Penerapan Model Pembelajaran Take and Give untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i3.64879
Abstract
This research aims to improve the reading comprehension skills of class V students at SDN No. 48 Inp. Tullu Bulan, Sendana District, Majene Regency, uses the Take and give learning model. The approach used is descriptive qualitative with the Classroom Action Research (PTK) method. The research subjects involved 10 students, consisting of 7 women and 3 men. Data was collected through observation, tests and documentation, then analyzed using qualitative data analysis techniques. The results of the research showed that there was an increase in students classical and individual reading comprehension skills from cycle I to cycle II. In cycle I, student activity was in the poor category, while in cycle II, student activity increased to the good category. So it can be concluded that the Take and give learning model can improve reading comprehension skills of class V students at SDN No. 48 Inp. Tullu Bulan, Sendana District, Majene Regency.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. 3(1).
Arsanti, M, & Setiana, N. (2020). Pudarnya Pesona Bahasa Indonesia di Media Sosial (Sebuah Kajian Sosiolinguistik Penggunaan Bahasa Indonesia).
Hakim, A. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Kelas IV. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 8(2).
Muslimin, B., & Mukhlisa, N. (2022). Penerapan Model Brain Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Global Science Education Journal, (4).
Nurhidayah, I., Mulyasari, E., & Robandi, B. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe CIRC Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman.
Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan Penelitian Tindakan Kelas. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman. https://jurnal.ucy.ac.id /index.php/agama_islam/index
Salam, R., Karmila, W., Achmad, S., & Indriani, R. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 8(2).
Samosir, J., Sipayung, R., Sinaga, R., & Sofia Tanjung, D. (2021). Pengaruh model pembelajaran take and give terhadap hasil belajar siswa tema VIII kelas III SD RK budi luhur medan. SEJ (School Education Journal), 11(2).
Sanusi, R. N. A., & Aziez, F. (2021). Analisis Butir Soal Tes Objektif dan Subjektif untuk Keterampilan Membaca Pemahaman pada Kelas VII SMP N 3 Kalibagor. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 8(1), 99. https://doi.org/10.30595/ mtf.v8i1.8501
Suparlan. (2021). Ketrampilan Membaca Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SD/MI. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1). https://ejournal.stitpn.ac.id/ index.php/fondatia
Suttrisno, & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. https://doi.org/10.21093 /twt.v8i2.3303
Article Metrics
Abstract view : 90 times | PDF view : 22 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Aslia Hamzah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: