PENGARUH PENGGUNAAN PEMBELAJARAN ARTICULARE STORYLINE TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS V

Yonathan. S Pasinggi(1*), Muslimin Muslimin(2), Abdul Jalil Jalil(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i3.65038

Abstract


 This study examines the effect of using ArticulateStoryline Learning Media on Mathematics learning outcomes for class V UPTD SD Negeri 25 Parepare. Study. The research approach used is a quantitative approach with a Pre-Experimental type. The population of this study was all students in class V UPTD SD NEGERI 25 Parepare for the 2023/2024 academic year, totaling 27 people. This research focuses on the influence of using Articulate Storyline Media on student learning outcomes. Data collection techniques are tests and documentation. The data analysis techniques used are descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis consisting of normality tests and hypothesis tests using Paired Sample T-Test. Furthermore, the results of the hypothesis test were carried out using the Paired Sample T-Test which showed that H1 was accepted, meaning that there was a difference in the average mathematics learning outcomes for flat shape material in class V UPTD SD Negeri 25 Parepare between before and after the Articulate Storyline learning media was applied. Thus, the conclusion of this research shows that there is an influence of the application of Articulate Storyline Learning Media on the Mathematics Learning Outcomes of class V students..

Keywords: Articulate Storyline; Mathematics; Learning Outcomes learning media.

 


Full Text:

PDF

References


Agustin, R., Nurmalina, N., & Noviardila, I. (2021). Peranan Media Interaktif Animasi Terhadap Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 019 Tanjung Sawit Kecamatan Tapung Kabupaten Kampar Pembelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 71–79.

Amir, A. (2016). PENGGUNAAN MEDIA GAMBARDALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. JURNAL EKSAKTA (Vol. 2).

Hakim, Abdul, Usman, Suhrawardiah. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Kelas IV. JIKAP PGSD. 8(2), 212

Jaya, I. (2019). Penerapan Statistik untuk penelitian pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Junaeda, I., Passinggi, S. Y., & Muslimin. (2022). Penggunaan Media Papan dan Kartu Satuan Waktu untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Tiga di Kabupaten Maros. Pinisi Journal of Education, 1(1), 246.

Mukhid, A. (2021). Metodologi Penelitian Pendekatan Kuantitatif. Surabaya: Jakad Media

Maryam, St, M. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (pjbl) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 8(2), 400.

Setyaningsih, S., Rusijono, R., & Wahyudi, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 144–156.

Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar metodologi penelitian. Sleman: literasi media publishing.

Soraya, R., & Ningtias, S. W. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Articulate Storyline terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 5(1), 94–101.

Syam, N., Hakim, A., & Harmansyah, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Articulate Storyline Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V UPT SDN 151 Kadeppe Kecamatan Maiwa. JUARA SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2)

Tampubolon, J., Atiqah, N., & Panjaitan, U. I. (2019). Pentingnya Konsep Dasar Matematika pada Kehidupan Sehari-Hari Dalam Masyarakat. Program Studi Matematika Universitas Negeri Medan, 2(3), 1–10.

Triana, S., & Amini, R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Articulate Storyline di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 21691–21696.


Article Metrics

Abstract view : 31 times | PDF view : 12 times

Refbacks



Copyright (c) 2024 Abdul Jalil Jalil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya