Mindfulness training to improve the psychological well-being of school counselors

Elwas Berdha Krismona(1*),

(1) Universitas Sebelas Maret
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v10i2.66191

Abstract


The study aims to examine the feasibility of mindfulness training in improving the psychological well-being of school counselors in vocational high schools in Bandung City. The research employed a quantitative approach with a quasi-experimental method using a non-equivalent pre-test – post-test control group design. The study involved 10 school counselors from vocational high schools in Bandung City, with various levels of psychological well-being: low, medium, and high. The teachers in the experimental group received mindfulness training, while those in the control group only received materials related to psychological well-being and mindfulness through a WhatsApp group. The analysis results using the Mann-Whitney test yielded a significance value of 0.009, indicating that mindfulness training is deemed feasible as an effort to improve the psychological well-being of school counselors.

Keywords


psychological well-being; mindfulness; school counselors

Full Text:

PDF

References


Afifah, H., & Nugraha, M. S. (2024). Strategi Efektif dalam Mengatasi Stres dan Burnout pada Pendidik dan Staf di Lingkungan Sekolah. AL-MUNADZOMAH, 4(1), 137–149.

Afif, A. (2023). Eudaimonisme: Kebajikan, Aktualisasi Potensi, dan Kebahagiaan. IRCiSoD.

Ahmad, M., Hardiyati, H., & Salaka, S. A. (2023). Optimalisasi Kesejahteraan Psikologis Relawan Bencana Melalui Pelatihan Mindfulness. Jurnal Pengabdian Ilmu Kesehatan, 3(3), 194–202.

Amon, L., & Harliansyah, H. (2022). Analisis kompetensi manajerial kepala sekolah dalam perencanaan peningkatan mutu pendidikan menengah kejuruan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(1), 147–162.

Diwanti, Y. S., & Abidin, Z. (2021). Psychological Well-Being Guru Pendidikan Luar Biasa Di Slb X Bandung Barat Psychological Well-Being Of Special Education Teachers In Slb X Bandung Barat. Psyche: Jurnal Psikologi Universitas Muhammadiyah Lampung.

Firdausi, K., & Purwaningrum, R. (2022). Psychological Well-Being Guru BK sebagai Professional Helper di Sekolah. Jurnal Konseling Gusjigang, 8(2), 129–140.

Indati, A., Adiyanti, M. G., & Ramdhani, N. (2019). Peran Wisdom terhadap Life Satisfaction pada Lansia. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 5(1), 60–69.

Ishaq, U. M. (2020). Konsep Kebahagiaan Menurut Ibn Al-Haytham. Islamica: Jurnal Studi Keislaman, 14(2), 269–290.

Istiqomah, S., & Salma, S. (2020). Hubungan Antara Mindfullness Dan Psychological Well-Being Pada Mahasiswa Baru Yang Tinggal Di Pondok Pesantren X, Y, Dan Z. Jurnal Empati, 8(4), 781–786.

Krismona, E. B., & Qarimah, I. R. (2024). Kesejahteraan Psikologis Guru Bimbingan dan Konseling. Guidance and Counseling, 21, 203–209.

Lubis, D. S. W., & Dinamika, S. G. (2023). Implementasi Metode Manajemen Stress Sebagai Sarana Edukasi Kesehatan Mental Wanita di Dharma Wanita Badan Pemeriksaan Keuangan Perwakilan Provinsi Maluku. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 45–51.

Mahendra, Y. Y. (2023). Hubungan Resiliensi dan Psychological Well-Being Pada Guru Bimbingan dan Konseling Jenjang SMA/SMK di Kabupaten Sragen.

Nugraheni, E. P., Putri, A., & Febrianti, T. (2020). Psikologi Konseling: Sebuah Pengantar Bagi Konselor Pendidikan. Prenada Media.

Ohrt J. H, Clarke P. B, C. A. H. (2019). Wellness counseling: A holistic approach to prevention and intervention.

Panjaitan, M. E. J. (2021). Hubungan Religiusitas dan Bersyukur dengan Kesejahteraan Psikologis pada Siswa SMA Methodist 7 Medan.

Pedhu, Y. (2022). Kesejahteraan psikologis dalam hidup membiara. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 10(1), 65–78.

Pitaloka, F. Y. (2024). Efek Mindfulness dalam Mengurangi Tingkat Kecemasanpada Mahasiswa Selama Masa Ujian. Literacy Notes, 2(1).

Purwaningrum, R. (2020). Kesejahteraan Psikologis Guru Bimbingan dan Konseling: Implikasi Self Care dalam Peningkatan Profesionalisme. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Universitas Negeri Malang.

Purwaningrum, R., Hanurawan, F., & Nyoman Sudana Degeng, I. (2019). School Counselor’S Psychological Well-Being: a Phenomenological Study. European Journal of Education Studies.

Putranti, D., Fithroni, F., & Kusumaningtias, D. (2020). Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Program Bimbingan Dan Konseling di Sekolah. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2).

Putri, H. A., Hardi, Y., Alghiffari, E. K., & Siswanto, D. H. (2024). Penerapan Teknik Mindfulness dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah Dan Pesantren, 3(03), 152–162.

Rahmawati, U. N., Nashori, F., & Rachmahana, R. S. (2020). Pelatihan mindfulness teaching untuk meningkatkan kesejahteraan subjektif guru sekolah inklusi. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(1), 49–60.

Rohmayani, R. P. W. (2022). Hubungan antara tingkat religiusitas dengan psychological well-being pada santri Madrasah Mualimat Roudlotut Thullab Paciran Lamongan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Setiawati, N. L. P. A. (2024). Implementasi Program Kasning Dalam Meningkatkan Mindfullnes (KSE) Dan Pikiran Harmonis Siswa Smp Negeri Satu Atap 1 Tampaksiring. WIDYALAYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 7–12.

Waskito, P. (2019). Mindfulness dalam Layanan Bimbingan dan Konseling bagi Peserta Didik Remaja di Sekolah Menengah Pertama. Konvensi Nasional Bimbingan Dan Konseling XXI, 115–121.


Article Metrics

Abstract view : 79 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Elwas Berdha Krismona

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats