The effect of gadget use on emotional intelligence, social behavior, and religious behavior of generation z students in muhammadiyah 2 senior high school of yogyakarta

safaroh fananda(1*), Nawari Ismail(2), Siti Bahiroh(3),

(1) Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
(3) Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jppk.v7i2.21066

Abstract


This study is aimed to (1) describe the effect of gadget use on emotional intelligence, (2) describe the effect of gadget use on social behavior, (3) describe the effect of gadget use on students' religious behavior. Quantitative approach was used in this research. The research subjects were collected using the cluster proportional random sampling technique. Data of this study were collected by using techniques using questionnaires, interviews, and documentation. The data were analyzed with a simple linear regression test. This study showed that (1) there is a significant effect of gadget use on emotional intelligence, (2) there is a significant effect of gadget use on social behavior, (3) there is a significant effect of gadget use on students' religious behavior. 


Keywords


effect; gadget usage; emotional intelligence; social behaviour; religious behavior.

Full Text:

PDF

References


Ameliola, S., & Nugraha, H. D. (2015). Perkembangan Media Informasi Dan Teknologi Terhadap Anak Dalam Era Globalisasi Syifa. Perkembangan Media Informasidan Teknologi Terhadap Perkembangan Anak, 2.

Anggraeni, A., & Hendrizal, H. (2018). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Kehidupan Sosial Para Siswa Sma. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 13(1), 64–76.

Arifin, Z. (2016). Perilaku Remaja Pengguna Gadget; Analisis Teori Sosiologi Pendidikan. Jurnal Pemikiran Keislaman, 26(2). Https://Doi.Org/10.33367/Tribakti.V26i2.219

Asif, A., & Rahmadi, F. (2017). Hubungan Tingkat Kecanduan Gadget Dengan Gangguan Emosi Dan Perilaku Remaja Usia 11-12 Tahun. Diponegoro Medical Journal (Jurnal Kedokteran Diponegoro), 6(2).

Budiati, I., Susianto, Y., Adi, W. P., Ayuni, E. S., Reagan, H. A., Larasaty, P., Setiyawati, N., Pratiwi, A. I., & Saputri, V. G. (2018). Statistik Gender Tematik: Profil Generasi Milenial Indonesia. In Badan Pusat Statistika.

Chaidirman, C., Indriastuti, D., & Narmi, N. (2019). Fenomena Kecanduan Penggunaan Gawai (Gadget) Pada Kalangan Remaja Suku Bajo. Holistic Nursing And Health Science, 2(2). Https://Doi.Org/10.14710/Hnhs.2.2.2019.33-41

Desiningrum, D. R., Indriana, Y., & Siswati, S. (2017). Intensi Penggunaan Gadget Dan Kecerdasan Emosional Pada Remaja Awal. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1.

Desiningrum Et All. (2017). Intensi Penggunaan Gadget Dan Kecerdasan Emosional Pada Remaja Awal. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1.

Haryanto. (2002). Psikologi Shalat. Pustaka Belajar.

Iswanti, Dwi Indah., Lestari, Sri Puji., Hani, U. (2020). Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Sosial Remaja. Jurnal Keperawatan, 12.

Kominfo. (2017). Survey Penggunaan Tik Serta Implikasinya Terhadap Sosial Budaya Masyarakat. Badan Penelitian Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia.

Marpaung, J. (2018). Pengaruh Penggunaan Gadget Dalam Kehidupan. Jurnal Kopasta, 5.

Mukminiati, U., Ibrahim, D., Bukhori, K. A., & Sandi, A. (2020). Analisis Penggunaan Gadget: Studi Kasus Terhadap Perilaku Keagamaan Remaja. Al-Wijdán: Journal Of Islamic Education Studies, 5(2), 180–197.

Nahak, Lenny Maria., Berek, Piyus A.L., Riwoerohi, Elfrida Dana., Mariafatimah, W. A. F. (2019). Hubungan Antara Penggunaan Gadget Dengan Kecerdasan (Intelektual, Emosional, Spiritual Dan Sosial) Anak Usia Sekolah Di Sdk St. Theresia Atambua Ii. Jurnal Sahabat Keperawatan, 1.

Putra, Y. S. (2017). Theoritical Review : Teori Perbedaan Generasi. Among Makarti, 9(2).

Rahmadania, S. A. N., Nurismalastri, N., Pratama, Y., Aesah, S., & Prasetyo, D. (2021). Menyikapi Dampak Sosial Media Di Tengah Remaja, Keluarga Dan Masyarakat Di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Lokabmas Kreatif: Loyalitas Kreatifitas Abdi Masyarakat Kreatif, 2(3), 100–108.

Rohaenah, I. N., Ruswandi, U., & Erihardiana, M. (2020). Isu-Isu Pendidikan Global. Cross-Border, 3(1), 54–62.

Saniyyah, L., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Sosial Anak Di Desa Jekulo Kudus. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2132–2140.

Sudjono, A. (2004). Pengantar Statistik Pendidikan. Pt. Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2014). Metode Dan Prosedur Penelitian. E-Journal.

Supratman, L. P. (2018). Penggunaan Media Sosial Oleh Digital Native. Jurnal Ilmu Komunikasi, 15(1). Https://Doi.Org/10.24002/Jik.V15i1.1243

Ummahatul Mukminiati, Duski Ibrahim, K.A Bukhori, A. S. (2020). Analisis Penggunaan Gadget: Studi Kasus Terhadap Perilaku Keagamaan Remaja. Al-Wijdán: Journal Of Islamic Education Studies, V.

Yuniarto, P. R. (2016). Masalah Globalisasi Di Indonesia: Antara Kepentingan, Kebijakan, Dan Tantangan. Jurnal Kajian Wilayah, 5(1), 67–95.


Article Metrics

Abstract view : 617 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 safaroh fananda, Nawari Ismail, Siti Bahiroh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Published by:

Guidance and Counseling Study Program,

Graduate Program of Universitas Negeri Makassar

Address : Jalan Bonto Langkasa Gunungsari Baru Makassar,

90222 .Kampus PPs UNM Makassar, Building AD Room 306

Lt II Study Program BK, Indonesia

Email: jppk@unm.ac.id

p-ISSN : 2443-2202

e-ISSN : 2477-2518


JPPK UNM Indexed by:

 

Lisensi Creative Commons
JPPK UNM is licensed under a
Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial-TanpaTurunan 4.0 Internasional.

 

View JPPK UNM My Stats