Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament dan Motivasi Belajar Terhadap Retensi Kognitif Peserta Didik Sekolah Dasar

Juana Rahmawati(1*), Suswandari Suswandari(2), Irdalisa Irdalisa(3),

(1) SDN Tanjung Barat 03 Pagi
(2) Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
(3) Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v9i1.68860

Abstract


This research examines the influence of the TGT model and learning motivation on the cognitive retention of class IV students in social studies subjects at SDN Ragunan 01. This research uses a quantitative approach with an experimental method of 2x2 factorial design. Based on the results of hypothesis testing and data analysis, it can be concluded that 1) there is an influence of learning models on students' cognitive retention in social studies subjects; 2) there is an influence of learning motivation on increasing students' cognitive retention; and 3) there is an interaction effect between learning models and learning motivation on cognitive retention in social studies subjects. So, the TGT model and learning motivation influence the cognitive retention of class IV students in social studies subjects at SDN Ragunan 01.


Keywords


Learning Motivation; Cognitive Retention; Teams Games Tournament (TGT)

Full Text:

PDF

References


Ainia, D. K. (2020). Merdeka belajar dalam pandangan Ki Hadjar Dewantara dan relevansinya bagi pengembanagan pendidikan karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101.

Ali, M., & Asrori, M. (2014). Metodologi dan Aplikasi Riset Pendidikan. Bumi Aksara.

Aras, L., & Khairunnisa, W. O. R. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Partisipasi Belajar Siswa. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 8(2), 669–674.

Armidi, N. L. S. (2022). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas VI SD. Journal of Education Action Research, 6(2), 214–220.

Bahri, A., Idris, I. S., & Samsidi, N. H. (2019). Retensi Kognitif Biologi dan Sikap Ilmiah Siswa Berkemampuan Akademik Berbeda pada Strategi PBLRQA dipadu Jurnal Belajar. SAINSMAT" Jurnal Sains, Matematika, Dan Pembelajarannya, 8(1), 85–97.

Baihaqi, M. R., Rustono, W. S., & Lidinillah, D. A. M. (2018). Pengembangan Media Kartu Nusantara untuk Pembelajaran IPS Kelas IV SD pada Materi Keanekaragaman Suku Bangsa dan Budaya. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 47–58.

Emzir, E. (2017). Metodologi penelitian pendidikan: kuantitatif dan kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.

Fitriani, Z. D., Hutajulu, M., & Minarti, E. D. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa SMP pada Materi Statistika. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(1), 329–336. https://doi.org/10. 22460/jpmi.v6i1.11922

Hariroh, S., Sulistyarini, S., & Buwono, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament Pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(7).

Kagan, S., & Kagan, S. (1994). Cooperative learning. Kagan San Clemente.

McClelland, D. (2015). Achievement motivation theory. In Organizational Behavior 1. Routledge.

Rahmawati, L., & Vembriliya, Z. A. (2017). Efektivitas Teams Game Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Di SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 2(1), 81.

Ratnawati, E., & Winarso, W. (2022). Perbandingan Kecerdasan Visual Spasial Siswa antara Menggunakan Media Magic Card dengan Media Gambar Pada Pembelajaran IPS. xx, 1–11.

Santosa, D. S. S. (2018). Manfaat Pembelajaran Kooperatif Team Games Tournament (TGT) dalam Pembelajaran. Ecodunamika, 1(3).

Saputra, D. R. (2015). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas V SD Negeri 2 Kecemen, Manisrenggo, Klaten. BASIC EDUCATION, 4(10).

Slavin, R. E. (2009). Cooperative learning teori, riset dan praktik. Nusa Media.

Sudha, I. K., Gading, I. K., & Renda, N. T. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar IPS Kelas IV. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(2).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2014). Pengembangan pembelajaran IPS di SD. Kencana.

Wote, A. Y. V., Sasingan, M., & Kitong, O. E. (2020). Efektivitas penggunaan model quantum teaching dalam meningkatkan hasil belajar IPA. Journal of Education Technology, 4(2), 96–102.


Article Metrics

Abstract view : 38 times | PDF view : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Juana Rahmawati, Suswandari Suswandari, Irdalisa Irdalisa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya