Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Grup Investigasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajaran PKn
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i3.66413
Abstract
The aims of this research to determine the influence of the learning model Investigation (GI) of students' creative thinking abilities in class IV Civics subjects at SDN 17 Taraweang, Pangkep Regency. The approach used in this research is quantitative with a Quasi Experimental type, Non-Equivalent Control Design. The population in this study was class IV students at SDN 17 Taraweang, the sample was 22 class IVA students and 20 class IVB students who were selected using saturated sampling. Data collection techniques use creative thinking ability tests and documentation. The data analysis techniques used are descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. Based on the research results, it was concluded that: (1) the implementation of the Investigation Group (GI) learning model went very well, (2) the test results showed an increase in students' creative thinking abilities, (3) there was an influence of the Investigation Group (GI) learning model. on the creative thinking abilities of class IV students in Civics subjects at SDN 17 Taraweang, Pangkep Regency
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amsar, B., Sabang, M., Ningsih, P. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Sistem Pengapian Konvensional. Jurnal Taman Vokasi, 4(1): 31–41.
Anggraeni & Wulandari. (2022). Penerapan Model Group Investigation Pada Mapel Pendidikan Kewarganegaraan. Sittah: Journal of Primary Education, 1(1): 1–16.
Febrianti, Y. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik dengan Memanfaatkan Lingkungan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Profit, 3(1): 121–127.
Handayani, P., Herman, M., & Putra, R. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Peserta Didik Yang Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Investigasi Kelompok (Group Investigation) Dengan Model Pembelajaran Konvensional. J-Kip (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 2(3), 131.
Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). Jurnal Sakinah, 2(1): 14–23
Pane, R.. Noris, L., Sorta, S., & Sinta, D. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik. BULLET : Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3): 173–180.
Putera & Qalbi. (2020). Penggunaan Model Gi (Group Investigation) Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 11(1), 20.
Rahmawati, A. (2021). Penerapan Model Group Investigation untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS tentang Kegiatan Ekonomi pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(7): 369–372.
Sudarsana, I. Ketut. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Peningkatan Mutu Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penjaminan Mutu, 4(1), 20.
Suprihartini, (2020). Model Pembelajaran Group Investigation Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Utile, 6(2):175-181.
Wenelly, W., & Fauzan, A. (2020). Pengaruh Pendekatan Open-Ended dan Gaya Belajar SiswaTerhadapKemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jurnal Basicedu, 4(3): 523-533.
Yuniari, D., Ayu, P., Made, W., & I. Wayan. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Berbasis Budaya Penyelidikan Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Kelas IV. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 1(1), 8
Article Metrics
Abstract view : 74 times | PDF view : 12 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Nurfaizah AP, Muh. Faisal, Muh. Faisal, Nurul Istiqamah, Nurul Istiqamah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: