Pengaruh Penggunaan Metode Diskusi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas VIII

Rahmi R(1*), Aminullah Aminullah(2), Idrus Latif(3),

(1) Institut Agama Islam Negeri Bone
(2) Institut Agama Islam Negeri Bone
(3) Institut Agama Islam Negeri Bone
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jkp.v8i3.62018

Abstract


This research aims to find out how the discussion method is used and whether there are significant differences in student learning outcomes in the subjects of Islamic Religious Education and Character in class VIII of SMP Negeri 1 Patimpeng. This research uses quantitative research with a quasi-experimental method with a non-equivalent control group design. Research data was obtained by providing questionnaires and tests. The data analysis technique uses inferential tests with the Independent Sample T-Test method. The results of this research show that the discussion method is effective on the quality of learning of Islamic Religious Education and Character in class VIII students at SMP Negeri 1 Patimpeng. This can be seen from the results of the t-test using SPSS version 29 on the pre-test and post-test scores of student learning outcomes. It can be seen that the 2-tailed probability (significance) is 0.022 < 0.05, so there is a significant difference in the quality of learning after using the method. discussion. Therefore, the discussion method is effective for the quality of learning.


Keywords


Learning Outcomes; Discussion Method; Students

Full Text:

PDF

References


Adittya, D. Y. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Resitasi Terhadap Hasil Belajar Matematik Siswa. Jurnal SAP, 1: 167.

Ambarsari, F. P. (2020). Pengaruh Penggunaan Metode ceramah dan Metode Diskusi Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas VII Di Smp Negeri 1 Punggur. 89.

Amirudin. (2023). Metode-Metode Mengajar Perspektif Al-Qur’an Hadist dan Aplikasinya dalam Pembelajaran. Deepublish Publisher.

Annisa, M. F., Yayah, H. S. A. (2021). Pengaruh Penggunaan Metode Diskusi Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Kelas IV SDN Doyongsn 04 Tangerang. Bintang: Jurnal Pendidikan Sains, 3: 439.

Badan Pengembanagan Dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. (2017). Kamus Besar Bahasa Indonesia (5th ed.). Balai Pustaka.

Elina, A.I.,ah & Try, A. B. S. (2024). Pengaruh Media Board Game Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Kelas II Sekolah Dasar. JIKAP: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 8.

Hj. Karliati. (2020). Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa dengan Menerapkan Metode Model Jigsaw Siswa Kelas II sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4.

Jufri A.P., Wahyu Kurniati Asri, M. M. (2023). Strategi Pembelajaran: Menggali Potensi Belajar Melalui Model, Pendekatan, dan Metode Yang Efektif. CV Ananta Widya.

Lufri, Ardi, Relsas Yogica, A. M. (2020). Metodologi Pembelajaran: Strategi, Pendekatan, Model, Metode Pembelajaran.

Martono, N. (2019). metode penelitian kuantitatif (S. P. T. Utami (ed.)).

Sudiyono. (2020). Metode Diskusi Kelompok dan Penerapannya dalam Pembelajaran bahasa Indonesia di SMP. CV Adanu Abimata.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif dan R& D Alfabeta.

Sukman & Ilyas. (2020). Pengaruh Penggunaan Metode Hypneteaching dalam Pembelajaran Pendidikan Agama ISlam Bagi Pserta Didik di MA As-Sadiyah Hamzahwan di Timur. Edukasi Islam: Jurnal Pendidikan Islam, 9.


Article Metrics

Abstract view : 173 times | PDF view : 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Rahmi R

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dipublikasikan oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Kampus VI UNM Bone

Universitas Negeri Makassar

Jalan Sudirman Watampone.

Hubungi 085299249197

Email: neysaamran@yahoo.co.id

 

JIKAP Terindex:

                   

   

Lisensi Creative Commons
JIKAP dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 .

                           Dedicated to:

 


Lihat Statistik Saya