Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division terhadap Pemahaman Konsep Fotosintesis
(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i3.64257
Abstract
This research is motivated by the use of less varied learning models in learning, especially in science learning, resulting in low student conceptual understanding. The purpose of this study was to determine the effect of using the Student Teams Achievement Division cooperative learning model on students' conceptual understanding. This study used a quasi-experimental research design with a Nonequivalent Control Group. The sample of this study was 61 fourth grade students. Data collection techniques were carried out through conceptual understanding tests. Data analysis used SPSS version 25. The results of the study are as follows: (1) the use of the STAD cooperative learning model in fourth grade students can affect students' conceptual understanding in science subjects, (2) students are active in the learning process after being given treatment. There is an effect on students' conceptual understanding by using the Student Teams Achievement Division cooperative learning model, this is proven through the Effect Size test that the use of the STAD cooperative learning model is able to affect students' understanding in the category of large influence.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, M. A. (2019). Kreativitas Guru Menggunakan Model Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. DIDAKTIKA, 11(2), 225. https://doi.org/10.30863/didaktika.v11i2.168
Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 8(3), 2442–9511. https://doi.org/10. 36312/jime.v8i3.3800/http
Amanda, N. R., Surya, Y. F., Hardi, V. A., Pebriana, P. H., & Fadhilaturahmi. (2024). Peningkatan Pemahaman Konsep IPA dengan Menggunakan Model Inkuiri di Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 8(1), 1–8.
Ap, N., & Said, A. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 375–382.
Apriana, D., Wayan Suastra, I., & Putu Arnyana, B. I. (2023). Pengaruh Model Heuristik Vee Berorientasi Etnografi tehadap Berpikir Kritis dan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 7(2), 234–241.
Arianti. (2019). Urgensi Lingkungan Belajar yang Kondusif dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(1), 41–62.
Asmedy. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal, 2(2), 108–113. http://journal.ainarapress.org/index.php/ainj
Buchori, A. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif dengan Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Pemecahan Masalah Kemampuan Matematika. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 104–115. https://doi.org/10.21831/ jitp.v6i1.20094
Burengge, S. S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Kontekstual bagi Siswa SDN 7 Tentena Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 275. https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2832
Heru Ferdiansyah, N. (2020). Perbedaan Perilaku Sebelum Dan Sesudah Diberikan Pendidikan Kesehatan Cuci Tangan Dengan Demonstrasi Pada Anak.
Hidayah, A., Hilmiyati, F., & Juhji. (2022). Improving Science Understanding of Elementary School Students: A Development of Teaching Materials Based on a Problem-Solving Approach. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 14(02), 175–177.
Indrawati, E. S., & Nurpatri, Y. (2022). Problematika Pembelajaran IPA Terpadu (Kendala Guru dalam Pengajaran IPA Terpadu). Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 226–234. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.31
Julaeha, S., & Erihardiana, M. (2022). Model Pembelajaran dan Implementasi Pendidikan HAM Dalam Perspektif Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1), 133–138. https://doi.org/10.47476/reslaj. v4i1.449
Kurniawati, A., & Basuki. (2023). Membangun Hubungan yang Baik Antara Guru dan Siswa. Kurikula: Jurnal Pendidikan, 7(2), 98–105. https://ejournal.iaingawi.ac.id/index.php/kurikula/index
Laela Purnama, N. L., Asrin, & Syahrul Jiwandono, I. (2021). Kompetensi Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran Kelas Di SD Negeri Tampar-Ampar Kecamatan Praya Tengah Kabupaten Lombok Tengah. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 195–203.
Marheni, N. K., Jampel, I. N., & Suwatra, I. I. W. (2020). Model STAD Berpengaruh terhadap Sikap Sosial dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 351–361.
Maryam, S., Djabba, R., & Rahman, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Materi Sifat-Sifat Cahaya Siswa. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 425–430.
Musdiani. (2019). Analisis Model Pembelajaran terhadap Cara Mengajar Guru Untuk Meningkatkan minat Belajar Siswa pada Materi Penggolongan Hewan di Kelas V SD Negeri Pante Cermin. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 60–68.
Nurhaedah A, & Amran, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SDN Mapala Kota Makassar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(1), 11–22.
Rahmawati, L., & Adista Vembriliya, Z. (2017). Efektivitas Teams Game Tournament (TGT) terhadap Hasil Belajar Matematika di SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(2), 81–84.
Rahmi, A., Witarsa, R., & Noviardila, I. (2022). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Example dan Non Example. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(3), 484–493.
Sanjaya, W. P., Putra, DB. Kt. N. S., & Ardana, K. (2020). Pembelajaran IPA Dengan Model STAD Berbantuan Media Mind Mapping Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan Siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(2).
Suantara, M. O., Suastra, W., & Gunamantha, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Lingkungan terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 9(2), 61–70. http://ejournal-pasca.Undik sha.ac.id/index.php/jurnal_ipa/index
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif. In Fiksi (Edisi ketiga). Alfabeta.
Sullivan, G. M., & Feinn, R. S. (2021). Do You Have Power? Considering Type II Error in Medical Education. In Journal of Graduate Medical Education (Vol. 13, Issue 6, pp. 753–756). Accreditation Council for Graduate Medical Education. https://doi.org/10.4300/JGME-D-21-00964.1
Suriat, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Perseda, V(1), 22–31.
Tabrani, & Amin, M. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Learning. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 200–213.
Wahyuni, L. A., & Sayekti, I. C. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 440–450. https://doi.org/ 10.24036/jippsd.v7i2
Wulandari, A. D., & Nurjaman, A. R. (2023). Analisis Peran Guru dalam Menciptakan Lingkungan Belajar yang Kondusif di Kelas 2 SDN Cimekar. Daya Nasional: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1), 28. https://doi.org/10.26418/jdn.v1i1.65778
Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda, 4(1).
Yeni, H. O., Anggraini, C., & Meilina, F. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Media Visual pada Siswa Kelas IV SDN 002 Tebing Kabupaten Karimun Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan MINDA, 1(2), 10–17.
Zainal, Z., Halik, A., & Madania. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD Negeri 37 Model Parepare. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(3), 225–229.
Article Metrics
Abstract view : 48 times | PDF view : 5 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Annisa Putri Heryani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dipublikasikan oleh
Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone
Universitas Negeri Makassar
Jalan Sudirman Watampone.
Hubungi 085299249197
Email: neysaamran@yahoo.co.id
JIKAP Terindex:
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .
Dedicated to: