A., & Alwi, M. (2022). Pengaruh Dukungan Keluarga, Konsep Diri Akademik dan Regulasi Diri terhadap Motivasi Berprestasi Mahasiswa UPPJB-UT Makassar (Studi Pada Mahasiswa Pendas Pokjar Tana Toraja). CJPE: Cokroaminoto Juornal of Primary Education, 5(1), 69–83. https://e-journal.my.id/cjpe

Bangung, P., Hariani, L. S., & Walipah, W. (2020). Motivasi Berprestasi: Konsep Diri, Kecerdasan Emosional dan Efikasi Diri. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 5(1), 24-31.

Dianarini, L., Sudjud, W., Setyorini, R., & Hidayat, N. (2020). Pengembangan instrumen pengukuran motivasi berprestasi. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 8(1), 41-47.

Diana, R. R., Anshori, A., Nugraha, S. P., Ramadhan, Y. A., & Lukman, L. (2021). Motivasi Belajar Mahasiswa: Peran Dukungan Sosial Melalui Mediator Religiositas. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 6(2), 263-277

Fitriani, W., Haryanto, H., & Atmojo, S. E. (2020). Motivasi berprestasi dan kemandirian belajar mahasiswa saat pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(6), 828-834.

Farah, M., Suharsono, Y., & Prasetyaningrum, S. (2019). Konsep diri dengan regulasi diri dalam belajar pada siswa SMA. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 7(2), 171-183.

Garcia, F., Martínez, I., Balluerka, N., Cruise, E., Garcia, O. F., & Serra, E. (2018). Validation of the five-factor self-concept questionnaire af5 in brazil: testing factor structure and measurement invariance across language (brazilian and spanish), gender, and age. Frontiers in Psychology, 9, 2250.

Gumilar, R., & Hermawan, Y. (2021). Peningkatan kemandirian belajar melalui metode e-learning. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan Dan Akuntansi), 9(1), 71-76

Hidayat, D. R., Rohaya, A., Nadine, F., & Ramadhan, H. (2020). Kemandirian belajar peserta didik dalam pembelajaran daring pada masa pandemic covid-19. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(2), 147–154. https://doi.org/10.21009/pip.342.9

Harahap, D. P., & Simarmata, S. W. (2021). Belajar Dari Rumah (Daring): Kemandirian Belajar Mahasiswa. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 11(1), 85-92.

Haiya, N. N. (2020). Analisis faktor-faktor yang memengaruhi sikap dan tanggung jawab Mahasiswa Profesi Ners di Stase Komunitas. NURSCOPE: Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Ilmiah Keperawatan, 6(1), 9-14.

Millennia, S., & Azeharie, S. (2021). Konsep Diri Remaja Cina Benteng (Studi Komunikasi Pada Remaja Cina Benteng di Tangerang) (Vol. 5, Nomor 2). https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2017/01/28/283-persen

Matsani, N., & Rafsanjani, M. A. (2021). Peran kemandirian belajar dalam memediasi pengaruh motivasi berprestasi terhadap prestasi belajar mahasiswa selama pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(1), 9-21.

Palupi, T. N. (2019). Konsep diri dan motivasi berprestasi pada siswa-siswi bimbingan yayasan al kahfi kabupaten bogor. Jurnal psikologi Pendidikan dan pengembanagn sdm, 8(1), 53-61.

Perdana, F. J. (2019). Pentingnya kepercayaan diri dan motivasi sosial dalam keaktifan mengikuti proses kegiatan belajar. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 8(2).

Rahmawati, Y., Supriatna, E., & Yuliani, W. (2022). Validitas dan realibilitas angket kemandirian belajar smp. Focus (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 5(3), 254-258. https://doi.org/10.22460/fokus.v5i3.7260

Simbolon, N. P., & Rasyid, M. (2021). Konsep Diri Dan Dukungan Orangtua Terhadap Keputusan Karir. Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(2), 391–401. https://doi.org/10.30872/psikoborneo

Syamsinar, Tiro, A., & Wahida. (2019). Pengaruh efikasi diri kemandirian belajar dan keterampilan sosial terhadap hasil belajar matematika melalui motivasi berprestasi siswa kelas x smkn 4 gowa. Universitas Negeri Makassar.

Sujadi, E. (2018). Pengaruh konsep diri dan locus of control terhadap motivasi berprestasi. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 1(1), 32-51.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan r&d. Alfabeta.

Silvester, S. (2021). Hubungan motivasi berprestasi dan konsep diri terhadap hasil belajar matematika sekolah dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 4(2), 92-104.

Shofiah, V. (2019). Metode Biblioterapi Islam Untuk Pengembangan Karakter Tanggung Jawab Pada Mahasiswa. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 2(1), 1-8.

Syauqi, M. Q. A., & Agung, I. M. (2021). Authoritative, Permissive, dan Authoritarian Parenting Style Kaitannya dengan Grit Mahasiswa. Psikobuletin: Buletin Ilmiah Psikologi, 2(3), 185-196.

Suciani, D., & Rozali, Y. A. (2014). Hubungan dukungan sosial dengan motivasi belajar pada mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, 12 (2), 43-47.

Tanadi, M., Hartini, S., & Putra, A. I. D. (2020). Motivasi Berprestasi Ditinjau Dari Konsep Diri Pada Siswa/Siswi Methodist 5 Medan. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 22(1), 17-27.

Van der Aar, L. P. E., Peters, S., Becht, A. I., & Crone, E. A. (2021). Better self-concept, better future choices? Behavioral and neural changes after a naturalistic self-concept training program for adolescents. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 1-21.

Wati, K. A., & Jannah, M. (2021). Hubungan antara kejenuhan dengan motivasi berprestasu pada atlet sepak bola. Character: Jurnal Penelitian Psikologi Jika, 8(3), 126-136.


Article Metrics

Abstract view : 88 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Tri Izatin Nabilla, Dian Dwi Nur Rahma

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats