Development of a virtual counseling room model to increase student interest in using guidance and counseling services

Dian Rezki Amelia Firdaus(1*), Farida Aryani(2), Abdullah Pandang(3), Abdullah Sinring(4),

(1) State University of Makassar
(2) State University of Makassar
(3) State University of Makassar
(4) State University of Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v8i1.25587

Abstract


The objectives of this study: (1) to describe the need for developing a virtual boarding school room model to attract students' interest in participating in counseling and guidance services, (2) to determine the prototype of a virtual boarding school room model and (3) to determine the validity and practicality of the virtual boarding school room model. This study uses the research and development method (Research & Development) developed by Borg and Gall. Data analysis used quantitative data analysis. The subjects in this study consisted of learning media experts, counseling guidance experts, BK practices and students who were taken using random sampling techniques. The results showed that (1) the development of a virtual counseling room model was needed by BK teachers and students, (2) a prototype virtual counseling room model was a media created using a google slide application that contained several counseling guidance services, (3) a room model Virtual counseling has the value of usability, service, and accuracy so that it is declared valid and practical to be used as media guidance and counseling.


Keywords


Counseling Room, Virtual, Interest, Guidance and Counseling Services

Full Text:

PDF

References


ABKIN. 2007. Rambu-rambu penyelenggaraan bimbingand dan konseling dalam jalur Pendidikan formal. Bandung: ABKIN

Abror, R. 1989. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Alwi, N. M., Pandang, A., & Aryani, F. (2019). The development of “problem box e-counseling” Android-based application as a medium for students’ problem disclosure. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 5(2), 112-119.

Attika, S., & Sukardi, T. (2021). Penerapan Media Teknologi dalam Pemberian Layanan Bimbingan dan Konseling di Masa Pandemi. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 7(1), 23-28.

Basri, A. S. D. 2010. Peran Media dalam Bimbingan dan Konseling Islam di Sekolah. Jurnal Dakwah, vol. XI, No. 1, Hal. 23-41. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Borg, W. R., & Gall, M. D. (2003). Educational research: an introduction (4th ed). New York: Longman.

Busmayaril, B., & Heldayani, H. (2016). Persepsi Peserta Didik Terhadap Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah Atas Negeri I Karya Penggawa Kabupaten Pesisir Barat Tahun Pelajaran 2015/2016. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 3(1), 11-18.

Hikmawati, F. 2016. Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada Kamus Besar Bahasa Indonesia (1998). Jakarta : Pustaka Amani

Menteri Agama RI. 2018. Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 38. Jakarta: Kementerian Agama RI

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. 2014. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 111 Tahun 2014 tentang Bimbingan Konseling. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Mikawati, H. (2015). Peningkatan Minat SIswa Mengikuti Lyanan BK dengan Metode Orientasi Format Klasikal. Dinamika Pendidikan, 5(1).

Nabila, S. F., & Darminto, E. (2020). Meningkatkan Minat Memanfaatkan Bimbingan dan Konseling Melalui Penggunaan Media Bimbingan dan Konseling. Jurnal BK UNESA, 11(4).

Prasetiawan, H. (2017). Media Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling. Makalah disajikan dalam The 5th Flurecol Proceeding Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta, 18.

Prasetiawan, H., & Alhadi, S. (2018). Pemanfaatan Media Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah se-Kota Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 3(2), 87-98.

Putranti, D. (2015). Studi Deskriptif Tentang Sarana dan Prasarana Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah Pertama. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan dan Konseling, 4(1), 45-50.

Rahayuningsih, S. S. (2018). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Organisasi Kemahasiswaan (Ormawa) Dengan Minat Terhadap Organisasi Kemahasiswaan (Ormawa) Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Gresik (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Gresik).

Republik Indonesia. 2003. Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentnag Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Presiden Rebulik Indonesia.

Romadhon, A. F. (2016). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat dan Motivasi Memanfaatkan Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(12).

Slameto. 2010. Belajar dan factor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Stiyowati, Warsito, Darminto dan Lukitaningsih (2013). Hubungan persepsi siswa terhadap guru bimbingan dan konseling (BK) dengan minat untuk melakukan konseling di sekolah SMK Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Yogyakarta: Program Studi Psikologi Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Sulistyarini, & Jauhar, M. 2014. Dasar-Dasar Konseling: Panduan Lengkap Memahami Prinsip-prinsip Pelaksanaan Konseling. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Triyono, T., & Febriani, R. D. (2018). Pentingnya Pemanfaatan Teknologi Informasi oleh Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal Wahana Konseling, 1(2), 74-83.

Winkel dan Hastuti. 2004. Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Yuniarti, W., & Asrowi, M. Y. (2021). The Need of Counseling Services in Pandemic Covid-19 for Vocational Students. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 5975-5984.

Zahara, C. I. (2017). Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Konselor Dan Sarana Prasarana Bimbingan Konseling Dengan Minat Layanan Konseling Di SMP Negeri 2 Dewantara Kabupaten Aceh Utara. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 9(1), 10-20.


Article Metrics

Abstract view : 46 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Dian Rezki Amelia Firdaus, Farida Aryani, Abdullah Pandang, Abdullah Sinring

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats